Paza minții, poarta spre virtute

0

Fără atenţie şi fără paza minţii cu neputinţă este a ne mântui” (Filocalia, voi. 5, Sfântul Petru Damaschin, p. 67).

Om al lui Dumnezeu prin rugăciune, Părintele Cleopa a fost un om al ascezei, al trezviei, al rugăciunii inimii, dar și om al slujirii semenilor săi cu durere și cu dragoste. În multele sale dialoguri cu credincioșii, cu studenții sau cu alți sfinți părinți, Ilie Cleopa a atins și subiectul mult râvnit și analizat al pazei minții.

Paza minții, fundamentul unei vieți pline de virtute

Îndestul discutat și analizat, în special, de mai marii duhovnici și sfinții părinți, dar și de simpli credincioși care-și doresc să cunoască viața veșnică și mântuirea, subiectul păstrării unei minți curate stă la baza construirii unei vieți pure, pline de virtute. Iar o viață neprihănită se construiește în jurul unei inimi, a unui trup și a unei minți curate.

Dacă în Vechiul Testament accentul se punea, în principiu, pe păcatele săvârșite cu fapta, odată cu apariția Noului Testament lucrurile se schimbă, iar gândurile se transformă și ele în păcate. Căci, nu-i așa, de la gând pleacă intenția de a greși, de a păcătui. Și atunci, spune părintele Cleopa, în lupta noastră cu această viață e nevoie să ne păstrăm mintea lucidă și inima curată. Iar înfăptuirea acestora nu este, nicidecum, un procedeu extrem de greu și de nepătruns, însă este unul, la care nu mulți dintre noi ajung și asta din cauza presiunilor, atracțiilor și păcatelor la care suntem expuși.

Iubirea și respectul pentru Dumnezeu, condițiile unei minți curate

cer-soareÎn esență, paza minții, după cum aflăm din învățăturile Sfinților Părinți, nu este o lucrare complexă, care să necesite eforturi supraomenești, însă este o stare care se ”hrănește” și evoluează numai cu respectul pentru Dumnezeu.

Ea se naște chiar din frica de Dumnezeu! Iar frica de Dumnezeu se naște din credința în Dumnezeu…Iar din frică se naște trezvia atenției, sau paza minții, sau ferirea minții de la păcat, sau privegherea minții.”

Și tot potrivit învățăturilor Sfinților Părinți, paza minții constă în trei lucruri importante: în a fi conștienți de ceea ce gândim, în a ne împotrivi păcatului cu mintea și în a-l chema pe Creator în gândul nostru cu ajutorul rugăciunii minții.

Paza minții, după învățătura Sfinților Părinți, constă în aceasta: în a ne trezi cu mintea la cele ce gândim; în a ne împotrivi păcatului cu mintea și în a chema pe „Doamne Iisuse…”, prin rugăciunea minţii”.

O inimă curată are nevoie de o minte lucidă și de un trup sănătos

Iată cum, legătura dintre trup, suflet și minte este aici cu atât mai mare și mai accentuată, cu cât, una fără alta nu pot funcționa și nu pot atinge nivelul maxim de neprihănire. O inimă curată, plină de virtute are nevoie de o minte lucidă și de un trup sănătos. Iar o minte lucidă are nevoie de o inimă deschisă și un trup curat. Sfântul Diadoh face o legătură între inimă și minte, legătură care se observă cel mai bine în depătimire, curățirea inimii fiind influențată de paza mintii. Scopul nostru, fiind până la urmă de a nu ne lăsa acaparați de gândurile rele, mai exact de proiecțiile satanei. Căci așa cum gândul bun ne bucură imediat inima, așa și cel rău o întinează și o umple de răutate. Și de aici, din acest punct, începe lupta noastră cu gândurile rele, deoarece patimile își au rădăcina în gânduri, iar ele continuă să zăbovească în sufletul nostru, chiar și în momentul în care faptele sunt bune.

Rugăciunea minții, scut împotriva păcatelor

rugaciuneaCel mai bun remediu și medicament pe care-l avem la îndemână pentru a ne păzi de influența negativă, după cum susține părintele Cleopa, este rugăciunea minții:

Paza minții are atâta legătură cu rugăciunea minții, ca și trupul cu sufletul. De la paza minții putem trece imediat la rugăciunea minții.”

Toate gândurile rele, toate păcate și toate sentimentele de ură pot fi combătute și risipite din mintea noastră prin rugăciune. Căci rugăciunea este actul fundamental al existenței noastre, este liantul care ne pune în legătură directă cu Divinitatea și care ne salvează sufletele. Ea este arma cu care putem lupta pentru a ne întări voința și atenția și este poarta care poate interzice gândurilor, cugetărilor și emoțiilor să pătrundă în mintea noastră.

Fără rugăciune suntem slabi și incapabili să luptăm cu păcatul, susține părintele Cleopa.

Îndată ce ne-am trezit, simțim cu mintea dacă se apropie un păcat de minte sau un gând rău….Și îndată ce l-am simțit că se apropie, să ne împotrivim, cu voința. Dar puterea noastră e slabă și tăria neputincioasă. Și atunci ce-i de făcut? Ne trezim, după puterea noastră, și ținem negreșit legătura cu Domnul, chemându-l prin rugăciunea

Este peste puterile noastre, indiferent de câtă voință și atenție am avea, să ne păzim mintea, așa cum ne-o cere Creatorul, dacă nu avem și darul rugăciunii:

Nimeni să nu se bazeze pe trezvia sau pe voința sa, că-i tare împotriva păcatului, că rămâne foarte, foarte înșelat! Pentru că, negreșit, voința noastră și trezvia trebuie să fie întărite de Domnul Iisus Hristos.”

Voința, atenția și rugăciunea sunt strâns legate una de alta în acest procedeu al pazei minții și sunt de nedezlipit în evoluția nostră spirituală.

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Părintele Cleopa ne arată care sunt cele mai periculoase 4 otrăvuri pentru minte și suflet

Mintea este ochiul sufletului întreg. Mintea este fereastra sufletului spre Dumnezeu. Când mintea e curată, luminată şi deschisă spre Dumnezeu,...

Închide