Drumul „noroios” catre iluminare

0

La varsta de 21 de ani, fiind student la the University of Michigan, am mers impreuna cu un grup de studenti pentru a trai in padurile din Maine pentru asa zisul „trait deliberat”, mergand pe urmele  Henry David Thoreau si Ralph Waldo Emerson. Una dintre activitatile pe care le faceam deseori era sa intram direct in mlastini – efectiv stand pana in gat ore intregi in noroi – observand in acest timp diverse tipuri de ciuperci, mucegai, ierburi dese si organismele microscopice ce constituie noroiul.

La acea vreme nu stiam ca viata mea profesionala va merge pe aceste urme in mod direct, singura diferenta fiind ca subiectul meu nu ar fi efectiv mlastinile ci noroiul interior format din atat de umana parte a transformarii psiho-spirituale. Mucegaiul complex era format din karma, conditionarile psihologice si traume. Acel taram nroroios, murdar unde dorinta spirituala, realizarea, orbirea, inconstientul psihologic, bypasurile spirituale, politica si puterea se intalnesc. Si acestea nu ne spun absolut nimic despre mlastina si deseori pustiiciunea relationarilor interpersonale!

Cea mai ciudata parte din ceea ce fac acum este ca imi place ceea ce fac. Banuiesc ca de aceea am ajuns sa am jobul de a scriu carti pe teme complexe precum „The Guru Question”(„Intrebarile unui Guru”) sau asa zise iluminari premature. Si chiar nu mi se pare incantatoare mlastina psiho – spirituala – as alege peisajele insulei Hawaii oricand. Totusi, la bine si la rau, ca practicant pe cararea nesfarsita a viatii spirituale, recunosc ca pe calea aadevarului descoperirea a ceea ce nu este adevarat este o metoda eficace si eficienta de a imbunatati claritatea si tocmai de aceea o mai mare capacitate de a servi viata intr-un mod integrat. Vivekakhyatih aviplava hanopayah, este scrisa in Yoga Sutras (2:26) ale lui Patanajali’.Trebuie sa separam in continuu adevarul de neadevar.

Ca un scriitor tanar pe acest drum mi-am inchipuit ca voi scrie despre aceste subiecte noroioase cativa ani si apoi in final sa ajung la munca propriu zisa. Acum ca am deja experienta pe acest drum am ajuns sa cred ca de fapt aceasta este munca reala. Datorita naturii subiectelor despre care scriu, practica mea psihoterapeutica s-a concentrat aproape exclusiv pe munca depusa pentru depasirea incercarilor emotionale si relationale ale practicantilor si invatatorilor spirituali – esecurile lor sentimentale, caderile nervoase, depresiile, anxietatea si complexitatile psihologice pe care le intalnim in comunitatile spirituale ca studet sau profesor.

Devine clar ca majoritatea problemelor cu care ne confruntam nu provin din parcursul pe calea spritualitatii ci pentru ca ele exista deja acolo. Comunitatile spirituale nu se destrama si nici nu se intampla ca studentii sa gaseasca nemultumitoare invatatura profesorului pentru ca aceasta ar fi slaba sau lipseste. Daca invatam sa practicam intr-un mod inteligent, constant, in timp perceptiile noastre spirituale se vor imbunatati. Incercarile in schimb vor cadea in domeniul ranilor psihologice si relationale, in modul in care acestea raman in corpul nostru sau cum le repetam iarasi in contextul vietii spirituale.

L-am ascultat odata pe Sfintia sa Gyalwang Karmapa vorbind unui grup de 5.000 de calugari si maicute la Bodh Gaya, acolo unde Buddha s-a iluminat. El a inceput „Cele mai grele incercari prin care veti trece in viata ca si calugari sau maicute…” Am deschis larg urechile pentru ca doream sa aud acest secret spiritual ce urma sa ajunga la acesti calugari si maicute ce se dedicasera deja practicii monastice. A continuat „Acestea sunt sa infruntam si sa suportam emotiile umane.”

Aici traim noi. Cu totii. Atat practicantul incepator cat si invatatorul spiritual idealizat. Trebuie sa ne implicam in infruntarea umana, injositoare a ceea ce suntem. „Nu poti deveni iluminat imaginandu-ti figuri din lumina”, spune Carl Jung, „ci prin aducerea umbrei in constienta. Procedura respectiva este dezagreabila si de aceea nepopulara. „Dezvaluind ceea ce este fals, radiatia adevarului inalt iese automat din interiorul fiecaruia”.

Acum discutam despre „The Guru Question,” una dintre cele mai complexe intrebari pe care o infrunta orice practicant sincer pe calea spirituala (si prin practicant inteleg noi toti, inclusiv invatatorii). Pe masura ce se naste posibilitatea unei spiritualitati mondiale si lumea in sine evolueaza si se schimba cu o viteza nemaivazuta, intrebarea invatatorului ramane critica si la fel de actuala ca oricand. Ea are legatura cu matrici complexe in momentul in care noi adresam aceste intrebari, matrici nascute din posibilitatile existente si invcercarile intalnite dar si din ranile si traumele prezente in psihicul occidental.

Pentru a iti asuma responsabilitatea completa ca practicant si servitor pe calea spirituala, suntem chemati sa ne educam in legtura cu intrebarea invatatorului spiritual si anume daca dorim sa avem sau nu un invatator, daca am fost mistuiti sau deziluzionati de catre un invatator sau de catre mai multi  si poate cea mai importanta intrebare dintre toate daca ne asumam noi insine rolul de invatator.

Fie ca discernamantul nostru sa creasca mereu si fie ca noi sa reusim sa ne rafinam capacitatea de a trai in aceste intrebari ca invatacei, invatatori si servitoi ai caii plini de bucurie, eficienta, uniune si fericire

sursa: 

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Serile Noului Pamant – 25.09.2013 – Metoda corecta de aplicare a tehnicii Ho’oponopono

Cu totii ne confruntam in viata cu situatii dificile in care am vrea sa aducem claritate. Limpezirea problemelor vietii se...

Închide