Discul din Phaistos

1

de Gary Vey

Imaginati-va, daca vreti, ca o echipa de arheologi din anul 6000 d.C., sapa intr-o locatie antica din secolul XX. In 4000 de ani, majoritatea hartiilor si chiar plasticul s-au degradat. Doar cateva cani de aluminiu raman recognoscibile pe cand imprimeurile lor au disparut de mult. Din intamplare, o bucata de hartie este descoperita, mototolita si pastrata in folie de aluminiu. Este meticulor curatata si supusa celor mai sofisticate scanari care dezvaluie urmatorul text:

2 role TP
2 cani spaghete
1 o punga de fritos
6 banane
1 cutie de cheerios
1 l lapte
pasta de dinti

Ar putea oamenii de stiinta sa traduca acest text si sa il plaseze in contextul corect ca o lista ordinara si lipsita de importanta pentru cumparaturi? Poate. Poate nu.

Exista sanse mari ca engleza sa fie inlocuita de un alt dialect de o si mai mare sansa ca functia si nevoia unei liste de cumparaturi sa fie greu de inteles.

O dilema similara exista in incercarea noastra de a intelege Discul din Phaistos.

 

Discul este facut dintr-o bucata de lut de 15 cm de forma rotunda. Acesta a fost decorat cu 241 de imagini incrustate pe ambele parti intr-un model spiralat si apoi compt pentru a il face tare si permanent.

Discul a fost descoperit in anul 1908 si se crede ca se afla in depozitul din marele palat Minonian de la Hagia Triada din Creta (dreapta: a fost descoperit impreuna cu alte artefacte ce au fost datate la inceputul perioadei neopatatiale, ceea ce inseamna ca are o vechime de 3600-3700 de ani). Astazi este una dintre cele mai importante piese din muzeul de arheologie Iraklion.

Alte piese descoperite in aceasta locatie au inscriptii in limba Linear A, o limba necunoscuta cu multe exemple, insa Discul din Phaistos este unic pentru ca nu mai exista un alt exemplu descoperit cu aceste simboluri.

Potrivit mitologiei, Phaistos era resedinta regelui Radamanthis, fratele regelui Minos. Era de asemenea orasul unde s-a nascut inteleptul si profetul Epimenidis, unul dintre cei 7 intelepti ai lumii antice. Excavatiile facute de arheologi au descoperit ruine datand din Neolitic (3000 i.C.). In timpul erei minoniane, Phaistos era un foarte important oras-stat. In perioada sa de varf, acesta se intindea de la Lithinon la Psychion si includea insulele Paximadia. Orasul a participat la Razboiul Troian si a devenit mai tarziu unul dintre cele mai importante oras-stat din perioada doriana. Phaistos a continuat sa infloreasca in erele Arhaica, Clasica si Elenistica. A fost distrus de catre gortinieni insecolul III i.C. In ciud acestui fapt, Phaistos a continuat sa existe in timpul perioadei romane. Acesta avea doua porturi: Matala and Kommos. Palatul din Phaistos a fost in mare parte excavat si dezvaluie scari monumentale, un teatru si probabil depozitari pentru ceva ce probabil ca a servit ca muzeu. Deoarece discul a fost descoperit intr-o asemenea depozitare, exista conjectura ca poate fi defapt, cu mult mai vechi decat palatul.

Examinarea discului ne dezvaluie un total de 45 de simboluri diferite ce sunt deseori repetate pentru un total de 241 de simboluri. Analiza simbolurilor arata ca au fost facute cu forme diverse impregnate in lutul moale intr-un model spiralat, de la centru catre exterior. In unele locuri, cel ce a realizat Discul nu a calculat corect spatiul sau face corectii iar imaginile imprimate se suprapun partial (vezi A si C deasupra) – dezvaluind faptul ca au fost facute de la stanga catre dreapta. Intr-un alt caz, cel ce le-a inscriptionat pare sa fi uitat complet cuvantul si adauga simbolul la un alt unghi (vezi B deasupra). Simbolurile sunt grupate cu ajutorul unor linii ce le imparte in ceea ce se crede a fi cuvinte.

O alta caracteristica pe care cercetatorii au notat-o este ca simbolurile au o linie subtire sau o ingrosare ce se extinde in partea de jos a imprimeului. Acest lucru se intampla de 16 ori pe intregul Disc si a sugerat ca acest fapt denota numele unei persoane sau un numeral.

Pentru a fi limbaj, ar trebui ca simbolurile sa reprezinte fie descrierea unui obiect, fie sa aiba o valoare sonora care sa formeze un cuvant. Multi invatati nu cred ca imaginile sunt reprezentari reale ale obiectelor (de exemplu simbolul unui peste sa insemna cuvantul „peste”). In schimb, ei cred ca imaginile functioneaza precum hieroglifele si au o valoare sonora.

Faptul ca exista 45 de simboluri diferite sugereaza ca valorile sonore difera de impartirea in douazeci si ceva de cosoane si cele 5 sau 6 vocale comune. In schimb, ei sugereaza ca limbajul necunoscut foloseste simboluri pentru a reprezenta combinatii de consoane si vocale precum „Va,” „Ve,” „Vi,” „Vo.” etc.

Pentru ca unele serii de simboluri se repeta, unii oameni au propus ipoteza ca acest text este un poem-imn sau chiar o rugaciune. Cativa le-au vazut ca fiind un blestem Alti invatati se indoiesc de faptul ca pe Disc chiar este o scriere si sugereaza ca ar putea fi o joaca de copil sau un puzzle pe care nu il vom putea intelege niciodata in contextul lui corect. De exemplu, cum ar interpreta arheologistul din viitor o plansa contemporana de Monopoly?

Probabil ca cel mai bun si cel mai profund studiu publicat pana acum asupra „limbajului” Discului din Phaistos, este cel al reverendului Kevin Massey si al fratelui sau geaman, (Mysteries of History !!Solved!!, ©2000 by Massey Electronic Publishing). In articolul lor, ei compara simbolurile de pe Disc cu lingvistici istorice precum linear B, Cipriotica si Biblica si produc un caz solid pentru aceasta legatura. Mai mult, ei pretind sa fi descifrat valoarea fonetica a simbolurilor si sa fi tradus textul folosind un limbaj arhaic Indo-european.

 

 

Liniile ingrosate ce diferentiaza inceputul unor cuvinte.

Rezultatele lor sugereaza ca cele 16 cuvinte ce incep cu linia subtire sau ingrosarea, sunt defapt numere. Concluzia lor este ca Discul din Phaistos, precum multe alte exemple cuneiforme, sunt liste de inventar lumesc la care privim multe milenii mai tarziu in afara contextului.

Au ei dreptate? Doar cercetari viitoare si confirmari ne-o vor spune cu siguranta. Pana atunci Discul misterios va continua sa bulverseze istoricii si sa nasca multe alte teorii bizare.

sursa:

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Un comentariu

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Teoria Pamantului gol – partea a VIII a

5. Geomagnetismul Cei mai multi cercetatori cred ca pe langa o foarte mare densitate, miezul pamantului, spre deosebire de manta,...

Închide