SCHIMBAREA IMINENTA A CONSTIINTEI GLOBALE: Reinvierea arhaicului – partea I

1

Din ciclul articolelor care au ceva mai multe de spus începem azi un nou film în mai multe episoade, trecând de la lumina interioară la planul conştiinţei şi la observaţia amănunţită a modificărilor ce au loc în noi datorită mişcării constante a Universului şi în principal a zonei în care trăim, sistemul nostru solar. Fără o introducere stufoasă să intrăm direct în subiect.

În 1974 profesorul american de psihologie   scria un articol pentru revista The Futurist intitulat . Graves descria acolo o schimbare iminentă în conştiinţa umanităţii ce avea să survină, folosind propriile cuvinte:

… cea mai dificilă, dar în acelaşi timp cea mai spectaculoasă tranziţie pe care rasa umană a trebuit să o traverseze până azi. Nu e doar o tranziţie la un nivel nou de existenţă dar şi începutul unei noi „mişcări” în simfonia istoriei umanităţii.

Ceea ce declara nu era totuşi doar speculaţie, se baza pe şapte de ani de cerecetare plus aproximaiv 20 de ani de analize de date. Din păcate a murit înainte de a-şi publica descoperirile şi de aceea munca sa rămâne aproape necunoscută. Teoria lui Graves a fost folosită ca bază pentru cartea (Beck & Cowan, 1996) şi marea majoritate a cerectărilor efectuate de acesta au fost publicate în cele din urmă sub titlul (Cowan & Todorovic, 2005)

Descoperirile Dr Graves susţin o hartă credibilă pentru ceea ce pionierul filozofiei şi psihedelicului Terence McKenna numeşte Reînvierea Arhaicului. Graves spune că umanitatea chiar face un salt în conştiinţă ceea ce parţial înseamnă reieşirea la suprafaţă a temelor arhaice. Una dintre aceste teme este tribalismul; nu e vorba despre o regresia către tribalismul antic, dar emergenţa unui trib global.

Graves descrie dezvoltarea umană ca un proces „de desfacere, apărut pe neşteptate, oscilant, spiralat” marcat de momente progresive crescătoare trecând prin stagii din ce în ce mai complexe. Această mişcare în sus este un răspuns adaptiv la schimbările ce au loc în viaţa noastră. Aşadar, pe măsură ce viaţa noastră devine tot mai complexă (adică mai conectată), suntem nevoiţi să dezvoltăm o gândire şi un comprtament din ce în ce mai înalte, mai complexe ca să putem face faţă.

Unul dintre darurile speciale pe care Dr Graves le-a adus ramurii dezvoltării psihologice a fost abilitatea de a recunoaşte modele. A descoperit că acelaşi proces de schimbare şi aceleaşi etape de dezvoltare pot fi identificate în evoluţia speciei noastre, de la vânător – culegător până în ziua de azi; în dezvoltarea unui individ de la copil la adult şi chiar şi în dezvoltarea grupurilor sociale. Ca un fractal, acelaşi model se dezvăluie la toate scările.

Etape de dezvoltare

Datele iniţiale pe care Graves le-a strâns în anii ’50 sugerează existenţa a şapte stadii de dezvoltare umană. Cu toate acestea, în timpul studiului său, câţiva dintre cei care arătau că sunt în stagiul al şaptelea  şi-au modificat comportamentul într-un mod mai complex de a fi, un al optulea stadiu, ceea ce era cu totul neşteptat. La acea vreme nicio teorie nu avea mai mult de 7 stadii şi era larg acceptat faptul că Etapa 7 era vârful maturităţii psihologice. Graves a concluzionat că dezvoltarea umană este un proces de evoluţie nesfârşit, cu alte etape foarte posibil să apară în viitor.  O hartă cu cele 8 etape şi temele asociate este prezentată mai jos în Figura 1.

Uitându-ne la harta etapelor dintr-o perspectivă individuală începem viaţa într-o etapă de Supravieţuire, unde noi ca şi copii ne consumăm toată energia şi atenţia făcând pur şi simplu ce trebuie ca să supravieţuim. Pe măsură ce creştem, trecem în etapa Tribală, unde explorăm familia şi ne extindem relaţiile familiale şi obiceiurile asociate şi figurile autoritare. Cea de-a treia etapă, Egocentrică, ne conduce într-o explorare a puterii personale şi a identităţii personale, timp în care (ca tineri rebeli) încercăm să ne rupem de dinamicileTribale.

