Sambhogakaya

0

În Buddhismul Mahayana, potrivit doctrinei trikaya, un Buddha are trei corpuri, numite dharmakaya, samboghakaya și nirmanakaya. Pe scurt, dharmakaya este corpul absolutului, dincolo de eistență și non-existență. Nirmanakaya este corpul fizic ce trăiește și moare; istoricul Buddha a fost un Buddha nirmanakaya. Samboghakaya este văzut ca o interfață dintre cele două corpuri.

Sambhogakaya este corpul plăcerii sau corpul care experiemnetează fructele practicii buddhiste și extazul iluminării.

Unii învățători compara dharmakaya cu vaporii sau atmosfera, samboghakaya cu norii iar nirmanakaya cu ploaia. Norii sunt o manifestare a atmosferei care permite ploaia.

Buddhașii ca obiecte de devoțiune

În toate formele prezentate Buddha este în arta Mahayana sub formă de ființă idealizată, transcendentă care reprezintă Buddha-ul samboghakaya. Corpul nirmanakaya este un corp pământesc ce trăiește și moare, iar corpul dharmakaya este fără formă și fără diferențieri – nimic de văzut. Un Buddha samboghakaya este iluminat și purificat de murdărie, însă rămâne ceva distinct.

Amitabha Buddha este un Buddha sambhogakaya, de exemplu. Vairocana este Buddha-ul care reprezintă dharmakaya, însă atunci când apare într-o formă distinctă el este un Buddha samboghakaya.

Mullți dintre Buddha care sunt menționați în sutrasurile Mahayana sunt Buddha samboghakaya. Atunci când Sutra Lotusului spune ”Buddha”, de exemplu, se referă la forma samboghakaya a lui Buddha Shakyamuni, un Buddha al zilelor noastre. Cunoaștem această descriere din primul capitol al Sutrei Lotusului:

„Din smocul de păr alb dintre sprâncenele sale, una dintre caracteristicile sale speciale, Buddha emitea o rază de lumină, iluminând optsprezece mii de lumi din est, în așa fel încât nu exista niciun loc în care să nu ajungă, de la cel mai de jos purgatoriu până în Akanishtha, cel mai înalt rai”.

Buddha-și Samghogakaya sunt descriși în sutre ca apariții în tărâmurile cerești sau Ținuturile Pure, deseori acompaniați de hoarte de bodhisatva și alte ființe iluminate. Profesorul de Kagyu, Traleg Rinpoche, explică:

„Se spune că Samboghakaya se manifestă nu doar în orice fel de locație spațială sau fizică ci și în locuri care nu sunt realmente niște locuri; într-un loc numit Akanishtha, sau wok ngun în limba tibetană. Wok mi înseamnă ”nu dedesubt”, sugerând că Akanishtha, din cauză că este un câmp de niciunde, este atot-cuprinzător. Ultimamente, wok-ngun se referă la vid, sau sunyata”.

Sunt acești Buddha ”reali”? Din perspectiva Mahayana, numai corpul dharmakaya este în totalitate ”real”. Corpurile samboghakaya și nirmakaya sunt doar apariții sau emanații ale dharmakaya.

Este posibil ca, din cauza faptului că se manifestă în Tărâmurile Pure, ca Buddha Samboghakaya să fie descriși ca propovăduind dharma celorlalte ființe celeste. Forma lor subtilă apare doar celor pregătiți să o vadă.

În tantra tibetană, samboghakaya este de asemenea vocea unui Buddha sau manifestarea lui Buddha în sunet.

sursa: https://www.learnreligions.com/sambhogakaya-449862Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Ce înseamnă Dharmakaya?

Potrivit învățăturilor Buddhiste Mahayana ale celor trei trikaya, "trei corpuri," Buddha este una cu Absolutul, însă se manifestă în lumea...

Închide