Crestinismul ezoteric

2

Creştinismul ezoteric este un ansamblu de curente spirituale care privesc Creştinismul ca o religie a misterelor şi proclamă existenţa şi deţinerea unor anume doctrine ezoterice sau practici, ascunse publicului dar accesibile unui public redus de „iluminaţi”, „iniţiaţi” sau oameni extrem de educaţi.

Aceste curente spirituale împătăşesc câţiva numitori comuni, precum:

Religia misterelor

Creştinii timpurii foloseau cuvântul grecesc  μυστήριον (mysterion) pentru a descrie Misterul Creştin. Vechiul Testament foloseşte cuvântul mysterion ca un echivalent al cuvântului ivrit sôd, „secret”. În Noul Testament cuvântul mister este folosit pentru a exprima sublima revelaţie a Evangheliei (Matei 12:11; Coloseni 2:2; Timotei 3:9; Corinteni 15:51) şi în relevarea încarnării şi vieţii lui Mesia şi a manifestării sale prin cuvintele apostolilor (Romani  16:25; Efeseni 3:4; Coloseni 1:26; 4:3). Teologii dau numele de mister adevărurilor relevate ce trec dincolo de puterea raţiunii naturale, aşa că într-un sens îngust, Misterul e un adevăr ce transcende intelectul creat. Imposibilitatea de a obţine o înţelegere raţională  a Misterului conduce către o cale interioară sau ascunsă de înţelegere a Misterului Creştin care este indicat de termenul ezoteric în Creştinismul Ezoteric.

Chiar dacă este relevat şi crezut, Misterul rămâne în orice caz obscur şi în ceaţă în timpul vieţii mortale, dacă descifrarea misterelor, deschise ca posibilitate de către ezoterism, nu intervine.

Această cunoaştere ezoterică ar înlesni o înţelegere adâncă a misterului creştin care altfel ar rămâne obscur.

Rădăcini străvechi

Câţiva învăţători moderni cred că în primele etape ale Creştinismului, un nucleu de învăţături orale au fost moştenite de la  din Iudaismul palestinian şi elen care au format baza unei tradiţii orale secrete, care în secolul al 4 lea au început a fi numite disciplina arcani, pe care majoritatea teologilor cred că nu conţinea decât detaliile liturgice şi câteva tradiţii care au rămas o parte a ramurilor Creştinismului propriu-zis (de exemplu, doctrina Transsubstanţialităţii se crede că a fost o parte a acestora de către teologii catolici). Puternice influenţe asupra Creştinismului Ezoteric o au teologii creştini Clement din Alexandria şi Origen, figurile de primă mână ale Şcolii de Catehism din Alexandria.

Origen a fost cel mai prolific autor – conform spuselor lui Epiphanius, el a scris 6,000 de cărţi – făcând dificilă misiunea de a defini miezul central al învăţăturilor sale. Textul original în greacă a principalei lucrări De Principiis a supravieţuit numai ca fragmente, în timp ce o traducere din secolul al 5 lea în latină a fost curăţată de învăţăturile controversate de către traducătorul Rufinus, fiind extrem de greu pentru învăţaţii de azi să reconstruiască gândurile originale ale lui Origen. Aşadar e neclar dacă exista sau nu reîncarnarea sau pre-existenţa sufletului făcea parte din credinţele lui Origen.

În timp ce ipotetic dacă luăm în considerare o schemă complexă a unei metempsihoze în multiple lumi prezente în De Principiis, negarea reîncarnării de către Origen devine contradicţie în termeni.

În ciuda aparentei contradicţii, cele mai mulţe mişcări moderne de Creştinism Ezoteric se leagă de scrierile lui Origene (împreună cu alţi Părinţi ai Bisericii şi a pasajelor din Biblie) pentru a valida această idee ca parte din tradiţia Creştinismului Ezoteric.

Forme moderne

Multe mişcări ezoterice creştine recunosc reîncarnarea printre credinţele lor, ca şi structura energetică foarte complexă a fiinţei umane (cum ar fi corp eteric, astral, mental şi cauzal). Aceste mişcări converg către necesitatea unei munci spirituale interioare ce va conduce către reînnoirea oamenilor, conform credinţeor Pauline. Rudolf Steiner şi Max Heindel au oferit câteva exerciţii spirituale în textele lor pentru a ajuta la evoluţia discipolilor. În aceiaşi direcţie, textele lui Tommaso Palamidessi, ce ţintesc către dezvoltarea tehnicilor ascetice şi a meditaţiei. În Bulgaria, Peter Deunov a deschis o Şcoală Ezoterică Creştină, pe care a denumit-o Şcoala Frăţiei Albe Universale.  Era formată din două clase de studenţi şi ţinea 22 de ani. George Gurdjieff şi-a denumit învăţăturile A patra cale – calea conştiinţei, unde studenţii învaţă să lucreze cu şi să transforme negativitatea şi suferinţa unei vieţi ordinare  pentru a ajunge la viaţa reală („Viaţa e reală numai atunci când Sunt ceea ce Sunt.”) Potrivit tuturor acestor şcoli ezoterice, ansamblul acestor tehnici (deseori legate de practicile asiatice de meditaţie precum meditaţiile pe chakras sau vizualizarea) va conduce către salvarea şi totala reînnoire a fiinţei umane. Acest proces de obicei implică prezenţa unui corp spiritual apt de a experimenta învierea (şi de aceea denumit în termeni creştini, corpul învierii). Câţiva creştini ezoterici de azi încorporează şi mişcarea New Age şi practicile tradiţionale „magice” în sistemul lor de credinţe, cum ar fi Cabala, Teurgia, Goetia, Alchimia, Astrologia şi Hermetismul.

sursa: http://en.wikipedia.org/wiki/Esoteric_Christianity

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

2 comentarii

  1. Despre TEURGIE as dori explicatii in limba romana, ceva destul de sumar am mai gasit in italiana, insa nu specifica surse si nici nu poti face aprofundari sau studii si nici evolutie spirituala prin aceste info limitative si care in limba romana sunt alaturi de alte posibilitati de evolutie/cunoastere pur si simplu interzise. Ca exemplu as da intelepciunea cuprinsa in cunoasterea inteleptului biblic Solomon, care este in limba romana partiala si deci nu poate fi sunoscuta, ceea ce inseamna ca cei ce ii stiu importanta o neaga romanului motivat, deoarece ea este o sursa de adevar si solutie reala la problematici diverse, de orice categorie in aceasta dimensiune

  2. Desigur că însuși termenul de esoteric atașat ca sufix creștinismului este aberant! În creștinismul primar și actual – Ortodoxia, nu există înțelesul de misterii ci de Taină, anume de împărtășirea Harului nevăzut printr-o practică și materie văzută. Tocmai ideea de creștinism eretic și heterodox denotă ceva scornit, inventat de neinițiați, adică de alții care după mintea lor „spre a lor pierzare” mutilează Revelația.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
MEDITATIA ZILNICA – Chemare pentru ora 22:30

Observ, postez şi iau parte în ultimul timp la tot mai multe uniuni şi strângeri de nuclee şi oameni care...

Închide