Prinde adevarata putere a respiratiei

0

Atunci cand suntem in pantecul mamei, primim oxigen de la placenta si cordonul ombilical. Insa in momentul in care ne nastem, suntem pe cont propriu. Corpul nostru este intr-o stare de panica, cautam disperati aer si plangem. Plamanii se umplu cu oxigen pentru prima data si pornim intr-o noua calatorie.

Importanta acestei prime respiratii este dincolo de intelegere. Situatia ideala ar fi sa replicam aceasta prima respiratie intrega viata, insa, din pacate, creem constrangeri prin emotiile noastre, precum anxietatea si stresul, in acest fel distorsionand aceasta imagine perfecta. Atunci cand ne nastem, nu ne invata nimeni cum sa respiram, insa pe masura ce crestem, invatam perfect cum „sa nu” respiram. Felul in care respiram nu este modul in care am fost creati sa o facem. Deci care este modul corect? Yoga are toate raspunsurile in legatura cu acest mister uimitor al vietii.

De secole, toti guru yogini s-au concentrat pe un mod corect de a respira. Totusi, exista multe moduri de a respira in yoga, iar cel despre care vorbim in acest moment este unul extrem de simplu, unul pe care ar fi bine sa il practicam in fiecare zi. Ati observat vreodata cum repira copiii sau animalele? Fara niciun stres sau anxietate, el/ea isi umfla stomacul pe inspiratie si isi coboara stomacul pe expiratie. Acest mod simplu, dar extrem de eficient de a respira se numeste respiratie abdominala sau diafragmatica.

Adultii isi pierd deseori legatura cu modul natural de a respira, angajandu-se intr-o respiratie superificala, in zona pieptului. Restabilind acest mod de a respira ne permite sa ne accesam cele puternice mecanisme de auto-vindecare. Haideti sa intelegem mai intai mecanismele respiratiei abdominale.

Cum functioneaza?

Plamanii nostri si muschii intercostali sunt prinsi la un capat de diafragma. Acesti muschi subtiri, in forma de dom functioneaza coordonati cu plamanii, sub influenta respiratiei.

deep_breathing

Pe masura ce inspiram, cusca toracica se expandeaza si diafragma se contracta si este presata in jos. In acest fel face un masaj organelor interne din abdomen, ridicand peretele abdominal. Atunci cand expiram, plamanii se golesc, pieptul se contracta si revine la pozitia normala. Pozitia diafragei este restaurata, iar peretele abdominal care s-a ridicat anterior revine la pozitia relaxata. Acest fenomen creaza miscarea de restrangere a abdomenului atunci cand expiram.

Acesta este considerat modul cel mai eficient si rafinat de a respira. Este sugerat deseori in timpul meditatiilor, avand beneficii pe care este greu sa le evaluam, chiar si pe termen lung.

Cum se face respiratia abdominala?

Acum, pentru ca am vazut mecanismul respiratie abdominale, aceasta tehnica poate fi efectuata oricand, oriunde. Primul pas si cel mai important in tot acest proces este sa ne pastram atentia asupra respiratiei, cel putin initial. Simtiti miscarea respiratiei, pe masura ce inspirati si expirati. Apoi asezati-va pe spate, daca este posibil. Inchideti usor ochii si concentrati-va pe modelul respiratiei. Lasati gandurile sa plece. Odata ce sunteti constienti de respiratie, asezati-va mana pe stomac, desupra buricului. Apoi doar respirati. Simtiti miscarea din abdomen. Expansiunea si contractarea contin secretul unei vieti sanatoase.

Acum, asezati-va cealalta mana pe piept. Un lucru important de observat ar fi ca mana de pe piept nu ar trebui sa se miste pe verticala atunci cand respirati. Ar putea sa se ridice foarte putin odata cu expansiunea pieptului, insa nu catre umeri.

De asemenea, atunci cand inspirati, inspirati pe nas, iar atunci cand expirati, expirati ca si cum ati stinge o lumanare, pe gura. Practicand in acest fel cateva saptamani pana cand vi se fixeaza in minte, ca sa devina un stil normal de respirat. Respiratia abdominala poate fi practicata oricand, de preferat cu o ora inainte sau dupa mese. Acesta este un mod in care putem obtine o respiratie perfecta, umplandu-ne de pace, liniste si fericire.

Beneficii ale respiratie abdominale?

As pune intrebarea altfel. Care boli nu sunt acoperite de acest tip de respiratie? Totul este influentat de acest mod de a respira. Doar daca practicam vom cunoaste adevarata arta a vietii si a respiratiei. Atunci cand respiratia este in acest fel, nicio boala nu te poate atinge. Iata unele beneficii:

  • Reduce anxietatea, stresul si problemele mentale
  • Reduce sansele de a avea cancer cu 40%
  • Reduce riscul unor afectiuni ale inimii
  • Intareste focul digestiv si stimuleaza organele interne pentru a functiona mai bine
  • Imbunatateste circulatia sangvina si subtiaza sangele datorita oxigenului adaugat prin respiratia corecta
  • Reduce semnele imbatranirii si ridurile
  • Reduce riscul de diabet prin imbunatatirea secretiei de insulina
  • Elimina insomnia si induce modele de somn rafinate
  • Intareste sistemul imunitar, luptand mult mai eficient impotriva oricarei boli
  • Imbunatateste concentrarea, permitand o mai buna meditatie (nota: exercitiu pentru minte)

Si asta nu este tot, pentru ca exista multe alte beneficii ale respiratiei abdominale. Singurul lucru care este necesar este primul pas. Odata ce ai inceput sa te misti in directia buna, nu vei mai vrea sa privesti inapoi.

Deseori, datorita ritmului alert al vietii, in lupta pentru a deveni cel mai bun, uitam adevaratul scop al vietii. Ceea ce ne-am nascut sa facem. A gasi si a-ti implini scopul vietii este cea mai mare revelatie pe care o fiinta umana o poate avea. Cu ajutorul respiratiei abdominale, putem avea o viata relaxata, permitand practicantului sa intre in pauze meditative, gasindu-si si implinindu-si astfel  scopul vietii.

Haideti sa incepem.

sursa:

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Arheologii au descoperit o necropola traca la Telita-Celic Dere cu peste 100 de morminte in Romania

Sapata inca din 1985, o mare necropola ce este formata din aproape 100 de morminte (in care coexista corpuri inhumate...

Închide