Noi elemente legate de misterul statuilor de pe Insula Pastelui

0

Sculpturi stravechi de pe statuia Hoa Hakananai’a de pe Insula Pastelui, au fost studiate si analizate de catre cercetatorii de la University of Southampton. James Miles, Hembo Pagi si Dr Graeme Earl de la Archaeological Computing Research Group de la University of Southampton au facut echipa cu arheologul si editor la British Archaeology, Mike Pitts, pentru a examina statuia de la Wellcome Trust Gallery din cadrul British Museum, Londra.

“Statuia Hoa Hakananai’a a fost prea putin sudiata la prima mana de catre arheologi, insa dezvoltarea tehnologiei imagistice ne-a permis sa examinam datele la un detaliu nemai intalnit pana acum”, explica Dr Earl.

Statui Moai de pe Insula Pastelui. 

Hoa Hakananai’a a fost adusa in Anglia in 1869 de catre echipajul HMS Topaze. Se spune ca a fost sculptat in jurul lui 1200 d.C. Insula este camin pentru inca aproximativ 1000 de statui similare, insa Hoa Hakananai’a este in mod particular interesanta datorita sculpturilor complicate de pe spatele sau. Se crede ca in jurul lui 1600 d.C., locuitorii Insulei Pastelui s-au confruntat cu o criza ecologica si au incetat sa isi mai divineze statuile lor iconice. Poporul Rapa Nui, dupa cum este cunoscut, a trecut la religia omului pasare, in schimb. Acest fapt includea un ritual bazat pe colectarea primului ou al chirelor migratoare de pe o insula din apropiere,  Motu Nui. „Castigatorul” al carui reprezentant inota pana la insula si inapoi aducand oul, castiga statutul de sacralitate pentru un an.

Hoa Hakananai’a a supravietuit acestei schimbari de religie, fiind plasata intr-o locuinta de piatra si acoperita de petroglife sculptate ce povestesc detalii in legatura cu cultul omului pasare. Asadar, este foarte important ca dovada a tranzitiei de la cultul statuilor la cel al omului pasare.

Echipa a examinat Hoa Hakananai’a folosind 2 tehnici digitale de imagistica total diferite:.

Modelarea fotogrametrica care implica sute de poze din unghiuri diferite pentru a produce un model digital complet texturat al statuii ce poate fi totit la 360 de grade; si un proces de trensformare reflectanta ce permite unei surse virtuale de lumina sa fie miscata pe suprafata unei imagini digitale a statuii folosind diferentele dintre lumina si umbra pentru a evidentia detalii ce nu au putut fi descoperite altfel.

„In ciuda minunilor tehnologiei moderne, sa creezi modele geometrice detaliate si acurate ale unor suprafete atat de complexe, ramane o sarcina foarte dificila”. Mai avem multa munca de facut insa versiunile digitale deja ofera un mod interactiv de studiere pentru Hoa Hakananai’a”, comenteaza James Miles, student doctorand la Southampton.

 Vedere a statuii Moai din bazalt, numita Hoa Hakananai’a („Prieten furat sau ascuns”), din Orongo, Insula Pastelui  (Rapa Nui), Polinezia, in jurul lui 1000 d.C. British Museum (Oc1869,1005.1). Fotografie: BabelStone

Mike Pitts si echipa sa au facut cateva descoperiri fascinante, poate cea mai importanta fiind faptul ca au descoperit ca ciocul pasarii este scurt si rotund si nu lung si ascutit, dupa cum fusese descris anterior: aceasta a permis ca cei doi oameni pasare de pe spate sa fie identificati ca femela si mascul, descifrand povestea narativa a intregii compozitii legate de cultul unic al omului pasare de pe Insula Pastelui. Ei au mai realizat ca statuia este una dintre putinele de pe Insula Pastelui ce nu era plasata pe o platforma in apropierea tarmului. Se crede ca ea a stat intotdeauna in pamant, acolo unde a fost descoperita pe o culme inalta de 300 de metri.

“Studii ale bazei conice sugereaza faptul ca a fost construita printr-un proces de subtiere pentru a incapea intr-o groapa, sugerand faptul ca este parte din bolovanul original din care a fost sculptat. Asa se poate explica de ce, asa cum noi o vedem in British Museum, pare sa fie inclinata putin catre stanga – este inegala si este asezata incorect pe podiumul de secolul 19 pe care sta”, spune Mike.

Alte observatii din studiul imaginilor digitale, includ urmatoarele:

• Atunci cand a fost ingropata pe jumatate de pamant si resturi alimentare, s-au sculptat niste semne mici cunoscute sub numele ce komari, reprezentand genitalele feminine pe spatele capului.

• Mai tarziu, intregul spate a fost acoperit cu o scena aratand un pui mascul ce isi paraseste cuibul, urmarit de catre parintii sai, jumatate pasari, jumatate oameni – povestea ce este miezul ceremoniei omului-pasare, cunoscuta in secolul 19 si inceputul secolului 20.

• Un cioc rotund pe omul pasare din dreapta in scena descrisa mai sus. Acesta poate fi interpretat ca semn al sexului feminin si confirmare a parintilor masculin/feminin ai pasarii. Omul-pasare feminin corespunde komariului feminin de pe ureche dreapta a statuii iar masculu de pe partea stanga printr-o aripioare, pe urechea stanga – un simbol al autoritatii masculine.

• O forma rotunda in apropierea partii de jos a omului-pasare din dreapta, posibil oul din care puiul mascul a iesit. O alta posibilitate este inelul inclestat in cele doua brate ale omului pasare sa fi fost reimaginat ca un ou.

• Indicatii slabe ale unor degete in jurul buricului, care este posibil sa fi fost proeminente odinioara si mai tarziu eliminate.

sursa:

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Descoperire neasteptata in desertul Atacama

Multe descoperiri arheologice fascinante au fost facute de catre amatori care au explorat terenul. Nimeni  - poate doar cei care...

Închide