Āsanele: Noțiuni introductive despre beneficiile posturilor yoga

2

Atunci când începem un curs de yoga, primul nostru gând este la trupul suplu, flexibil şi lipsit de imperfecţiuni al unui yoghin. Pentru mulţi dintre noi, yoga este o formă modernă de sport, deşi vorbim, de fapt, de o practică veche de când lumea, al cărei scop este cu totul altul decât un trup frumos. În cartea sa, „“, Dr. Hiroshi Motoyama vorbeşte despre un ţel suprem, descoperirea Adevărului, realizarea Sinelui şi unificarea omului cu Divinitatea.

„Yoga reprezintă o modalitate de a realiza uniunea cu adevăratul Sine interior, cu Divinitatea din noi înşine.“

Chiar cuvântul sanscrit yoga are acest înţeles: de uniune. Unificarea sinelui individual cu cel divin presupune negarea completă a primului, care reprezintă un obstacol între căutător şi ţelul său, libertatea absolută.

„Pe măsură ce o fiinţă umană îşi elevează nivelul de existenţă printr-o practică susţinută, acea fiinţă poate realiza în cele din urmă uniunea cu Divinitatea – ţelul ultim în Yoga“, scrie Dr. Motoyama.

Ceea ce ne duce la scopul materialului nostru, practicarea corectă a acestei discipline. Totul începe cu înţelegerea sensului poziţiilor sau posturilor yoga, cunoscute sub denumirea de āsane.

yoga

Ce sunt Āsanele?

Profesorul Motoyama ne atrage atenţia asupra deosebirii care ar trebui făcute între exerciţiile fizice obişnuite şi aceste poziţii străvechi, cu semnificaţie spirituală.

„Este o interpretare greşită, căci sensul real al termenului āsana este acela de postură – o poziţie statică în care trupul şi mintea sunt relaxate şi controlate. Exerciţiul fizic produce efecte fiziologice asupra muşchilor şi a oaselor, pe când scopul āsanelor în yoga e să stimuleze dobândirea sănătăţii fizice, mentale şi spirituale.“

Diferenţele între tipurile moderne de sport şi posturile yoga sunt observate uşor, chiar şi de către neiniţiaţii care susţin că această disciplină este plictisitoare, pentru că nu faci nimic. Un dram de dreptate au şi ei, dar doar legat de lentoarea acestui tip de mişcare, spre deosebire de exerciţiile fizice, care includ mişcări rapide, bruşte, însoţite de o respiraţie alertă.

În ceea ce priveşte āsanele, acestea sunt practicate cu mişcări lente, blânde, cu o respiraţie profundă şi o concentrare focalizată. Aceste posturi yoga sunt menţinute timp de câteva respiraţii înainte de a reveni la poziţia iniţială, fără a supune corpul la o tensiune inutilă, însă.
Prin āsane, este tonifiată şi stabilizată funcţionarea organelor interne, a sistemelor muscular şi nervos.

În tradiţia străveche se spunea că practica āsanelor eliberează fiinţa umană din lanţurile karmei. Se spune că fiecare fiinţă umană se reîncarnează de 8.400.000 de ori, iar practica fiecărei āsane o eliberează de câte o reîncarnare. Totuşi, după mai multe mii de ani, ne-au parvenit doar câteva sute de āsane şi doar 84 dintre ele sunt descrise detaliat în scripturi.“, completează Dr. Motoyama.

În mod tradiţional, āsanele sunt împărţite după trei niveluri de dificultate – pentru începători, intermediare şi avansaţi – şi necesită niveluri din ce în ce mai ridicate de supleţe şi putere fizică, de control muscular, de armonie a respiraţiei şi de concentrare mentală.

yoga

Āsanele mai pot fi deosebite în două moduri cât se poate de simple: cele dinamice şi cele statice. Āsanele dinamice seamănă cu exerciţiile fizice şi ajută la înlăturarea rigidităţii, la întărirea muşchilor, la îmbunătăţirea stării de sănătate a pielii, a funcţionării plămânilor şi la stimularea activităţii organelor digestive şi excretorii. Acestea sunt potrivite pentru începători. Exemplu: posturi care eliberează aerul, „Salutul Soarelui”, întinderile picioarelor, aplecările înainte, poziţia Cobrei.

Āsanele statice se practică adoptând o poziţie fixă timp de câteva minute sau mai mult, timp în care respiri calm. În acest mod se realizează un masaj blând al organelor interne, glandelor endocrine, sistemelor muscular şi nervos. În plus, asanele statice reprezintă excelente exerciţii pregătitoare pentru meditaţie, deoarece reuşeşc să-ţi calmeze mintea. Practicarea acestora presupune concentrarea asupra unei anumite zone a corpului. Exemplu: postura Leului, a Lotusului, statul pe umeri, Semiluna, Copacul, Triunghiul şi multe altele.

Ce trebuie să ştii înainte să practici āsane?

Înainte de ora de Yoga, trebuie să îţi aduci corpul într-o stare optimă, bifând următoarele reguli ale acestei discipline.

  1. Stomacul şi vezica trebuie să fie goale, indicat fiind ca āsanele să fie practicate la 3-4 ore după ultima masă.
  2. Se va respira pe nări, în concordanţă cu mişcările impuse de āsana parcticată.
  3. Mişcările se vor face într-o cameră liniştită, bine aerisită, la adăpost de curent şi de prezenţa aerului rece.
  4. Este important să nu supuneţi muşchii sau articulaţiile la tensiuni exagerate. Āsanele trebuie practicate în funcţie de disponibilităţile fizice ale fiecărui individ.
  5. Perioada cea mai bună pentru practicarea āsanelor este înainte de răsărit, de la ora 4 la ora 6 dimineaţa.
  6. Dacă experimentaţi o uşoară durere sau plăcere, nu reacţionaţi, doar conştientizaţi senzaţia. În felul acesta vă veţi dezvolta puterea de concentrare şi rezistenţa.
  7. Efectuaţi „postura cadavrului” (corpul întins perfect pe podea) la începutul şi la sfârşitul şedinţei de āsane, dar şi ori de câte ori vă simţiţi obosiţi, această poziţie relaxând şi energizând corpul.
  8. Dacă resimţiţi o durere excesivă în orice parte a corpului, nu forţaţi şi opriţi efectuarea āsanelor, până când un specialist va dispune continuarea lor.


Fiecare individ este pieritor, dar evoluţia la care participă el nu piere niciodată şi astfel viaţa se va găsi mereu înainte pe drumul evoluţiei.
– Lu Sin

hatha-yoga-4

Sursă: Teorii despre sistemul chakrelor, Hiroshi Motoyama

Licenţa Creative Commons
„Āsanele: Noțiuni introductive despre beneficiile posturilor yoga” de noulpamant.ro este licenţiat printr-o Licenţă Creative Commons Atribuire-Necomercial-FărăModificări 4.0 Internațional .Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Asculta-ti vocea interioara: Vorbeste mintea sau inima ta?

“Trebuie sa iti asculti inima si sa o urmezi sau vei gasi un milion de feluri in care iti vei...

Închide