Știința spune că liniștea este vitală pentru creierul nostru

0
Dovada faptului că zgomotul rănește și liniștea vindecă

Valoarea liniștii este simțită de toți, la un moment dat în viață. Liniștea este reconfortantă, hrănitoare și primitoare. Ea ne deschide către inspirație și hrănește mintea, corpul și sufletul. În schimb, nebunia lumii zgomotoase ne epuizează creativitatea, conexiunea interioară și ne slăbește rezistența. Știința ne arată că liniștea poate să fie exact lucrul de care avem nevoie ca să ne regenerăm creierele și corpurile extenuate.

Studiile arată că zgomotul are un efect fizic puternic asupra creierului nostru, cauzând niveluri ridicate de hormoni de stres. Sunetul ajunge în creier sub formă de semnale electrice din aer. Chiar și atunci când dormim, aceste unde sonore crează reacții în corp și activează amigdala, acea parte din creier care este asociată cu amintirile și emoțiile, ceea ce conduce la eliberarea unor hormoni de stres. Deci, trăitul constant într-un mediu zgomotos îți va produce niveluri foarte ridicate ale acestor hormoni dăunători.

n mod extrem de interesant, cuvânt zgomot (noise în engleză) se spune că vine din latinescul nausia (dezgust sau greață) sau din latinescul noxia , care înseamnă durere, distrugere sau lovitură. Zgomotul a mai fost legat și de tensiunea arterială, de boli de inimă, tinitus și probleme de somn. Cu toții am experimentat la un moment dat efectele nocive ale poluării sonore. Zgomotul excesiv pot fio mare problemă pentru simțurile fizice și, în ziua de astăzi, din ce în ce mai multe persoane se identifică cu a fi ”highly sensitive” (trad.: extrem de sensibili) și nu pot funcționa într-un mediu haotic și plin de zgomot. Știința are astăzi dovada nu numai că zgomotul doare, dar și că liniștea vindecă.

Studiile arată că zgomotul produce hormoni de stres în organism, care sunt eliberați de creier.

Efectele liniștii

În 2011, the World Health Organisation (WHO) a examinat și a cuantificat situația sănătății în Europa. S-a ajuns la concluzia că cele 340 de milioane de rezidenți din Europa de Vest (aproximativ populația SUA) pierd un milion de ani de viață sănătoasă în fiecare an, din cauza zgomotului. WHO a mai declarat și că cel mai posibil, cauza de bază a morților cauzate de probleme cardiace se datorează zgomotului excesiv. Un studiu condus de Profesor Gary W. Evans de la Cornell University, publicat în Psychological Science, a cartografiat efectele zgomotului din aeroporturi asupra copiilor școlari din apropierea aeroportului din Munchen. Studiul a arătat că acei copii care au fost expuși zgomotului au dezvoltat un răspuns la stres ce îi făcea să ignore zgomotul. El a descoperit că acei copii ignorau atât zgomotul dăunător al aeroportului cât și zgomotele de zi cu zi, precum discuțiile.

Studiul aduce poate cea mai puternică și definitivă dovadă a faptului că zgomotul – chiar la niveluri la care nu afectează urechea – crează stres și este dăunător oamenilor – Profesor Gary W. Evans

Oamenii de știință nu au studiat în mod activ efectele liniștii, ci au descoperit beneficiile acestei printr-un accident. Liniștea a apărut mai întâi în cercetările științifice ca măsură de control, față de care oamenii de știință măsurau efectele zgomotului sau a muzicii. Doctorul Luciano Bernardi a studiat efectele fiziologice ale zgomotului și ale muzicii în 2006, când a făcut o descoperire uimitoare. Atunci când subiecții studiului erau expuși la diverse durate de timp de liniște între zgomot și muzică, ei simțeau un efect puternic. Pauzele de două minute erau mult mai relaxante pentru creier decât muzica relaxantă sau liniștea mai lungă de dinaintea experimentului. De fapt, pauzele ”irelevante” ale lui Bernardi au devenit cel mai important aspect al studiului. Una dintre descoperirile cheie pe care le-a făcut a fost faptul că liniștea este scoasă în evidență de contrast.

Creierul recunoaște liniștea și răsunde extrem de puternic

Mulți învățători și practicanți de meditație pot confirma acest lucru, iar învățătorii spirituali își sfătuiesc studenții să facă pauze dese meditative în timpul zilei. Cu toate că noi ne gândim la liniște ca la o lipsă de stimuli, știința ne spune altceva. Creierul recunoaște liniștea și răspunde în mod puternic. Cercetări ulterioare făcute de un biolog regenerativ de la Duke University, Imke Kirste, a descoperit că două ore de liniște pe zi favorizează dezvoltarea celulară din hipocamp, regiunea din creier care este legată de formarea amintirilor, implicând simțurile.

Ia-ți timp să te deconectezi

Potrivit the Attention Restoration Theory (Teoriei atenției restaurative), atunci când ești într-un mediu cu niveluri de stimuli senzoriali scăzute, creierul poate să își ”recupereze” unele dintre abilitățile sale cognitive. Din cauza lumii noastre digitale, creierul are din ce în ce mai puțin timp să se oprească. Procesăm în mod constant cantități uriașe de informații. Cercetările arată că atenția constantă pe care ne-o cere lumea modernă crează o cantitate mare de stres asupra cortexului prefrontal, acea parte din creier ce este responsabilă de luarea deciziilor, de rezolvarea problemelor și mai mult decât atât. Atunci când stăm singuri în liniște, creierele noastre se pot relaxa și pot elibera acest nivel de concentrare constantă.

Cercetătorii au descoperit că liniștea ajută celulele noi să se dezvolte în neuroni și să se integreze în sistem, iar atunci când experimentă, liniște, creierul este capabil să muncească la o mai bună înțelegere a mediului intern și extern. Putem să ne înțelegem viața și să câștigăm o perspectivă mai largă, ceva ce este vital pentru bunăstarea noastră.

Liniștea eliberează stresul și tensiunea din creier și din corp.

În timp ce zgomotul crează stres, liniștea eliberează tensiunea din creier și din corp. Liniștea ne umple și ne hrănește resursele cognitive. Zgomotul ne face să ne pierdem concentrarea, puterile cognitive și scade motivația și funcționarea creierului (dovedit de studiile efectuate), pe când studiile arată că timpul petrecut în liniște poate reface în mod uimitor ceea ce s-a pierdut în timpul expunerii la zgomot excesiv. Învățătorii spirituali antici au știut acest lucru; liniștea vindecă, liniștea ne duce mai profund în noi înșine și liniștea echilibrează corpul și mintea. Acum știința spune același lucru.

Beneficiile vindecătoare ale naturii și ale liniștii sunt extrem de bine documentate, însă acum putem adăuga acestei căutări a sănătății și a bunăstării și bunăstare creierului. Această experiență simplă și antică a liniștii ar putea fi balsamul de vindecare de care avem nevoie din cauza stilului nebunesc de viață, modern.

Liniștea este un spațiu gol. Spațiul este casa minții trezite – Buddha

sursa: https://www.enlightened-consciousness.com/science-says-silence-is-vital-for-our-brains/?fbclid=IwAR3bun3X6_P9DGqp9ZRPV6Dt13QOcoLAuBrrLCxpzgB6rFIrJ77a6vHeIxQAflă cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Ce înseamnă unschooling

“În cele din urmă unschooling (trad. de-școlirea) înseamnă niște oameni tineri care își urmează visele cu asistență din partea celor...

Închide