Credinta Jainista

1

Jainismul si alte traditii religioase indiene

Cele patru religii atice indiene Jainismul, Ajivikismul, Buddhismul si Hinduismul s-au dezvoltat in Asia de Sud pe o perioada de aproximativ o mie de ani. In timp ce Hiduismul si Jainismul au continuat sa infloreasca, Ajivikismul a murit, iar Buddhismul a disparut din majoritatea Indiei in perioada medievala. Totusi, in ciuda declinului din India, Buddhismul s-a raspandit in toata Asia si a devenit apoi o religie mondiala.

Cu toate ca aceste traditii au format directii diferite inca de la aparitia lor, totusi au in comun diverse caracateristici, in special credinta in karma (legea cazuzei si efectului, care spune ca fiecare actiune si gand are consecinte care se vor manifesta in viitor), credinta ca dupa moarte suntem reincarnati (un proces care continua de-a lungul a multe cicluri de viata) si idealul eliberarii din acest ciclu al reincarnarilor.

Spre deosebire de Jainism, Ajivikism si Buddhism, Hinduismul nu are un miez clar identificabil de doctrine sau credinte, insa reflecta o traditie culturala complexa ce include multe directii ale multor religii si practici, care s-au dezvoltat din interactiunea dintre Brahmanismul Vedic si cultura locala.

2006af0721_radiant_buddha_290x435

Figura in picioare a lui Buddha Sakyamuni, India de Est, probabil Bihar, sfarsitul secolului 6 – inceputul secolului 7. Aliaj de cupru. Articol de muzeu nr. IS.3-2004

Atat Jainismul cat si Buddhismul sunt recunoscute ca religii independente de catre Constitutia Indiei, insa azi doar Buddhismul este vazut ca minoritate in intreaga Indie. Majoritatea buddhistilor din India de azi sunt refugiati din Tibet si buddhisti Ambedkar, convertiti recent de la Hinduism.

Ascetismul

Calea salvarii Jainista cere practici extensive de ascetism si renuntare. Toata violenta trebuie evitata. Din aceasta cauza, majoritatea jainistilor sunt calugari (sadhu sau muni) si calugarite (sadvi sau aryika), care in acest fel sunt capabili sa isi dedice intrega viata unei consuite non-violente. Oameni extraordinar de asezati, precum eroul mitic Bahubali, care a renuntat la lume fara a fi initiat intr-un ordin monastic, sunt de asemenea pomeniti in literatura, arta si ritualistica jainista. Ideal, toate actiunile, in afara practicilor ascetice ar trebui inlaturate. 

Istoric, conceptele jainiste ale ascetismului (tapasya) au fost extinse de la practicile originare fizice ale abstinentei de la mancare, bautura si auto-mutilarea, dar si expunerea la soarele puternic al dupa-amieei (atapana) pana la practici de meditatie, studiu si servicii monastice. Literatura si arta jainista abunda de acte exemplare de renuntare la treburile lumesti si despre influenta benefica a acestora asupra lumii in care traim. Una dintre imaginile prototip ale artei jainiste este cea a calugarilor care mediteaza sau practica kayotsarga si ale samavasarana, sau ale slujbei pentru iluminatii Jinas sau Tirthanakaras.

Se pot identifica sase sase forme interne si sase externe de ascetism, in cadrul scripturilor jainiste, precum Uttaradhyana Sutra 30

Ascetism exterior (bahya tapas)

Postul (anasana); abstinenta legata de anumite substante, locuri, timp, stari ale mintii, dezvoltare (avamaudarika); practicarea cumpatarii in colectarea pomenilor (bhiksacarya); renutarea la delicatese (rasa-parityaga); auto-mutilarea (kaya-klesa) si renuntarea la tentatii prin retragerea din lume (samlinata).

Ascetismul interior (abhyantara tapas)

Penitenta (prayascitta); respectul pentru cei in varsta (vinaya); servirea unui guru (vaiyavrttya); studiul (svadhyaya); meditatia (dhyana) abandonarea corpului (kayotsarga).

34031-large_custom_290x129_05600250

Pagina dintr-un manuscris Uttaradhyayanasutra aratand un calugar cast ce evita mrejele unei femei Gujarat, India de Vest, mijlocul secolului 15, acuarele pe hartie. Articol de muzeu nr. IS.2:16-1972

Rolul femeilor

Femeile, atat cele reale cat si cele legendare, sunt o componenta importanta a culturii jainiste. Comunitatea jainista include doua categorii de femei: cersetoare (sadhvis), ce traiesc din poamana si cele care traiesc in societate. Din dovezile existente in cele mai vechi texte jainiste, se pare ca printre jainistii Svetambara calugaritele au fost intotdeauna mai numeroase decat calugarii. Acest fapt a fost caracteristica in comunitatea religioasa din jurul celui de-al 24 Jinas, Mahavira (secolul 6 – secolul 5 iC.) si este si astazi valabila.

Pozitia inferioara a calugaritelor comprativ cu calugarii este o problema relativa si depinde de ordinul jainist din care acestia fac parte. In teorie si in practica, calugaritele au mai multe restrictii decat contrapartea masculina. Totusi, exemple de calugarite proeminente ca invatatori influenti, sau ca persoane care propovaduiesc credinta, ca scriitori samd, sunt numeroase.

Femeile asezate jainiste au un rol important in transmisia valorilor fundamentale in cadrul familiei. Ele controleaza regulile alimentare deoarece ele prepara mancarea si o ofera cersetorilor ca pomana. Ele pot fi vazute in numar mare la slujbele cersetorilor si se organizeaza in grupuri pentru a canta sau chanta imnuri religioase. Deseori extrag adevaruri din bogatia povestilor jainiste si le povestesc copiilor mici.

34044-large_290x435

Calugarite jainiste la V&A

sursa: 

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Jainism: povestea lui Mahavira

Atat Mahavira cat si Buddha au apartinut traditiei indiene Vedice. Amandoi au fost nascuti in cate un castel (ksatriya) si...

Închide