Cum să-ţi îmbunătăţeşti autocontrolul

0

Ai căzut vreodată un test important pentru viitorul tău numai pentru că jocurile pe calculator erau mult mai interesante decât studiatul? Sau ai spus vreodată lucruri pe care le-ai regretat mai apoi numai pentru că erai extrem de nervos şi nu te puteai controla? Dacă te recunoşti în una din cele două afirmaţii, înseamnă că ai nevoie de puţin ajutor în ceea ce priveşte autocontrolul.

Autocontrolul este abilitatea de a controla acţiunile pe care le interprinzi în viaţa de zi cu zi, dar şi deciziile pe care le iei. O persoană cu un simţ al autocontrolului extrem de bine dezvoltat este capabil să controleze şi să treacă peste ispite şi probleme calm, dar ferm. Fără acest sentiment al controlului ajungi să te simţi deprimat, fără putere şi slab.
Dar nu-ți face probleme. Poți prelua controlul asupra vieţii tale. Prin urmare trebuie să urmezi câţiva paşi simpli care te vor ajuta să consolidezi şi să construiești un autocontrol puternic.

  1. Fă o listă cu lucrurile pozitive şi negative din viaţa ta. Întocmeşte o listă cu domeniile din viaţa ta, în care simţi că lucrurile nu merg în direcţia dorită, dar şi cu cele care, în momentul de faţă, prosperă. Concentrează-te pe punctele esenţiale şi menţine lista cât de scurtă poţi. Priveşte, mai apoi, lista cu punctele negative. Fă o analiză a lor şi gândeşte-te de unde au pornit şi cum le-ai putea rezolva. E foarte important să găseşti ce anume le-a cauzat şi modul în care au apărut în viaţa ta. De altfel, trebuie să ştii că nu eşti singura persoană din lume care se confruntă cu astfel de probleme. Oamenii se referă, de multe ori, la un slab autocontrol, atunci când au probleme cu dieta, cu munca, cu viciile sau cu un compartament emoţional deficitar. Acestea sunt câteva aspecte ale vieţii cu care majoritatea dintre noi se confruntă şi cărora le găsim cu greu o cale de rezolvare.
  2. Analizează zona în care ai cele mai mari probleme cu controlul. Citeşte cărţi sau articole despre aceasta şi informează-te cum anume ai putea scăpa de problemele întâmpinate. Odată ce vei fi bine informat, îţi va fi mai uşor şi mai confortabil să iei unele decizii corecte, atunci când te afli într-o situaţie stresantă. Spre exemplu, dacă vrei să urmezi o dietă, e imperios necesar să te informezi din mai multe surse de programul zilnic pe care trebuie să-l urmezi şi de consecinţele dietei. Numai aşa vei putea adopta o alimentaţie corectă şi sănătoasă şi-ţi vei putea atinge scopul. În ceea ce priveşte obţinerea autocontrolului, cunoaşterea înseamnă putere. Dacă ai prieteni cu probleme similare, întreabă-i de experienţele lor. Prin compararea notiţelor s-ar putea să obţii sfaturi cu privire la mecanismele şi strategiile pe care aceştia le folosesc şi care ţi-ar putea fi şi ţie de mare ajutor. De asemenea, ştiind că şi alţii au astfel de probleme, te ajută să fii încrezător.
  3. Încearcă să scapi treptat de starea de auto-negare. Începe cu paşi mici să-ţi controlezi comportamentul pentru o perioadă scurtă de timp. Spre exemplu, dacă eşti dependent de televizor, opreşte-l pentru o zi. În acest timp, ieşi la plimbare, citeşte sau ascultă muzică. Creşte apoi numărul de zile în care nu deschizi televizorul. Transformă acest lucru într-o provocare pe care eşti gata s-o înfrunţi. Nu încerca să distrugi comportamentul negativ dintr-o dată. Fă-o treptat, astfel nu vei cădea în capcana depresiei şi a negării.
  4. Roagă-ţi prietenii şi familia să te ajute. Spune-i familiei tale să-ţi reamintească obiectivele pe care ţi le-ai propus, ori de câte ori, observă că te întorci la vechile comportamente. Un memento prietenos este binevenit. În plus, şi ei ţi se pot alătura în „călătoria” alternativă în momentele lor de pierdere a controlului.
  5. Distrage-ţi singur atenţia de la ispite. Când simţi că eşti pe cale să-ţi pierzi auto-controlul, gândeşte-te rapid la altceva. Ieşi la o plimbare, bea un pahar de apă sau citeşte dintr-o carte. Acestea vor „deraia trenul distrugător” şi îţi vor acorda un timp pentru a recâştiga auto-disciplina.
  6. Învaţă să te relaxezi. O parte importantă din procesul de construire a autocontrolului este relaxarea şi diminuarea tensiunii. Analizează mai multe metode de relaxare şi vezi care ţi se potrivesc cel mai bine. Una din metodele eficiente de relaxare este meditaţia. Practicând meditaţia vei câştiga un sentiment de concentrare, disciplină şi fericire. De asemenea, respiraţia profundă poate fi de mare ajutor în procesul relaxării. Închide ochii, respiră şi înspiră, numărând până la patru.
  7. Gândeşte-te la ceea ce vrei să realizezi. Începe-ţi ziua prin vizualizarea rezultatului final. Îmaginează-ţi că eşti sănătos, fericit şi încrezător. Păstrează un jurnal al eforturilor tale. Gândeşte-te cum ai reuşit în fiecare zi şi scrie un obiectiv pentru ziua de mâine. Aceste notiţe te vor „obliga” să te gândeşti la viitor şi te vor focusa pe aspectele pozitive.
  8. Nu te învinovăţi pentru eşecuri. Ele fac parte din acest proces şi nu trebuie uitat că noi toţi facem şi greşeli. Dacă se întâmplă să-ţi pierzi controlul, ia-o ca pe o experienţă de învăţare şi gândeşte-te cum vei proceda data viitoare.
  9. Gândeşte abstract. Unul din motivele pentru care pentru care auto-afirmaţiile funcţionează este acela că gândeşti abstract. Iar gândirea abstractă nu face altceva decât să stimuleze autocontrolul. Într-un studiu efectuat în 2006 de către cercetătorii americani, s-a stabilit că persoanele care gândeau abstract, faţă de cele care gândeau concret, puteau evita mai uşor tentaţiile şi rezolva mai rapid cerinţele dificile.
  10. Ascultă-ţi inima. De multe ori inima este mai puternică decât mintea. Aşa că foloseşte-ţi emoţiile pentru a creşte autocontrolul. Într-un studiu efectuat în 1975, câţiva copiii au rezistat tentaţiei de a nu mânca bezele, gândindu-se la ele ca la mici norişori albi. Acesta este numai un exemplu de evitare a tentaţiilor: să „răceşti” emoţiile legate de ispită. Poţi mări atracţia de realizare a obiectivului propus prin acelşi mod: gândeşte-te la aspectele emoţionale pozitive a acestuia.

