Sfarsitul lui Kali Yuga este in 2025

5

Partea 1: Dezvaluind ciclurile Yuga ale timpului

Doctrina Ciclurilor Yuga ne arata ca in acest moment noi ne aflam in Kali Yuga; era intunericului, cand virtutile morale si capacitatile mentale ating cel mai de jos punct din Ciclu. Epopeea indiana Mahabharata descrie Kali Yuga ca fiind perioada cand „Sufletul Lumii” este negru; doar un sfert dintre virtuti ramane si acestea incet, tind catre zero, la sfarsitul lui Kali Yuga. Omul se intoarce catre rautate; boala, letargia, furia, calamitatile naturale si frica de saracie domina. Penitenta, sacrificiul si religiozitatea cad in desuet. Toate creaturile degenereaza. Schimbarea afecteaza toate lucrurile fara exceptie.

Kali Yuga (Epoca de Fier) a fost precedata de 3 alte Yugas: Satya sau Krita Yuga (Epoca de Aur), Treta Yuga (Epoca de Argint) si Dwapara Yuga (Epoca de Bronz). In Mahabharata, Hanuman  ofera urmatoare descriere Ciclului Yuga catre printul Bhima al Pandava:

 

„Krita Yuga a fost denumita astfel pentru ca exista o singura religie si toti oamenii erau precum sfintii: in consecinta, nu aveau nevoie de ceremonii religioase… Omul nici nu cumpara si nici nu vindea; nu existau saraci si bogati; nu exista nevoia de a munci pentru ca toti oamenii obtineau ceea ce aveau nevoie prin puterea vointei… Krita Yuga a fost lipsita de boala; nu exista imbatranire, nu exista ura, vanitate sau ganduri rele; fara frica si fara tristele. Toata omenirea putea atinge fericirea suprema. Sufletul Universal era alb… Identificarea sinelui cu Sufletul Universal universal era intreaga religie a acestei epoci perfecte. In Treta Yuga au inceput sacrificiile si Sufletul lumii a devenit rosu; virtutile au scazut cu un sfert. Umanitatea a cautat adevarul si a facut ceremonii religioase; a obtinut ce doreau dand si facand.

In Dwapara Yuga aspectul Sufletului Lumii era galben: religia si-a pierdut o jumatate. Veda s-a divizat in patru parti si cu toate ca existau unii ce aveau cunostinte de cele 4 Vede, multi cunosteau doar 3 sau 1. Mintea s-a degradat, adevarul a decazut si au aparut dorinte, boli si calamitat; din cauza acestora, omul a trebuit sa suporte penitenta. A fost o epoca decadenta in care pacatul a fost predominant”.

Noi, acum, traim in timpurile intunecate ale Kali Yuga, cand bunatatea si virtutea au disparut cu totul din lume.

Cand a inceput Kali Yuga? Si cand se termina? In ciuda unei structuri teologice elaborate ce descrie caracteristicile acestei epoci, inceputul si sfarsitul lui Kali Yuga ramane invaluit in mister.

Data popular acceptata pentru inceputul lui Kali Yuga, este 3102 i.C., la 35 de ani dupa incheierea marii batalii de la Mahabharata. Aceasta data este in mod remarcabil foarte apropiata de data propusa pentru inceputul actualului „Mare Ciclu”, al numaratorii lungi din Calendarul Mayas din anul 3114 i.C. Este interesant sa notam ca in ambele cazuri, data de incepere a respectivului ciclu a fost calculata retrospectiv.

 

Mayasii si-au recalculat vechile calendare undeva intre 400 i.C. si pana in anul 50 d.C., la Centrul Ceremonial din Izapa in Mexico si au fixat data de inceput a actualului Mare Ciclu al Calendarului Numaratorii Lungi. Similar in India, undeva in anul 500 d.C., s-a facut o revizuire majora a sistemului calendaristic indian. Aceasta se intampla in timpul in care renumitul astronom Aryabhatta a identificat inceputul Kali Yuga in anul 3102 i.C.

