WOVOKA – Mesia poporului Paiute – partea a II a

0

 

  • „Când soarele a murit, am mers în Rai şi i-am văzut pe Dumnezeu şi pe toţi oamenii care au murit cu mult timp în urmă. Dumnezeu mi-a spus să mă întorc şi să spun oamnilor mei că trebuie să fie buni şi iubitori unii cu ceilalţi şi să nu se lupte, să fure sau să mintă. Mi-a dat acest dans pentr a-l oferi oamenilor mei.” continuare: http://noulpamant.ro/articole/maestri-spirituali/wovoka-mesia-poporului-paiute/

DEZASTRU

În vara anului 1890, printre cei care l-au vizitat pe Wovoka erau doi membrii ai rezervaţiei Lakota din Pine Rdge, Dakota de sud, pe nume Kicking Bear şi Short Bull. Au fost fermecaţi de credinţa lui Wovoka şi chiar au declarat că Wovoka a levitat prin aer pe deasupra lor. Kicking Bear şi Short Bull au dus cu ei înapoi la Pine Ridge Dansul Fantomă, dar într-o formă foarte diferită ceea ce a condus la nişte rezultate cu totul neaşteptate.

Credinţa lui Wovoka era bazată pe non–violenţa faţă de albi. De fapt, chiar îşi îndemna adepţii să nu spună albilor ce făceau ei acolo. Dar interpretat de către Kicking Bear şi Short Bull, Dansul Fantomă a luat o formă militaristică. Articole speciale de îmbrăcăminte cunoscute sub numele de Cămăşi Fantomă trebuiau purtate pentru a respinge gloanţele trase de către soldaţii albi sau de către cei se stabileau în zonă. Agenţilor guvernamentali li s-a permis să vadă ceremonia Dansului Fantomă şi li s-a spus ce înseamnă. Kicking Bear şi Short Bull au adăugat că Mesia Indian va apre în Lakota în primăvara lui 1891.

Dansul Fantomă a ajuns în Lakota cu furie. Toată activitatea din rezervaţia Pine Ridge a fost oprită şi toţi nativii au adoptat această credinţă cu fervoare. Agenţii guvernamentali şi coloniştii albi erau terifiaţi de această bruscă (pentru ei) şi ciudată întoarcere de situaţie. Ziarele au împrăştiat poveşti despre indieni sălbatici în practici sălbatice păgâne. Tensiunile au devenit de nesuportat în această regiune atunci când populaţiile din Lakota şi-au folosit orele de plimbare pentru Dansul Fantomă. (Un agent guvernamental, Daniel F. Royer, a încercat să distragă atenţia în Lakota prin aducerea nepotului său acolo ca să aducă baseball-ul. Nu a funcţionat. O misionară pe nume Catherine Weldon s-a oferit să discute cu Kicking Bear asupra religiei, dar nu a ieşit nimic din această întâlnire).

Vina pentru Dansul Fantomă a fost dat pe doi oameni. Wovoka a fost identificat ca fiind tatăl Dansului Fantomă şi a fost intervievat de către James Mooney, un etnolog şi antropolog de la Institutul Smithsonian. Wovoka i-a transmis lui Mooney mesajul că va controla orice răscoală militaristică printre poporul nativ în schimbul compensaţiilor financiare şi cu mâncare de la Washington. Oferta a fost ignorată. Şi vina a fost dată pe Sitting Bull, vraciul şef al poporului Lakota. Ironic, Sitting Bull era nepăsător faţă de Dansul Fantomă şi a permis introducerea acestuia la pine Ridge numai cu mare atenţie. Mustrările sale de conştinţă s-au adeverit: agenţii guvernamentali îl considerau pe Sitting Bull vinovat numai datorită funcţiei de conducere pe care o avea printre populaţia Lakota. Poliţia tribală a fost trimisă pentru a-l aresta, dar prinderea sa a pornit un conflict atunci când câţiva Lakota au sărit să îl apere. Sitting Bull a fost ucis în schimburile de foc din 15 decembrie 1890.

La 14 zile după uciderea lui Sitting Bull, armata SUA a căutat să mute şi să dezarmeze populaţia Lakota, nereuşind să oprească Dansul Fantomă. Pe câmpiile îngheţate de la Wounded knee în rezervaţia Pine Ridge, trupele guvernamentale au deschis focul către poporul Lakota neînarmat, ormorând 290 în câteva minute. 33 de soldaţi au murit, mulţi datorită focurilor trupelor guvernamentale; au fost date 20 de Medalii de onoare soldaţilor supravieţuitori.

Pe măsură ce s-a dus vestea despre Wounded Knee în rândul nativilor, Dansul Fantomă a murit repede. Pofeţiile lui Wovoka erau goale; pământul nu se va fi întors de la omul alb prin intervenţia divină. Pe cât abrupt a părut, la fel de abrupt a şi dispărut.

Wovoka însuşi s-a păierdut în obscuritate. În ultimii lui ani s-a afişat în spectacole adiacente târgurilor sau ca figurant în filme mute vestice. (singura fotografie ce a supravieţuit a lui Wovoka a fost făcută pe platoul unui film.) La momentul morţii sale pe 20 septembrie 1932 practic fusese uitat atât de nativi cât şi de albi. Nu a mai apărut în conştiinţa publică până în 1970 odată cu naşterea activismului Nativ american atunci când povestea Dansului fantomă a fost spus din nou.  – chiar dacă viaţa tatălui său a fost redusă la o notă pierdută în statusul său.

Tragedia lui Wovoka este un legământ de durere şi suferinţă printre oamenii pe care vroia să îi salveze. Cântelele Dansului Fantomă sunt tăcute azi şi visul lui Wovoka a dispărut în lumina dură a realităţii. Principiile creştine pe care le-a introdus în teologia lui au fost ignorate brutal de către soldaţi şi colonişti ce au jurat credinţă lui Cristos şi cu toate acestea au disctrus modul de viaţă al populaţii native cu o ferocitate necunoscută Evengheliilor.

sursa:

 Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
O metropola veche de 200,000 de ani in Africa – partea I

O metropolă antică descoperită în Africa Au fost acolo din totdeauna. Oamenii le-au văzut şi mai demult. Dar nimeni nu...

Închide