Meditatia produce efectul opus instinctului „lupta sau fugi”

0

Un nou studiu dezvaluie faptul ca practicantii meditatiei experimenteaza modificari ale expresiilor genelor, acestea fiind in perfecta opozitie cu ceea ce se intampla in cazul raspunsului automat la stres „lupta sau fugi”. In detaliu, genele asociate cu metabolismul energiei, cu functiile mitocondriale, cu secretia de insulina si intretinerea telomerelor se pornesc, iar cele care sunt implicate in inflamatii se opresc.

Aceste efecte sunt mult mai pregnante si consistente pe termen lung. Oamenii care practica meditatia simpla nu „doar se relaxeaza”, explica autorul studiului Dr. Herbert Benson. In schimb ei experimenteaza „un raspuns specific din partea genelor ce contracareaza efectele genetice ale stresului”. S-a demonstrat ca repetarea unei posturi yoga, a unei meditatii sau a unei mantre, eliminand celelalte ganduri este o protectie impotriva anxietatii si depresiei dar si impotriva unor afectiuni precum hipertensiunea, bolile cardiovasculare si tipuri de cancer exacerbate de stres.

Pentru acest studiu, publicat in revista gratuita PLoS One, cercetatorii de la Benson-Henry Institute for Mind/Body Medicine de la Massachusetts General Hospital si Beth Israel Deaconess Medical Center Subjects au antrenat 26 de adulti fara experiente in meditatie pentru 8 saptamani. Participantii au practicat respiratia profunda, mantre repetate si au invatat sa ignore gandurile intruzive. La inceput, li s-au facut teste de sange imediat inainte si la 15 minute dupa ce au ascultat un cd continand 20 de minute de educatie pentru sanatate. Acest lucru s-a repetat dupa antrenament, cu exceptia ca de data aceasta s-a folosit un cd ce i-a ghidat in timpul meditatiei. Alti 25 de subiecti cu experiente indelungate in evocarea raspunsurilor de relaxare au fost si ei testati.

Toti subiectii au prezentat modificari in testele de sange ce au indicat schimbari ale expresiei genelor dupa meditatie. Schimbarile au fost exact opuse reactiilor din timpul raspunsului „lupta sau fugi”. In cazul practicantilor cu experienta indelungata efectele au fost si mai pronuntate si mai consistente.

Cu toate ca studiul s-a axat doar pe o modalitate de a atinge relaxarea, oamenii au aflat singuri de mii de ani ca, prin yoga, rugaciune si alte forme de meditatie se obtine acest raspuns. Cu toate acestea, este prima data cand cercetatorii au putut demonstra ca aceste practici produc o modificare a expresiei genelor. Descoperirile arata ca efectele relaxarii devin mai puternice odata cu practica, in timp, avand o activitate timp de 10 pana la 20 de minute odata sau de doua ori pe zi. „Practicati ani intregi”, spune Benson, “si atunci aceste efecte sunt chiar puternice in schimbarea activitatii genelor voastre.”

sursa: 

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Viata florilor

E august, e nemiscare, pana si isi inchide usile in fata cautatorilor... pentru o saptamana ce-i drept. Nemiscarea pe care...

Închide