Oare de ce a fost deodata necesar, pentru doua civilizatii antice, sa isi recalculeze datele ce ar fi trebuit sa fie parte integranta din sistemele lor calendaristice? Cum de au disparut aceste elemente marcante importante de timp din memoria colectiva? Vom reveni la aceste intrebari putin mai tarziu.

Se crede ca Aryabhatta a calculat inceputul Kali Yuga pe baza informatiilor din Tratatul Astronomic Sanscrit Surya Siddhanta, in concordanta cu care dintre cele cinci „planete geocentrice” (adica vizibile cu ochiul liber) – Mercur, Venus, MArte, Jupiter si Saturn – erau aliniate la 0° de Berbec (langa steaua zeta Piscium) la inceputul Kali Yuga. In acest mod a ajuns la data de  17/18 Februarie  3102 i.C., ca punct de pornire pentru Kali Yuga.

Totusi, simulari moderne efectuate de Richard Thompson arata ca la data de 17/18 Februarie, 3102 i.C., cele cinci planete geocentrice, ocupa un arc de aproximativ 42 de grade pe cer si sunt imprastiate in trei semne zodiacale – Berbec, Pesti si Varsator. Aceasta nu poate fi in nici un fel considerata o conjunctie. Aliniamente planetare mult mai spectaculoase au avut loc in secolele anterioare sau posterioare. Cu alte cuvinte, conjunctia planetelor geocentrice la 0° in semnul Berbecului, pe care o indica Aryabhatta, nu a avut loc in anul 3102 i.C.

Aceasta inseamna ca Aryabhatta a facut o greseala in calculele sale? Nu chiar.

Surya Siddhanta nu specifica nicaieri ca un asemenea aliniament de planete a avut loc la inceputul lui Kali Yuga. Din contra, Surya Siddhanta, exprima in mod foarte clar ca aceasta conjunctie de planete la 0° in Berbec, are loc la sfarsitul Epocii de Aur (Satya / Krita Yuga). Textul spune: „Acum, la sfarsitul Epocii de Aur (Krita Yuga), toate planetele, prin miscarile lor sunt in conjunctie in Berbec”.

Din pacate, totusi, aceasta declaratie simpla a fost interpretata gresit de unii dintre primii comentatori grabiti sa descopere o ratiune astronomica pentru data din 3102 i.C. si astfel a fost promulgata ca fapt.

Intelegerea generala, in astronomia antica Hindusa, era ca la inceputul prezentei ordini a lucrurilor, toate planetele si-au inceput miscarile impreuna de la 0° in Berbec; si toate planetele se intorc in aceeasi pozitie in ceruri, la intervale fixe, rezultand intr-o conjunctie universala. Surya Siddhanta spune ca aceasta conjunctie are loc la sfarsitul epocii de aur. Totusi, exista o credinta raspandita in astronomia Hindusa ca aceasta conjunctie are loc la inceputul unei Zile si Nopti a Brahma, compusa din 1000 de Cicluri Yuga.

Informatii similare in legatura cu conjunctiile planetelor se gasesc si in textele antice grecesti. In  Timaeus, Platon vorbeste despre „anul perfect” care se scurge din momentul in care soarele, luna si planetele pleaca dintr-o anumita pozitie si se intorc apoi in aceasta in ciuda miscarilor lor diverse. Ideea a fost preluata de catre scriitorul roman din secolul III, Censorinus, care spunea ca orbita soarelui, a lunii si a celor cinci planete calatoare completeaza un „Mare An al lui Heraclitus”, atunci cand revin impreuna in acelasi timp, in acelasi semn unde au fost odinioara. Acest „Marea An” care este cunoscut sub diverse nume – Anul Perfect, Anul Platonic, Anul Suprem al lui Aristotel, etc… – a fost reprezentat ca avand 12954 de ani (Cicero) sau 10800 de ani (Heraclitus). Nu exista nici un dubiu ca data de 3102 i.C., pentru inceputul Kali Yuga nu se baza pe nici o informatie din Surya Siddhanta sau din alte texte sanscrite. Data respectiva apare de nicaieri.

