Nisargadatta Maharaj

0

„I am that” – o succesiune de cuvinte, atât de simple, atât de comune, dar care, la o scurtă introspecţie dezvăluie nevăuzutul, arată calea către iluminare, adică spre sinele adevărat, devine filosofie de viaţă şi viaţa însăşi.

Născut Maruti Shivrampant Kambli, acesta trăieşte o viaţă normală, are familie, în câteva cuvinte trăieşte o viaţă nu foarte diferită de a celor din jurul lui, începând cu 1897, văzând prima rază de soare într-un mic sătuc de lângă Mombai, Kandalgaon. În 1915 se mută la Bombay, urmându-şi fratele mai mare, pentru că în urma morţii tatălui său, era nevoie de suport financiar pentru cele necesare traiului. Acolo, reuşeşte să îşi deschidă câteva „chioşcuri” unde vinde în principal ţigarete şi se şi căsătoreşte în anul 1924 cu Sumatibai, cu care are trei fiici şi un fiu.

Totul se schimbă în momentul în care îl întâlneşte pe cele ce avea să îi devină guru Sri Siddharameshwar Maharaj, adept al filosofiei Advaita Vedanta sau nondualism. Această întâlnire porneşte o serie de transformări în persoana lui Maruti, proces care va se va finaliza, după moartea guru-lui său cu iluminarea şi cu transformarea în Nisargadatta Maharaj.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Siddharamphoto.JPG

Cuvintele care l-au transformat pe tânărul indian needucat au fost: „Nu eşti ceea ce tu crezi că eşti. Află ce eşti. Găseşte sentimentul de A FI, găseşte-ţi adevăratul eu…”Împreună cu câteva instrucţiuni simple şi credinţa pe care o societate ca cea indiană o cultivă şi o implantează în conştiinţa tuturor celor care au acces la cele înalte, conform apartenenţei lor la respectiva castă în care se nasc (sic: destinul asiatic în formă vedică, transformat de milenii de uitare şi ignoranţă, dar în acelaşi timp premisă pentru dezvoltare spirituală), acestea fiind în cuvintele lui Nisrgadatta Maharaj următoarele, urmând un timp al amintirilor. Acesta povesteşte: „…L-am ascultat orbeşte, pentru că credeam în el. În tot timpul meu liber stăteam în linişte căutându-mi sinele. Şi ce schimbare a adus acest lucru, şi cât de repede. Învăţătorul meu mi-a spus să stau în sentimentul lui A FI tot timpul şi să nu mă îndepărtez nicio secundă. Am încercat din răsputeri să fac acest lucru şi în scurt timp am simţit adevărul în ceea ce îmi spunea, mă învăţa. Tot ceea ce trebuia să fac era sp îmi amintesc învăţăturile lui, faţa lui, cuvintele lui, mereu. Asta a amuţit mintea, şi în liniştea care s-a lăsat m-am văzut pe mine FIINŢÂND – liber. Nu am făcut decât să îmi ascult învăţătorul în a-mi concentra gândul doar pe starea pură a lui A FI şi apoi a sta în starea aceea.  Am stat împreună ore întregi trăind această stare de A FI în minte şi în curând pacea, fericirea şi o stare de iubire infinită pentru toţi şi toate au devenit stările ale vieţii trăite în afara meditaţiei. Toate au dispărut atunci – eu, gurul meu, viaţa mea, lumea din jurul meu. Nu a rămas decât pacea şi liniştea impenetrabilă.” Cam aşa descrie starea de iluminare acest mare nondualist, care, alături de Ramana Maharshi devine cel de-al doilea exponent al acestei mişcări de deschidere a sufletului către lume, către viaţă. Şi ca orice proces de asemenea natură, totul devine o simfonie de linişte şi armonie, acolo duc toate drumurile, chiar dacă, obiectiv privind transformările sunt interioare, la nivel de conştiinţă şi mai greu cuantificabile din exterior.

După cei doi ani şi ceva petrecuţi în compania învăţătorului său, Maruti îşi alege numele de Nisargadatta (însemnând cel care fiinţează în stare naturală) şi atingând starea de conştienţă interioară, alege să plece, să caute mai departe drumul în solitudinea munţilor, dar acest lcuru nu face decât să îl aducă înapoi, la familia sa, realizând că nu acolo, în separare va putea să îşi găsească locul, că trebuie să împartă acest dar pe care l-a primit. Aşadar revine la ocupaţia sa, vânzând în principal „bidi” (ţigarete indiene) şi vorbind oamenilor, care auzind de el şi de învăţăturile lui încep să vină în număr din ce în ce mai mare. Iată că, de la un simplu om needucat, fără tradiţie în spiritualitate, fără niciun semn până la întâlnirea maestrului (declanşator), se poate să devii ceea ce îţi este într-un fel sau altul scris (pentru că nu există o definire exactă în sensul raţional al cuvântului) şi să devii OM.

Acest simţ autentic al lui „Eu sunt Acela”, în ideea în care toţi  şi toate sunt scâtei divine şi nu gândurile sau trăirile pe care le experimentăm în corp fizic sau în oglindirile minţii raţionale (ceea ce mai este denumit şi ego – sau sine fals) se găseşte în colecţia de convorbiri şi conferinţe care au fost strânse în volumul „Eu sunt Acela”: http://www.scribd.com/doc/25024311/Nisargadatta-Maharaj-Eu-Sunt-Acela

Pe lângă cuvintele covârşitor de simple şi de la obiect pe care acest c le-a strâns în cuvântările sale şi în cele câteva cărţi pe care le-a publicat, sau pe care alţii au crezut de cuviinâă că ar fi bine să le publice (legate de spusele sale), cred, cu convingere, că, cel mai important aspect al acestui iluminat este viaţa sa. Şi nu neapărat viaţa în sine ci procesul acesta pe care l-a urmat şi prin care a devenit conducător al uneia dintre cele mai importante şcoli de filosofie şi ezoterism indiene. Un om simplu, needucat, care a putut transcende graniţa minţii şi păşi acolo unde timpul e doar o flamură bătută de vânt. A deveni în acest caz e cu atât mai important pentru că din viaţa acestuia lipseşte partea educaţională, în numai doi ani, acesta reuşind să ajungă de la un vânzător de bidi, unul dintre cei mai căutaţi oameni din Bombay şi nu numai de către indieni. Sunt foarte importante nuanţele acestei transformări, pentru că deschide gândul către posibilitate, totul e să ai un „target” clar şi să ai încredere, ori în tine, ori în cel care te ghidează într-o primă etapă, până ajungi la esenţa sinelui tău.

Nu pot decât să vă las aici amintire imaginea plină de lumină a acestui OM care a păşit în eternitate ca susţinător, ca ajutor conştient, ca sprijin pentru cei mulţi, fiind în acelaşi timp şi lumina lăptoasă a lunii care luminează poteca spre tine, spre adevărul ce răzbate de pretutindeni. Ia-l de mână şi porneşte, totul e să vrei.

http://www.gurusfeet.com/files/gurus_gallery_pics/Nis01.jpg

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Chakrele

În traditia hindusa sau în cea Budistă, se identifică în structura omului un număr de 7 asemenea chakre, care în...

Închide