Traind ca testoasa: cum o tehnica simpla de respiratie iti poate dubla durata vietii

0

Este posibil ca oamenii sa traiasca 200 de ani, sau chiar mai mult? Pare a fi ireala o asemenea idee, fara un soi de modificare genetica ciudata, insa, potrivit vechii intelepciuni din Bhagavad Gita sau Tirukkural, acestea nu sunt necesare. Dintre vertebrate, broasca testoasa traieste cel mai mult. Rapoarte neconfirmate spun ca testoasele pot trai chiar 400 de ani si nu este ceva neobisnuit sa intalnim o broasca testoasa de 182 de ani, precum este

Cum respiri?

Marea majoritate a stiintei din Yoga a fost culeasa prin observarea naturii si a creaturilor sale. Vechii sfinti si intelepti au observat ca animalele cu rate de respiratie mica, precum testoasa, dar si ca elefantul, sau alte animale trecute in tabelul de mai jos, traiesc mai mult, avand o respiratie inceata si controlata, lunga. Veti observa si faptul ca, pe masura ce rata respiratiilor creste, durata de viata a animalelor scade.

Animal Rata respiratiilor,  respiratii/min Durata de viata, ani
Testoasa gigant 4 150
Balena 6 111
Elefant 4-5 (culcat) 70
Cal 8-15 50
Cimpanzeu 14 40
Maimute 32 18-23
Caini 20-30 10-20

Cu toate ca exista animale pe planeta care traiesc destul de mult, precum buretii de mare sau molustele, care pot trai peste 400 de ani, oamenii se crede ca au o durata de viata in jur de 70 de ani – si asta in cazul in care indicatorii de viata sau forta vitala sunt la niveluri excelente. Insa poetii si invatatii stiau mai bine. De exemplu, intr-o sloka (vers) din Bhagavad Gita aflam:

“Cand, precum testoasa care isi retrage toate membrele pe toate partile, el (un sfant) isi retrage simturile de la obiectele de simt, atunci intelepciunea lui devine constanta” (Capitolul 2-58)

Definitia Pranayama

Pranayama este un cuvant sanskrit ce inseamna in mod literal forta vitala, sau energie nevazuta, ce curge prin corp ca prana si ayama, care inseamna control sau extensia fortei vietii. Doar avand o forta vitala crescuta, fara sa stii cum sa o controlezi, este ineficient, potrivit intelpciunii yogine. Se poate sa iti ia o viata intrega pentru a aduce la nivel de maiestrie toate tehnicile de respiratie yogine, printre care Samavrtti, Ujjayi, Kumbhaka, , Kapalabhati si Sithali si multe altele. Insa una dintre acestea, Nadi Shodhana, cunoscuta si sub numele de Anuloma Viloma, mareste durata de viata, fapt demonstrat stiintific.

Iata de ce:

Atunci cand rata respiratiilor pe minut descreste, inima nu mai trebuie sa munceasca atat de mult pentru a pompa sangele prin corp. Sistemul nostru nervos se calmeaza atunci si ia si el o pauza bine meritata. Puteti sa va ganditi la acest proces ca in cazul conservarii energiei din fizica, sau este ca si cum ati merge mai putini kilometri cu masina pentru ca aceasta sa mearga mai mult timp. Mai mult decat atat, unul dintre indicatorii legati de duarata de viata este ritmul batailor inimii in timpul odihnei. Respiratia alternativa s-a demosntrat ca micsoreaza numarul de batai de inima pe minut si in consecinta sa mareasca durata de viata – desigur excluzand cazurile unor evenimente neprevazute precum o lovitura de fulger sau caderea de pe o cladire de zece etaje. Durata de viata, asa cum noi o cunoastem, totusi, creste atunci cand practicam aceasta tehnica simpla de respiratie.