Inainte de 500 d.C, data respectiva nu era mentionata in textele sanscrite. De unde, atunci, a obtinut Aryabhatta aceasta data? Nu exista nici o dovada ca Aryabhatta a calculat data personal. Exista o singura referinta la aceasta data in textul sanscrit  Aryabhatiya, unde Aryabhatta mentioneaza ca textul a fost compus la 3600 de ani in Kali Yuga, atunci cand el avea 23 de ani.

Deoarece Aryabhatiya a fost compusa in 499 d.C., inceputul lui Kali Yuga poate fi gasit inapoi in 3102 i.C. Afirmatia in sine nu ne ofera nici o informatie despre baza astronomica pe care data a fost calculata sau daca aceste calcule au fost facute sau nu de Aryabhatta in persoana. Este posibil ca aceasta data sa fi fost adoptata din alte surse. Ceata din jurul originii acestei date face ca valifitatea ei sa fie suspecta.

Sarcina descoperirii acestei date in vechile texte sanscrite, totusi, este foarte dificila deoarece multe neconcordante s-au strecurat in informatiile despre Ciclurile Yuga. Dupa cum a subliniat si Sri Yukteswar, in multe texte sanscrite durata de 12.000 de ani a Ciclului Yuga a fost umflata catre o valoare anormal de mare de  4,320,000 de ani, introdusa prin multiplicarea unui factor de 360, reprezentand numarul „Anului Uman” care constituie un „An Divin”. Totusi, unele texte precum Mahabharata sau Legile lui Manu retin valoarea originara a Ciclului Yuga de 12.000 de ani. Multe culturi antice – Caldeenii, Zoroastrienii si Grecii credeau, de asemenea, intr-un ciclu de 12.000 de ani. Renumitul invatat sanscrit si leader national al Indiei B.G.Tilak, mentioneaza in cartea sa, The Arctic Home in the Vedas (1903), ca:

„Scrierile din Puranas, dintre care multe par sa fi fost scrise in primele secole ale erei Crestine, dezvaluie faptul ca exista in mod natural refuzul credintei ca a trecut Kali Yuga… S-a facut, in consecinta, un efort de a extinde durata Kali Yuga prin convertirea a 1000 (sau 1200) de ani umani obisnuiti in Ani Divini, un singur An Divin sau An al Zeilor fiind egal cu 360 de ani umani. Aceasta solutie a fost universal adoptata si un Kali de 1200 de ani obisnuiti a fost deodata schimbat prin acest artificiu ingenios intr-un ciclu magnific dupa formula 360 X 1200 = 432,000 de ani obisnuiti”

Yukteswar clarifica, de asemenea, in cartea The Holy Science (1894), ca un ciclu complet Yuga dureaza 24.000 de ani si este compus dintr-un ciclu ascendent de 12.000 de ani in care virtutea creste gradual si un ciclu descendent de 12.000 de ani in care virtutea descreste gradual. Astfel, dupa ce au trecut 12.000 de ani dintr-un ciclu descendent de la Satya Yuga catre Kali Yuga, secventa se reverseaza si incepe un Ciclu ascendent de 12.000 de ani de la Kali Yuga catre Satya Yuga. Yukteswar declara ca „fiecare perioada de 12.000 de ani aduce o schimbare completa atat exterioara, in lumea materiala, cat si interioara, in intelect sau in lumea electrica, fiind numita una dintre Daiva Yugas sau Cuplul Electric”

Durata de 24,000 de ani al unui Ciclu complet Yuga, aproximeaza Anul Precesional de 25,765 de ani care ii trebie Soarelui ca sa parcurga inapoi constelatiile celor 12 semne zodiacale. Interesant este ca Surya Siddhanta specifica o valoare de  54 de arce secunde pentru fiecare an de precesie, contrat valorii actuale de 50.29 de arce secunde pe an. Aceasta se traduce intr-un an precesional de exact 24,000 years! De aici si posibilitatea ca valoarea de azi observata a precesiei sa fie o deviatie temporara de la valoarea medie.

