Meditatia reduce stresul si singuratatea

0

Folosind pentru studiu 40 de adulţi cu vârste între 55 şi 85, un nou studiu al cercetătotilor de la UCLA a descoperit că un program de două luni de meditaţie reduce sentimentele de singurătate şi expresia genelor inflamatorii.

Mulţi oameni în vârstă îşi petrec ultimii ani singuri. Rudele mor şi copiii pleacă. Dar a fi singur însemnă mai mult decât o casă în linişte şi lipsa unui companion. De-a lungul timpului singurătatea nu numai că acaparează psihicul dar poate avea un impact serios asupra acestuia.

A te simţi singur a fost asociat cu un risc crescut pentru boli de inimă, Alzheimer, depresii şi chiar morţi premature. Dezvoltarea unor tratamente pentru a reduce sentimentul de singurătate pentru bătrâni este esenţială, dar eforturile precedente au dat rezultate slabe.

Ce este de făcut? Cercetătorii de la UCLA menţionează că un program simplu de meditaţie de numai opt săptămâni reduce aceste efecte asupra bătrânilor. Mai mult decât atât, ştiind că singurătatea este asociată cu o activitate crescută a genelor ce produc efecte inflamatorii care la rândul lor produc o serie de boli, cercetătorii au studiat activitatea genelor şi au observat că aceiaşi meditaţie reduce semnificativ expresia negativă acestor gene.

În ediţia curentă a , conducătorul studiului Steve Cole, prfesor de medicină şi psihiatrie, membru al Centrului Norman Cousin pentru Psihoneroimunologie de la UCLA, împreună cu colegii săi, au menţionat că programul de două luni de reducere a stresului mental (MBSR), care ne învaţă mintea să fie prezentă numai la prezentşi să nu pornească către trecut sau să se proiecteze în viitor, a redus cu succes sentimentul de singurătate.

Ce este remarcabil, spun cercetătorii, este că MBSR modifică activitatea genelor şi ale proteinelor care produc inflamaţia, inclusiv markerul inflamator – proteina reactivă C (CRP), dar şi o grupă de gene ce sunt traduse de factorul NF-kb. CRP este un factor important în bolile de inimă iar NF-kb este un semnal molecular ce activează inflamaţia.

Inflamaţia este o componentă naturală a sistemului imunitar şi ajută la rezolvarea diverselor probleme, de la infecţii până la răni provocate de o lovitură de ciocan. Dar inflamaţiile cronice sunt cunoscute ca factor principal în patologia multor boli şi deranjamente psihice.

„Munca noastră prezintă pentru prima dată dovada că o intervenţie la nivel psihologic poate scădea sentimentul de singurătate şi reduce si expresia pro-inflamtorie a genelor,” spune COle. „Dacă aceste date vor fi susţinute de cercetări ulterioare, MSBR poate fi o unealtă importantă pentru a îmbunătăţi calitatea vieţii pentru atâţia oameni în vârstă.”

În studiul de faţă, 40 de adulţi cu vârsta cuprinsă între 55 şi 85 de ani au fost aleşi aleator pentru a face parte dintr-un grup de meditaţie sau un grup care nu a meditat. Toţi participanţii au fost evaluaţi la începutul şi la sfârşitul studiului folosind o scală dinainte stabilită pentru a identifica nivelul singurătăţii. S-au luat de asemenea probe de sânge la început şi la sfârşit pentru a măsura expresia genelor şi nivelurile inflamatorii.

Cei din grupul de meditaţie au mers de săptămânal la o întâlnire de două ore în care au învăţat tehnici de liniştire a minţii, inclusiv conştienţă şi tehnici de respiraţie. Au practicat de asemenea meditaţia liniştitoare pentru 30 de minute în fiecare zi şi au participat la câte un retreat de o zi.

Aceşti participanţi la MSBR au raportat ei înşişi o stare redusă de singurătate, în timp ce testele de sânge au evidenţiat scăderea nivelurilor inflamatorii a genelor.

„Cu toate că am lucrat cu un sşantion mic, rezultatele au fost încurajatoare,” spune Dr. Michael Irwin, profesor de psihiatrie la Institutul Semel pentru Neuroştiinţă şi Comportament Uman de la UCLA şi director al Centrului Cousins. „Acest studiu este o adiţie la umărul crescut de astfel de rapoarte care arată beneficiile tehnicilor de meditaţie, inclusiv tai chi şi yoga.”

Chiar luna trecută, Dr. Helen Lavretsky, profesor de psihiatrie la UCLA şi membru al Centrului Cousins, a publicat un care arată că o formă de meditaţie yoghină ce include chanturi reduce expresia inflamatorie a genelor şi nivelurile de stres, chiar şi în cazul pacienţilor cu Alzheimer.

„Aceste studii încep sî ne conducă spre conectarea minţii cu genomul uman şi la identificarea unor practic isimple ce pot îmbunătăţi sănptatea,” spune Irwin.

sursa: Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
PRIN VIZORUL SUFLETULUI – mana a cincea

Iată-ne ajunşi la un nou episod. Cu peripeţii, cu mailuri care au stat în Outbox o săptămână, cu echipa care...

Închide