extaz

Iată câteva trucuri prin care îţi poţi construi un auto-control puternic:

  • Nu vei putea face schimbări drastice şi instant, aşa că, fii calm şi ai răbdare.
  • Fă din auto-negare un obicei şi nu un moft. Dacă intenţionezi să te schimbi cu adevărat, fă din aceşti paşi o constantă a vieţii tale, altfel, tot ce ai construit în câteva zile s-ar putea să dărâmi în câteva secunde.
  • Notează ceea ce vrei să realizezi în fiecare zi a săptămânii. Alege un punct şi concentrează-te asupra lui. Începe cu paşi mici, dar siguri. Aceştia vor fi mai puţin copleşitori şi vei avea şanse mai mari să obţii modificările dorite.
  • Nu uita să dormi bine. Somnul te menţine sănătos, atât din punct de vedere mental, cât şi fizic. Ai nevoie de o pauză de gândire şi de analizare a comportamentului. Aşadar, nu rata cele opt ore de somn pe noapte, atât de necesare minţii. Cu cât eşti mai obosit, cu atât devii mai irascibil şi mai repezit. Nu vei gândi corect şi astfel, vei lua decizii pripite, la nervi, la stres, la oboseală.
  • Iartă-te atunci când oboseşti. Oamenii nu sunt perfecţi, aceasta fiind şi frumuseţea lor. Fiecare moment este un bun prilej pentru a o lua de la capăt, de aceea nu înceta niciodată să speri, să te ridici şi să continui ceea ce ai început. Nu te învinovăţi prea tare pentru clipele pierdute şi pentru greşelile făcute. Învaţă din ele şi nu te victimiza.
  • Nu amâna etapele. Îţi va fi mult mai greu să te întorci la rutina stabilită. Cu cât amâni mai mult începutul unui proces, cu atât îţi va fi mai greu. Cu alte cuvinte, „nu lăsa pe mâine, ce poţi face astăzi”.
  • Înţelege că fiecare om funcţionează pe bază de stimulente şi motivaţie. Asigură-te că ai înţeles că trebuie să-ţi oferi tu însuţi recompense, dar mai ales asigură-te că ai înţeles mecanismul logic din spatele a ceea ce faci. Dacă nu eşti convins că ai început un lucru pentru binele propriu, mai bine nu te aventura. Rezultatele nu vor fi cele aşteptate, iar dezamăgirea va fi mai mare.

Autocontrolul este o caracteristică importantă şi apreciată a celor care o deţin. A avea control asupra vieţii tale şi asupra emoţiilor tale nu semnifică altceva decât interesul pentru îmbunătăţirea propriei vieţi. Cei care pun preţ pe acest aspect sunt cei care îşi doresc să evolueze şi să se dezvolte pe plan profesional şi emoţional.

Licenţa Creative Commons
„Cum să-ţi îmbunătăţeşti autocontrolul” de noulpamant.ro este licenţiat printr-o Licenţă Creative Commons Atribuire-Necomercial-FărăModificări 4.0 Internațional .Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Constiinta creaza realitatea = ganduri noi = actiuni noi = viata noua

Multi dintre noi am vazut "The Secret" sau am auzit de Legea Atractiei de la un prieten sau dintr-o carte....

Închide