Conceptul de cicluri Yuga ascendente si descendente nu este o propunere pe care Yukteswar a inventat-o. Idea inca prevaleaza in randul jainistilor din India care sunt una dintre cele mai vechi secte religioase din tara. Jainistii cred ca un ciclu complet de timp (Kalachakra) are o jumatate progresiva si una regresiva. In timpul jumatatii progresive (Utsarpini), exista o crestere gradata in intelepciune, fericire, sanatate, etica si spiritualitate, in timp ce in jumatatea regresiva (Avasarpini) exista o reducere gradata a acestor calitati. Fiecare jumatate de ciclu este compusa din sase perioade mai mici si impreuna aceste doua jumatati de ciclu constituie un ciclu de timp complet. Cele doua jumatati de ciclu urmeaza unul altuia intr-o succesiune neintrerupta, pentru eternitate, exact cum este in cazul ciclurilor zilei si noptii sau ale cresterii si descresterii lunii. Este posibil ca Yukteswar sa fi fost influentat de acest sistem de credinte al anticilor jainisti sau poate ca si-a bazat ideea pe treditiile orale stravechi ce nu fac parte din documentele oficiale.

Ideea ciclurilor ascendente si descendente exista si in miturile grecesti. Poetul grec Hesiod ( 750 i.C. –  650 i.C.) descrie aceste cicluri in Works and Days, in care a inserat o a cincea epoca numita „Epoca Eroilor”, intre Epoca de Bronz si cea de Fier.  Jenny Strauss Clay scrie in Hesiod’s Cosmos:

„Izvorand din mitul Omului de stat, al lui Platon, Vernant declara ca acel cadru temporal al mitului Hesiodic care este succesiunea raselor, nu este liniar ci mai degraba ciclic iar la sfarsitul Epocii de Fier pe care el o imparte in doua, ciclul raselor incepe din nou cu o noua Epoca de Aur sau mai degraba cu o noua Epoca a Eroilor, dupa cum aceasta urmare se dezvaluie… Vernant insusi ofera o solutie atunci cand remarca faptul ca „nu exista in realitate o Epoca de Fier ci doua tipuri de existente umane”.

Acest fapt este extrem de interesant. Jean-Pierre Vernant, care este un specialist extrem de laudat in cultura antica greaca, credea in mod evident ca ciclul epocilor se rastoarna dupa cum povestea si Hesiod. Nu numai ca declara ca Epoca de Fier are doua parti, ci confirma exact interpretarea lui Yukteswar in care Kali Yuga descendenta este urmata de o kali Yuga ascendenta. Putem concluziona, in acets context ca Epoca Eroilor ce a urmat imediat Epoca de Bronz in povestirile lui Hesiod trebuie sa fie numele pe care Hesiod l-a dat ciclului Kali Yuga descendent.

Dovezi provenite din surse diferite sustin notiunea unul Ciclu Yuga complet de 24.000 de ani. Compus dintr-un ciclu ascendent si unul descendent de 12.000 de ani fiecare. Acest lucru ne conduce catre intrebarea in legatura cu durata relativa a diferitelor Yugas-uri din Ciclul Yuga si a perioadelor tranzitorii ce au loc la inceputul si la sfarsitul fiecarei Yuga cunoscute sub numele de Sandhya (rasarit) si respectiv Sandhyansa (apus). Valorile urmatoare sunt prezentate in textele sanskrite in legatura cu durata Yugas-urilor si respectiv ale rasariturilor si apusurilor.

  • Satya Yuga (Epoca de Aur): 4000 ani+ 400 ani rasarit + 400 ani apus = 4800 ani
  • Treta Yuga (Epoca de Argint): 3000 ani+ 300 ani rasarit + 300 ani apus = 3600 ani
  • Dwapara Yuga (Epoca de bronz): 2000 ani+ 200 ani rasarit + 200 ani apus = 2400 ani
  • Kali Yuga (Epoca de Fier): 1000 ani + 100 ani rasarit + 100 ani apus = 1200 ani

Deoarece s-au strecurat multe inadvertente in doctrinele Ciclurilor Yuga, dupa cum au punctat atat Yukteswar cat si Tilak, trebuie sa chestionam chiar si acuratetea acestor cifre mentionate in textele sanscrite.

