A incepe cu Constienta

0

Draga Rupert,

Exista un asemenea lucru precum „o stare fara ganduri” sau este doar un termen care puncteaza catre Constienta?

In lumina Constientei, gandul este „vazut” ca un fenomen indepartat, totusi el ramane ca fiind continuu, la fel ca sunetele care imi ajung la urechi sau senzatiile corporale. Tot ceea ce trebuie sa fac este sa imi retrag atentia de la a merge catre el. In afara de aceasta miscare, cum poate fi experimentata o stare fara ganduri?

Absenta gandurilor ar fi in afara timpului si sptiului, incat mentinand-o ca o posibila experienta pare complet absurda. Chiar si punerea acestei ipoteze in cuvinte suna absurd. Singura forma a unei „stari fara ganduri” pe care am experimentat-o este lipsa dialogului mental (asa numita minte maimuta), care dispare instant in lumina Constientei, insa nori indepartati de ganduri fara forma raman prezenti pe durata intregului proces de auto-interogare.

Ma gandesc la faptul ca daca as experimenta momente de „fara ganduri” nici macar nu as avea ce sa spun despre ele, nici macar nu as experimenta continuitatea unei asemenea experiente.

Si atunci cum pot spune unele persoane ca „Am fost in Samadhi cateva ore” sau chiar cateva zile?

Multumesc mult pentru tot ceea ce faci.

Alex

Draga Alex,

Toate starile vin si pleaca, in timp. Timpul este imaginat cu ajutorul gandului. De aceea, starile sunt dependente de ganduri si, de aceea, nu poate exista un asemenea lucru precum „o stare fara ganduri”.

Totusi, nu putem in mod legitim sa negam continuitatea experientei. De fapt, experienta nu este continua in timp; ea este Acumul etern. Totusi, haide sa facem o concesie gandului si sa o numim „continuitate” pentru scopul nostru precis. Continuaitatea experientei nu este o presupunere; este o experienta. Toate gandurile, emotiile, senzatiile si perceptiile sunt intermitente. De unde, atunci, vine senzatia de continuitate de necontestat a experientelor noastre?

Nu poate sa vina decat de la Constienta. Gandurile ne spun ca propria Constienta vine si pleaca, insa Constienta insasi nu are o experienta a ei venind si plecand; propria experienta de sine – si este singura care este constienta de sine – este eterna.

Daca sustinem ca am avut experienta de a fi in samadhi pentru cateva ore, atunci acel samadhi trebuie sa fi fost o stare subtila, expandata, a mintii. Iar atunci, nu exista mari diferente intre aceasta si gustul unei cesti de ceai. Totusi, aceea in care apar atat samadhi-ul si gustul cestii de ceai, prin intermediul careia sunt cunoscute amandoua, din care amandoua sunt facute, nu se afla in timp sau spatiu.

Daca noi credem in existenta reala si independenta a obiectelor si a starilor, Constienta va parea, din acest punct de vedere, sa nu fie existenta sau, in cel mai bun caz, intermitenta.

Totusi, daca incepem cu Constienta – care este un loc bun de pornire pentru ca este experienta noastra primordiala – si nu ne mutam din aceasta perspectiva a unui sine separat imaginar, trebuie sa admitem faptul ca tot ceea ce cunoaste Constienta sau tot ceea ce intra in contact cu ea este doar ea insasi.

Putem atunci sa rafinam intrebarea, „Exista un asemenea lucru precum ‘o stare fara ganduri’ ” si sa o inlocuim cu „Exista obiecte sau stari reale?” Daca exploram experientele destul de profund, raspunsul la care vom ajunge in mod inevitabil va fi „Nu, exista doar Constienta si doar Constienta insasi este constienta de fpatul ca exista doar ea insasi”.

Cu iubire,

Rupert

sursa: 

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Totul devine real prin meditatie

Nu am sa te mint. Am incercat "sa stau" mai mult de o ora constant de mai bine de doua...

Închide