Concepte de baza ale Advaita Vedanta

0

Advaita Vedanta se concentreaza asupra urmatoarelor concepte de baza:

Brahman, atman, vidya (cunoasterea), avidya (ignoranta), maya, karma si moksha.

(1)       Brahman este Realitatea Ultima suprema. Brahman este tern, este dincolo de cuvinte, dincolo de nume si forme si nu poate fi perceput sau descris prin cuvinte. Este dincolo de simturi si intelect, este indefinibil. Totusi, daca trebuie descris, Brahman poate fi considerat Constiinta Pura.

In filosofia Vedanta, svaroop-ul lui Brahman este cunoscut sub numele de Sachchidananda. Brahman este  etern , imuabil, inexprimabil si negandit, existenta pura – constiinta pura – fericirea pura, insa nu este cauza ori creatorul universului.

(2)       Atman este Sinele Interior sau Spiritul omului, insa diferit de egoul empiric. Atman este in mod fundamental ultim, etern si de neschimbat, constiinta pura. Totusi, pare ca Brahman este ultima realitate din spatele lumii obiective iar Atman este spiritul pur sin toate fiintele. Defapt, atat Brahman cat si Atman nu sunt realitati diferite. Ele sunt identice si pentru scopuri practice, facem referire la ele ca fiind separate, ceea ce in sine nu sunt. Ele sunt realitatile eterne care transcend si creaza toata existenta. Exista doua etichete diferite pentru una si aceeasi realitate din spatele tuturor obiectelor, materiei si fiintelor din univers.

(3)       Maya este puterea unica (shakti) a lui Brahman. Maya este trigunatmika; adica are trei gunas sau atribute. Insa Shuddha Brahman este nirguna si nu are atribute. Brahmanul Shuddha Nirguna, in sine, este, Realitatea Suprema. Atunci cand Nirguna Brahman aproba Maya si  recunoaste gunasurile maya, acesta este cunoscut sub numele de Saguna Brahman. Saguna Brahman este Dumnezeu  creatorul, sustinatorul si distrugatorul lumii. Saguna Brahman este Ishvara sau zeul personal. Omul se inchina zeilor sub diferite forme sau nume.

(4)       Brahman  se manifesta in lume cu ajutorul Maya. Lumea si obiectele lumii isi au existenta datorita puterii Maya. Maya si creatia sa este denumita iluzorie. Asta nu inseamna ca lumea nu este reala. Irealitatea si iluzia, sunt diferite. O iluzie poate sa nu fie ireala pentru ca o iluzie isi are bazele in realitate. Realitatea este ceea ce exista de sine statator. Maya este dependenta de Brahman si a creat lumea aparentelor, de aceea lumea este iluzie. Asta nu inseamna ca lumea este non-existenta. AdvaitaVedanta, cu ajutorul faimoasei ilustratii a serpilor incolaciti sustine ca lumea nu este in ultima masura nici reala, nici total ireala, iluzorie si non existenta.

(5)       Avidya (ignoranta) isi are sediul in intelectul uman. Avidya inseamna nu numai absenta cunoasterii dar si cunoasterea gresita. Un om prins in Avidya nu stie ce este real si crede ca aparentele sunt reale. Individul se identifica cu sinele empiric, punand semn egal intre existenta sa si corpul fizic. Sub influenta Maya si a Avidya, el se disociaza de Realitatea Ultima. Atunci cand omul primeste cunoasterea, dualitatea sinelui si a lui Brahman dispar. Realizeaza ca sinele este una cu Brahman. Realizarea sinelui sfarseste ignoranta (avidya).

(6)       Moksha este libertatea din sclavia ignorantei. Omul sufera in stransoarea dorintelor neincetate si in cea a ignorantei. Atunci cand se realizeaza sinele, omul devine liber de catusele dorintelor, aspiratiilor, pasiunilor, karma si avidya. Aceasta este Moksha (kaivalya) sau eliberarea. Moksha se obtine aici si acum si in timpul acestei vieti.

(7) Cunoasterea si adevarul sunt de doua feluri: unele joase si unele inalte. Cele joase, conventionale, se numesc vyavavahrika satya. Ele sunt produsul simturilor si ale intelectului. Cele inalte, sunt cunoscute sub numele de paramarthika satya. Ele sunt absolutul, dincolo de cuvinte, ganduri, perceptie sau conceptie. Nu sunt, in nici un fel, legate de simturi si de intelect. Ele sunt non-perceptualul si non-conceptualul, un produs al intuitiei sublime si a viziunii divine. Cunoasterea si adevarurile inalte, aduc transformari radicale intr-un individ, astfel incat putem spune ca sunt soteriologice.

(8)       Advaita  Vedanta recunoaste sase  pramanas (surse si criterii de cunoastere valida) pe baza scolii  Mimamsa a lui Bhatta. Acestea sunt urmatoarele:
(1) Perceptia (pratyaksha)  (2) Interferenta (anumana) (3) Marturia (shabda) (4) Comparatia (upamana)   (5) Postulatia (arthapatti)  (6) Ne-cognitia (anupalabdhi)

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Dumnezeul Minunilor

Minunile lui Dumnezeu sunt peste tot in jurul nostru. Si toate aceste minuni ne dezvaluie multe despre Creatorul acestui Univers,...

Închide