Cu toate ca Ciclul Yuga este mentionat in povestirile mitice a aproximativ 30 de culturi antice, dupa cum ne spune Giorgio de Santillana, profesor de istorie a stiintei la MIT, in cartea Hamlet’s Mill (1969), gasim prea putina informatie in legatura cu durata relativa a diferitelor epoci din interiorul acestui Ciclu. Acest fapt este surprinzator. Aproape toate istorisirile ne povestesc ca virtutea si dreptatea scad pe masura ce ne indepartam de la Epoca de Aur catre cele subsecvente. Cateva dintre ele mentioneaza in mod clar ca virtutea scade cu un sfert in fiecare epoca. Totusi, pare ca lipseste mentiunea in legatura cu durata epocilor.

Daca durata fiecarui Yuga descreste de la o Yuga la urmatoarea, nu ar trebui ca acest lucru sa fie un element important si sa fie mentionat in aceste istorii?

In cateva istorisiri unde sunt specificate durata Yugas-urilor, descoperim ca ele sunt egale. De exemplu zoroastrienii cred ca lumea dureaza 12.000 de ani, perioada divizata in patru parti egale a cate 3000 de ani. O sursa mexicana cunoscuta sub numele de Codex Rios (cunoscuta si sub numele de 3738 si de Codex Vaticanus A) spune ca fiecare epoca dureaza 4008, 4010, 4801 si 5042 de ani, pentru un total de  17,861 de ani. Putem vedea si in acest caz ca durata fiecarei epoci este aproape egala.

Astfel, durata celor patru Yugas-uri mentionata in textele sanscrite (4800, 3600, 2400, si 1200 de ani) deviaza de la norma. Durata fiecarei Yuga in aceasta secventa scade cu 1200 de ani de la una la cealalta. Aceasta este o progresie aritmetica ce este foarte rar sau poate niciodata gasita in ciclurile naturale. Aceasta secventa nenaturala ridica problema daca durata Yugas-urilor a fost in mod deliberat alterata la un moment dat in trecut ca sa dea impresia ca durata fiecarei Yuga scade odata cu scaderea in virtute de la o Yuga la urmatoarea. Este important sa notam ca ratia duratei celor patru Yuga in aceasta secventa este 4:3:2:1. Acest fapt da impresia superficiala ca durata fiecarei Yuga se reduce cu un sfert de la una la urmatoarea. Insa, defapt, nu acesta este adevarul. In realitate, ele scad cu un numar fix de ani si anume 1200.

Iata cel mai uimitor fapt: Doi dintre cei mai faimosi astronomi ai Indiei antice Aryabhatta si Paulisa, credeau amandoi ca Ciclul Yuga este compus din Yugas-uri de durata egala! In secolul XI, invatatul medieval Al-Beruni a petrecut 13 ani in India, intreband si conversandu-se cu invatati locali, citind textele sanscrite, observand riturile religioase si obiceiurile, in final compiland o concluzie atotcuprinzatoare a filosofiei indiene, a stiintei si a culturii. In Alberuni’s India, Al-Beruni mentioneaza ca doctrina Ciclurilor Yuga s-a bazat pe derivatii ale astronomului indian Brahmagupta, care si-a extras cunoasterea din textele sanscrite Smriti.  El face o declaratie interesanta in legatura cu acest subiect:

„Mai departe, Brahmagupta spune ca Aryabhatta considera ca cele patru Yugas-uri sunt egale celor patru parti ale caturyuga (Ciclu Yuga). Astfel aceasta declaratie este diferita fata de doctrina cartii Smriti, dupa cum am mai spus si cine e diferit fata de noi, e impotriva noastra”.

Faptul ca Aryabhatta credea ca cele patru Yugas-uri au durata egala, este extrem de pertinent! Al-Beruni reafirma acest lucru fara echvoc: „De aceea, potrivit lui Aryabhatta, Kali Yuga are 3000 de divya ani… fiecare doua Yugas-uri are 6000 de divya ani… fiecare trei Yugas-uri au 9000 de divya ani”. De ce ar subscrie Aryabhatta unei asemenea credinte? Avea el cumva acces la surse de informatie pe care noi le-am pierdut?