Este de observat faptul că fiecare etapă nouă este mulată pe cea anterioară (arătat în Figura 1 ca cilindri adosaţi de culori diferite). Fiecare etapă adaugă noi capacităţi repertoarului noastru, dar după cum viaţa o cere, ne putem (şi o şi facem) coborâ într-o etapă anterioară dacă este cazul. Un exemplu este capacitatea noastră naturală de a ne modifica comportamentul relativ complex de la locul de muncă către un comportament mai puţin complex şi mai normal într-o situaţie familială.

Cu fiecare nouă etapă apare o nouă viziune asupra lumii care este asociată cu interesele, motivaţiile şi preferinţele de moment. Tranziţiile de la o etapă la alta reprezintă o schimbare majoră care (de exemplu) poate câteodată să rezulte în schmbarea ocupaţiei sau chiar a direcţiei în viaţă.

Progresia ascendentă prin etape nu este un dat. Depinde de condiţiile de viaţă, care includ istoria personală (condiţionările) şi încercările curente prin care trecem prin viaţă. Numai dacă suntem încercaţi de probleme noi, complexe şi în cazul acela capacităţile etapei în care suntem nu se ridică la înălţimea încercării există posibilitatea progresului prin procesul de adaptare internă.

Ca un exemplu simplu, mutarea dintr-un mediu rural liniştit într-un oraş şi un job corporatist aduce o complexitate mărită. Această încercare poate activa procesul nostru de adaptare, ce are loc la un nivel intern foarte adânc, dincolo de mintea conştientă. Unii oameni totuşi este posibil să nu se adapteze în ciuda condiţiilor diferite de viaţă. Graves concluzionează că putem fi temporar prinşi, sau permanent închişi la procesul de schimbare ca urmare a unor anumite condiţionări.

Multe studii au arătat că nu este posibil să sari peste un stadiu de evoluţie; trebuie parcurse în ordine. Fiecare etapă construieşte pe anterioara în timp ce noi ne mutăm de la o etapă la alta existând reacţia de a respinge valorile etapei precedente, în favoarea noilor valori.

În ordinea etapelor evidenţiată în Figura 1 există un focus alternativ între tema individualităţii (exprimarea de sine) şi comunitatea (sacrificiul de sine). Numerele impare aduc un focus asupra lui Eu/Mine/Al meu şi numerele pare aduc atenţia pe Noi/Nouă/Al nostru. Această dinamică este ca un pendul care are o mişcare înainte – înapoi în timp ce noi urcăm pe acest drum. În cele din urmă este un exemplu de echilibrare dinamică a opuselor, Yin şi Yang, pe care o găsim în toate sistemele naturale.

notă personală: este foarte interesant punctul de vedere, dar trebuie să remarc faptul că atunci când limitezi punctul de vedere la psihologie şi încerci să extragi o concluzie pentru a creiona o schemă limitezi cumva răspunsul observatorului. E adevărat că schema aceea se poate suprapune unor etape de dezvoltare, dar numai din punct de vedere psihlogic. Dacă priveşti evoluţia prin prisma multi-corporalităţii umane o să observi o pantă descendentă în abilităţile multisenzoriale de exemplu şi o creştere în capacitatea de raţionare. E adevărat că de fapt construcţia ar trebui să fie ca un ansamblu de roţi dinţate elicoidale în spaţiu, crescătoare şi descrescătoare, cumva similare foilor sau pinioanelor de la bicicletă (pentru o mai uşoară înţelegere) pentru că se petrec şi în alte cadrane temporale şi au influenţe mai mari sau mai mici. Mai mult decât atât cred că e absolut de bază să observăm limitarea privirii ansamblului condiţionărilor doar prin prisma unei singure vieţi, trebuie să avem o privire holistică asupra ansamblului. Nu am apucat să parcurg întreg articolul aşa că vom vedea dacă octava care s-a creionat aici (dovadă că într-adevăr este sfârşitul unei etape importante) se va întoarce într-o elicoidă cumva suprapunând ce a integrat deja pe o structură paralelă (de tipul unei asemănări cu aceasta, dar integrând deja elementele etapelor parcurse) sau mişcarea continuă, în ascendent, la infinit.

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
5 INTREBARI PENTRU SUFLET – raspunde Grigore Rotaru

În loc de introducere am să aşez aici o mică mostră de pe unul dintre blogurile domnului Rotaru, care, cred...

Închide