Toate aceste elemente sunt coroborate de catre mai multe studii stiintifice. Un , publicat in revista Heart, sugereaza faptul ca numarul de batai de inima in repaos este un indicator independent ce poate prezice mortalitatea – chiar si in cazul persoanelor sanatoase, care au si conditie fizica excelenta. Cercetatorii danezi au consultat 5.249 de oameni de varsta medie si batrani, incepand cu 1971. In 1985 si 1986, ei au cautat supravietuitorii, care in acel an erau in numar de 3.354. Dintre acestia 2.798 aveau un numar de batai ale inimii si consum de oxigen destul pentru efectuarea studiului. Cercetatorii i-au urmarit pana in 2011. Consultandu-i si observandu-le conditia fizica sau alti factori comportamentali, ei au descoperit ca riscul de moarte creste odata cu numarul de batai de inima pe minut, in odihna.

Procentele obtinute vorbesc de la sine:

Barbatii cu 50 de batai de inima pe minut sau mai putine, comparativ cu cei care aveau de la 71 la 80 de batai pe minut, au prezentat un risc de mortalitate cu 51% mai mic. La peste 90 de batai pe minut, riscul se tripleaza. Conducatorul stududiului de la Copenhagen University Hospital Gentofte, Dr. Magnus Thorsten Jensen, explica:

“Daca ai doi oameni sanatosi, cu o conditie fizica asemanatoare, presiune sangvina si asa mai departe, persoana cu ritmul batailor inimii mai mare are cele mai multe sanse sa traiasca mai putin”.

Aici intervine pranayama, in special respiratia alternativa.

Acest tip de respiratie nu numai ca „imbunatateste modularea cardiaca autonoma” (adica sa ajute inima si sistemele nervoase simpatic si parasimpatice), ci si micsoreaza numaru de batai pe minut, in odihna. In plus, aceasta relaxeaza profund intregul sistem fizic si energetic, in timp ce le si invigoreaza.

Cum se practica Nadi Shodana

  1. Aseaza-te confortabil cu spatele drept si umerii relaxati. Daca poti, stai fara sprijin, insa cel mai important lucru este sa iti mentii sira spinari dreapta, in asa fel incat energia pe care o creezi prin respiratie sa coboare pe coloana vertebrala, numita sushumna in yoga. Poate ajuta sa faci niste asane inainte de a respira. Swamij.com are niste pentru cei care vor sa alfe mai multe detalii.
  2. Aseaza-ti mana stanga pe genunchiul stang, cu palma in sus sau in (degetul mare si aratatorul atingandu-se usor catre varfuri)
  3. Aseaza varful degetului aratator si mijlociu de la mana dreapta intre sprancene, degetul inelar si cel mic pe nara stanga, iar degetul mare pe nara dreapta. Ultimele doua degete (inelarul si degetul mic) sunt folosite pentru a deschide sau a inchide nara stanga, iar degetul mare pentru nara dreapta in timpul practicii.
  4. Apasa cu degetul mare pe nara dreapta si expira usor pe nara stanga.
  5. Acum inspira pe nara stanga si apoi apasa nara stanga cu inelarul si degetul mic. Luand degetul mare de pe nara dreapta, expira pe acolo.
  6. Inspira pe nara dreapta si expira pe stanga. Ai facut o runda completa de Nadi Shodana pranayama. Continua sa inspiri si sa expiri alternand narile.
  7. Fa cate cicluri dresti, tinand cont sa alternezi inspiratiile si expiratiile prin cele doua nari. Dupa fiecare expiratie, adu-ti aminte sa inspiri pe aceiasi nara prin care ai inspirat. Tine ochii inchisi in timpul exercitiului si respira lung, usor, fara efort sau forta. Mi se pare ca ajuta sa imi imaginez ca respir sub forma unui curcubeu pentru a face inspiratiile si expiratiile consistente.

Poti urmari si un videoclip in care se explica cum poti practica respiratia alternativa – si sa incepi sa te bucuri de o viata mai lunga.

 

sursa: Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Ce se întâmplă cu corpul astral după dispariţia omului

Unde ne vom duce, când nu vom mai fi? Este o întrebare care ne frământă pe toţi, de la începutul...

Închide