Swami Vivekananda – contributii esentiale

0
Urmarind sa ofere o viziune completa a contributiilor pe care Swami Vivekananda le-a adus culturii mondiale, istoricul britanic A L Basham declara ca „in secolele ce vor veni, va fi amintit ca avand influenta majora asupra formei lumii moderne…” Unele dintre cele mai importante contribuitii pe care Swami le-a adus lumii sunt mentionate mai jos:
1. O noua intelegere a religiei: una dintre cele mai semnificative contributii ale lui Swami Vivekananda este interpretarea pe care a dat-o religiei ca experienta universala transcendentala a Realitatii, comuna intregii umanitati. Swami a intampinat incercarile stiintei moderne prin revelarea faptului ca religia este precum stiinta; religia este „stiinta constiintei”. In aceiasi idee, religia si stiinta nu sunt contradictorii ci complementare.
Conceptia universala elibereaza religia de superstirii, dogmatism, intrigile clericale sau intoleranta si aduce religia catre cel mai inalt si nobil scop – scopul Libertatii supreme, a Cunoasterii supreme, al Fericirii supreme.

2. O noua vizune asupra omului: Conceptul lui Vivekananda asupra potentialului divin al sufletului ofera o noua si innobilanta viziune asupra omului. Timpul prezent este era umanismului ce declara ca omul ar trebui sa fie in centrul tuturor activitatilor si al gandirii. Prin stiinta si tehnologie omul a obtinut prosperitate  si putere iar metodele moderne de comunicare si transport au convertit societatea umana intr-un sat mondial. Insa degradarea omului a urmat acelasi trend, identificat in multiplele familii despartite, imoralitate, violente, crime etc. in cadrul aceleiasi societati moderne. Conceptul potentialei divinitati a sufletului opreste aceste degradari, divizarile din relatiile inter-umane si face viata sa fie plina de sens si ne face sa traim viata din plin. Swami a pus bazele „umanismului spiritual” ce se manifesta prin cateva miscari neo-umaniste si prin interesul in meditatie, Zen etc. pe intreg mapamondul.
3. Noul principiu al moralitatii si eticii: moralitatea raspandita, atat in viata individuala cat si in cea sociala este bazata in principal pe frica – frica de politie, de ridiculizarea publica, de pedeapsa lui Dumnezeu, de karma si asa mai departe. Teoriile curente in legatura cu etica nu explica de ce o persoana ar trebui sa aiba un comportamnet bland si bun fata de ceilalti. Vivekananda ne-a oferit o noua teorie a eticii si un nou principiu in legatura cu moralitatea bazate pe puritatea intrinseca a unicitatii lui Atman. Ar trebui sa fim puri pentru ca aceasta este natura noastra adevarata, a Sinelui nostru divin sau Atman. In mod similar ar trebui sa ii iubim si sa ii servim pe ceilalti pentru in Spiritul Suprem cunoscut ca Paramatman sau Brahman, suntem unu.

4. Un pod intre est si vest: o alta contributie majora a lui Swami Vivekananda a fost constructia unui pod intre cultura indiana si cea vestica. El l-a realizat prin interpretarea scripturilor hinduse si a filosofiei si modului de viata sau a institutiilor Hindu pentru oamenii vestici intr-un mod pe care l-au putut intelege. A aratat oamenilor vestului ca pot invata multe din spiritualitatea indiana pentru binele lor. A aratat ca in ciuda saraciei si a subdezvoltarii, India a adus contributii majore la cultura lumii. In acest sens el a fost un instrument pentru terminarea izolarii Indiei fata de restul lumii. Pe de alta parte interpretarile lui Swami in legatura cu cele ai vechi scripturi hinduse, a filosofiei, institutiilor etc. a pregatit mintile indienilor pentru acceptarea si aplicarea in viata practica a doua principii ale culturii vestice si anume stiinta si tehnologia dar si umanismul. Swami i-a invatat pe indieni cum sa invete stiinta si tehnologia vestului si sa isi dezvolte spiritualitate in acelasi timp. Swami i-a mai invatat cum sa adopte umanismul vestic (in special ideea de libertate individuala, echitate sociala si justitie sau respectul pentru femei).

Contribuiile lui Swami la Hinduism

1. Identitatea: Swami Vivekananda a fost cel care a dat Hinduismului ca intreg o identitate clara, un profil distinct. Inaintea lui Hinduismul era o confederatie de mai multe secte. Swami a fost primul lider religios care a voirbit despre bazele comune pentru toate aceste secte. A fost primul care, ghidat de catre maestrul sau Sri Ramakrishna, sa accepte toate doctrinele hinduse si perspectivele tuturor filosofilor ca fiind diferite aspecte ale perspectivei globale asupra Realitatii si al modului viata cunoscut sub numele de Hinduism. Vorbind despre rolul lui Swami in definirea hinduismului ca o identitate proprie, Sora Nivedita scria: „… se poate spune ca atunci cand a inceput sa vorbeasca a facut-o in legatura cu ideile religioase ale Hinduismului, insa cand a terminat, atunci s-a creat Hinduismul.”

2. Unificarea:  Inaintea lui Swami exista o mare competetitie intre diversele secte ale Hinduismului. In mod similar protagonistii diferitelor sisteme si scoli de filosofie declarau ca numai perspectiva lor este cea valida si adevarata. Aplicand doctrina Armoniei (Samanvaya) lui Sri Ramakrishna, Swami a unificat Hinduismul pe principiul unitatii in diversitate. Vorbind despre rolul lui Swami in acest domeniu K M Pannikar, eminentul istoric si diplomat, scria: „Acest nou Shankaracharya poate fi definit ca unificator al ideologiei hinduse.”

3. Apararea: un alt serviciu important adus de Swami a fost ridicarea vocii sale in apararea hinduismului. De fapt, aceasta a fost una dintre multele tipuri de munca pe care le-a prestat in vest. Propaganda misionarilor crestini a oferit o perspectiva gresita in vest asupra intelegerii Hinduismului si a Indiei. Swami a trebuit sa invinga o mare opozitie  in incercarea sa de aparare a Hinduismului.

4. Confruntarea provocarilor: La sfarsitul secolului 19, India in general si Hinduismul in particular a intampinat provocari majore din partea modului vestic materialist de viata, a ideilor vestice in legatura cu societatea libera si cu actiunile prozelite ale Crestinilor. Vivekananada a infruntat aceste provocari prin integrarea unor elemente de cultura vestica in cultura Hindusa.

 5. O noua idee asupra monahalului: O contributie majora a lui Vivekananda la Hinduism a fost reinventarea si modernizarea monahalului. In noul ideal monahal, urmarit in cadrul ordinului Ramakrishna, principiile antice de renuntare si realizare a lui Dumnezeu sunt combinate cu serviciile lui Dumnezeu catre om (Shiva jnane jiva seva). Vivekananda a ridicat serviciul social la rangul de serviciu divin.

6. Refacerea filosofiei Hindu si a doctrinelor religioase: Vivekananda nu doar a interpretat vechile scripturi Hinduse si ideile filosofice in termenii unei gandiri moderne. El a adaugat cateva concepte iluminante bazate pe experientele sale transcendentale si viziuni ale viitorului. Acest fapt insa, necesita un studiu detaliat al filosofiei Hinduse care nu poate fi reprodus aici.

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Noutati despre Manuscrisele de la Marea Moarta – partea 3

Cunoastem, de asemenea, atat din manuscrise, cat si din multe pasaje din Noul Testament, ca atat esenienii cat si Iisus,...

Închide