Mindfulness cu copiii

0

O particularitate a meditatiei mindfulness despre care putini autori scriu este aceea ca este contagioasa. Odata ce ai practicat-o pentru o vreme si ai inceput sa observi cat de relaxat si centrat te simti si cat de multa bucurie este in viata ta, mai mult ca sigur ca vei crea sa impartasesti aceste descoperiri cu ceilalti. Si cine sa fie in prim plan in acest moment, daca nu membrii familiei, copiii, parintii, fratii si surorile sau verisoarele/verisorii si prietenii apropiati. Atunci cand ii vezi cum sufera din cauza stresului sau a plictiselii, ori din cauza depresiei, anxietatii sau a deficitului de atentie, asa cum ai suferit si tu odata, vei vrea sa ii iei de umeri si sa le spui: stai jos si observa-ti respiratia!

Pentru ca suntem atat de apropiati de ei, iar bunastarea lor este cel putin la fel de importanta ca a noastra, putem sa ne simtim motivati sa ne influentam copiii, de exemplu. Nu trebuie sa mai spun ca interventia in forta este contra-productiva; in schimb, cea mai eficienta abordare este sa dai tu insuti un exemplu stralucit. Daca vreti sa ii invatati pe copiii vostri mindfulness, cel mai bun lucru pe care il puteti face este sa practicati mindfulness. Atunci cand ei observa ca sunteti mai calmi, mai putin reactivi si mai placuti ca si companie, copiii vor fi in mod natural curiosi sa va afle secretul.

Copiii mici in mod special isi copiaza parintii; daca ii vad stand linistiti, bucurandu-se de fiecare clipa, se vor intreba ce faceti si vor vrea si ei sa faca la fel ca voi. Cu un impact si mai puternic va fi faptul ca pot observa cat de atenti si disponibili sunteti, cat de atenti si alerti sunteti atunci cand faceti treburi gospodaresti, cat de atent raspundeti la situatiile stresante mai degraba decat sa reactionati. Prin prezenta voastra iubitoare, fara judecata, le oferiti un model extraordinar, iar ei se imbibeaza prin osmoza de mindfulness, la fel ca si cum ar invata o a doua limba.

De fapt, copiii sunt inzestrati in mod natural pentru mindfulness. Doar observati cum un copil devine entuziasmat de experienta senzoriala de a atinge un fruct sau o jucarie, sau cum observa un bebelus o insecta in curte. Tocmai din cauza ca ceea ce ei experimenteaza este de fapt nou pentru ei, ei au din plin ceea ce se numeste „mintea incepatorului”, adica abilitatea de a experimenta fiecare moment proaspat, ca si cum ar fi prima data. Mintea incepatorului este o calitate pe care persoanele adulte care mediteaza incearca sa o cultive si pe care copiii mici o au din abundenta.

Si atunci, decat sa ii invatati pe copii ceva ce nu stiu, aduceti-va aminte ca ii incurajati sa practice si sa isi cultive o calitate pe care deja o au, insa care se poate pierde lesne in cursa incercarii de a se ridica la asteptarile celorlalti. In locul meditatiei normale, mai ales in cazul copiilor mici, puteti sa incurajati copiii sa stea in tacere si sa asculte pasarile sau o piesa muzicala, ori sa mearga in natura si sa exploreze plantele si insectele, sa mature podelele sau sa sape in gradina, fiind in mod constant constienti si curiosi. Ati putea sa ii rugati sa descrie ceea ce vad sau aud de-a lungul epxerientei, pentru a-i directiona catre a fi foarte atenti. Insa evitati tentatiei sa interpretati sau sa conceptualizati – lasati-le experienta sa fie concreta, directa, nemediata de catre minte. Conul atentiei lor va fi limitat, desigur, asa ca nu ii impingeti dincolo de pragul confortabilului. In timp, abilitatile lor de a fi prezenti vor creste in mod natural.

Daca sunteti hotarati sa aduceti in atentia copiilor vostri mindfulness-ul, ati putea sa va ganditi la a le limita accesul la televizoare, filme si alte forme de divertisment digital. In acest moment, copiii din SUA, intre doi si cinci ani vad in medie trei ore de spectacole Tv. Cercetarile au dezvaluit ca o asemenea rata de vizionare le poate influenta in mod negativ atentia, le poate mari impulsivitatea si hiperactivitatea si in acelasi timp sa le scurt-circuiteze dezvoltarea naturala a creierului. Atunci cand copiii sunt absorbiti in imagini digitale, ei folosesc un timp care este pretios si l-ar putea petrece fiind prezenti si deschisi la lumea din jurul lor, invatand abilitati esentiale pentru o viata cu sens, plina de iubire si relatii pozitive.

sursa:

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
coperta articol
Amplifică și controlează armonios energia mentală cu ajutorul cristalelor de cuarț

Proprietățile miraculoase ale cristalelor nu încetează să ne uimească, iar de puterile lor oamenii s-au folosit încă din timpuri străvechi....

Închide