In mod surprinzator, nu este Aryabhatta cel care sustinea acest punct de vedere. Un alt astronom celebru al Indiei antice a fost Paulisa, care a castigat favorurile lui Brahmagupta prin sustinerea raprtului 4:3:2:1 pentru durata Yugas-urilor. Potrivit spuselor lui Al-Beruni, totusi, „E posibil ca Paulisa sa fi mentionat aceasta metoda ca existand printe altele si ca nu aceasta este cea pe care a adoptat-o personal”.

Acest fapt este evident din credintele lui Paulisa legate de caturyuga, dupa cum este documentat de catre Al-Beruni: „Din actualul caturyuga (Ciclu Yuga), au trecut trei Yugas, adica, conform spuselor lui, 3,240,000 de ani, insemnand 9000 de divya-ani. Ultimul numar reprezinta trei patrimi din anul unui caturyuga.” Aceasta demonstreaza ca Paulisa  credea ca fiecare Yuga avea 3000 de ani divini ca durata. El foloseste aceeasi metoda cand isi prezinta calculatiile pentru durata unui kalpa, unde nu si-a schimbat caturyugas-urile in yugas-uri exacte, ci pur si simplu le-a schimbat in patru parti si a modificat aceste patru marti cu numarul de ani ale unei singure parti din cele patru”.

nota: din cauza surselor care indica date contradictorii lasam informatiile in mosul „stand by” ca informatie ca timpul era vazut in vechime ca un ciclu neintrerupt de miscari sinusoidale si de evolutii continue ale umanitatii. De fapt, cred, ca modelul corect este spirala ascendenta in spatiu, o elicoida nesfarsita in care suntem cu totii treptele pe care sufletele noastre urca spre cer.

sursa:

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

5 comentarii

  1. stupiditati
    sfarsitul nu va venii decat atunci cand vrem si de fapt va fi un nou inceput mai luminos si mai creativ

  2. Draga Mihai
    a crede ca daca eu sau tu vrem ceva Universul se pleaca in fata noastra e dovada de orgoliu iarta-ma ca iti spun. suntem cu totii intr-o calatorie pe care ne-am ales-o in alt plan deci a vorbi despre sfarsit sau inceput e cumva nu tocmai exact. desigur ca acest ciclu face parte dintr-o serie si mai mare si tot asa.
    e important insa sa gasim acele elemente de care avem nevoie, fiecare dintre noi in ceea ce citim. daca nu le gasim, gasesc ca partea finala a comentariului tau construieste asa ca ma bucura. prima parte insa, poate nu ai exprimat-o exact cum vroiai.
    seara minunata!

  3. poate ca atunci cand s-a sfarsit epoca de aur
    “Acum, la sfarsitul Epocii de Aur (Krita Yuga), toate planetele, prin miscarile lor sunt in conjunctie in Berbec”.
    a inceput era berbecului, daca planetele erau conjuncte in berbec.
    daca acu 2012 ani a inceput era pestilor si acum am intrat in varsator…rezulta ca acest moment ar fi fost acum 4000 ani?
    atunci cand a aparut Rama (in engleza ram)? cand moise a distrus vitelul de aur(vaca sfanta la indieni) – ca semn al incheierii epocii taurului?
    asta inseamna ca inca nu am intrat in kali yuga??

  4. Draga Bogdan
    Acest articol prezinta pana la urma niste supozitii. Ceea ce e interesant de notat este sincronicitatea cu care cele doua calendare maya si vedic au inceput si apoi perioada in care s-au re-reglat.
    Nu stiu destula astronomie sau astrologie ca sa pot face niste calcule eu si teoriile in legatura cu schimbarea inclinatiei axei Pamantului sunt multe si fanteziste in general. Asa ca nu pot trage o concluzie finala in legatura cu subiectul. Poate cineva care a studiat in profunzime subiectul ne poate da o mana de ajutor

  5. da, supozitii. poate kali yuga a inceput cand a inceput epoca fierului la oameni. cand au inceput sa se faca arme si unelte din fier. dupa gradul de fier folosit in societate se pare ca suntem aproape de apogeul epocii fierului…putem sa luam si literar expresia. adevarul de obicei e atat de simplu.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Trei jumatati – Anthony de Mello

Titlul nu este un paradox ci doar un joc de cuvinte. Sunt trei jumatati de ora pe care le puteti...

Închide