Arta Wu wei si Puterea actiunilor fara efort

0

12576Inteleptul e ocupat cu cele nespuse

si actioneaza fara efort.

Invatand fara cuvinte,

producand fara posesiune,

creand fara asteptare a unui rezultat,

cerand nimic,

Inteleptul nu are nimic de pierdut”. Lao Tzu, Tao Tê Ching

Cum sa devenim o persoana, nu un intelept, care nu are nimic de pierdut? Cum atingem un asemenea stadiu al libertatii in care toate lucrurile par sa se intample cu o usurinta extrema? Ironia este ca este mult mai usor sa reusim ceva daca eliberam dorinta noastra de a reusi. Insa cum ne putem face sa nu vrem ceva ce de fapt vrem? Cum eliberam dorinta de a cuceri aurul la Olimpice, insa ramanand concentrati pe cucerirea acestui aur? O adevarat enigma intr-adevar. Insa poate exista un raspuns, chiar daca unul ambiguu, in conceptele Wu wei si in puterea Spontaneitatii.

Wu wei este unul dintre conceptele de baza ale Tao-ismului. Cateodata se traduce ca „non-facere” sau „non-actiune”. Dar un mod mai potrivit de a ne gandi la acesta este ” Actiunea non-actiunii”. Wu wei este o stare cultivata de a fi fara efort aliniati cu fluxul si refluxul cosmosului. Este un fel de „curgere odata cu curentul” ce este caracterizata de usurinta si constienta, in care – chiar si fara a incerca – suntem capabili sa ne adaptam la orice situatie ce se poate naste.

Infinitul spune ca noi suntem tot, finitul spune ca nu suntem nimic. Intre cele doua, curgem. Este acest interspatiu, acest spatiu in care puterea spontaneitatii poate fi folosta, acolo unde suntem atat cel care observa cat si cel observat, chiar Universul devenind constient de sine. Spontaneitatea Wu wei este un alt fel de energie decat cea cu care am putea fi obisnuiti sa percepem. Nu este o energie ce poate fi fortata prin puterea intentiei. Este experienta in sine de a fi in curgerea cosmosului.

Este fara efort si fara frictiune, in ciuda faptului ca este nevoie de putin efort si frictiune. Si de fapt este o renuntarea la atasamntele pe care le avem in legatura cu scopurile noastre, in asa fel incat sa fim intr-un loc mai bun pentru atingerea scopurilor noastre. Trebuie sa fie un proces liber de curgere a unor sincronicitati impletite. Insa nu trebuie sa fim extrem de seriosi in legatura cu scopurile si aspiratiile noastre, ci mai degraba sa fim sinceri. Trebuie sa ne jucam atuul umorului sincer decat sa jucam cartea unei seriozitati nesigure. Pentru a fi autentici trebuie sa fim sinceri, decat sa fim extrem de seriosi sau nesiguri atunci cand dorim sa atingem un anume tel. Se poate sa fii sincer fara sa fii serios. Aceasta este intelepciunea Wu wei.

Este asemanatoare cresterii unei flori. Tot ceea ce putem face, in postura de buni gradinari, este sa pregatim solul (mintea, coprul si/sau sufletul) si sa pregatim conditiile propice, apoi sa lasam natura sa isi urmeze cursul. Daca fortezi o floare sa se deschida prematur, o distrugi. In mod similar, daca o opresti de la a se deschide, o distrugi. Trebuie sa ii pemiti sa creasca prin propria inteligenta, in propria ei directie auto-organizata. Aceasta este esenta Wu wei.

Cel mai mare efort este sa devenim gradinari atenti, sa devenim constienti de un proces pe care este posibil sa nu il intelegem niciodata, insa sa permitem intelegerii sa apara ca o progresie naturala a constientei mintii deschise si sa ne abandonam in starea de Curgere, la fel cum un microcosmos creativ se abandneaza unui macrocosmos creativ mult mai maret. Dupa cum spunea Shunryu Suzuki, „Trebuie sa avem mintea incepatorului, libera de la a poseda orice, o minte care stie ca totul este in curgere schimbatoare continua”.

Wu wei este sangele spiritual. El curge din inima ca o lama ce taie venele sufletului. Wu wei este cautarea timpului pierdut, insa este in acelasi timp si timpul pierdut. Atunci cand suntem in starea de curgere a Wu wei, suntem ingrijitorul si distrugatorul, invatatorul si studentul, stafia infometata si spectrul alunecator. Dupa cum a spus si Alan Watts, „”Schimbarea nu este doar o forta a distrugerii. Fiecare forma este chiar un model de miscare, iar fiecare forma de viata este precum raul, care, daca nu s-ar revarsa, nici nu ar curge. Viata si moartea nu sunt doua forte opuse; ele sunt pur si simplu doua moduri de a privi la aceiasi forta, pentru ca miscarea schimbarilor este atat constructorul cat si distrugatorul”.

Insa cuvintele sunt doar simboluri inselatoare care nu ajung la profunzimea conceptului. Unicul lor scop este sa ne „pacaleasca” sa intram intr-o zona imaginativa mai inalta. Reprezentarea este esenta, ce se naste din cuvintele care la fel de sigur o distrug. Chiar si acest articol o distruge (reprezentarea) nereusind sa surprinda echilibrul alunecator si poetic al experientei Wu wei. Acest articol este in mod sigur doar o incercare in van, in cel mai bun caz, de a explica un concept sacru ce scapa intelegerii.

moderngeisha_taoist-circle1Louis G Hermana scris despre un concept asemanator in cartea sa Future Primal: “Thuru: procesul prin care lucrurile devin „ceea ce nu sunt” si in momentul in care se intampla acest lucru, paradoxal, devin mai mult ceea ce sunt ele… acest fenomen este similar cu jocul dinamic yin – yang din filosofia chineza sau cu unificarea opozitiilor din curgerea Tao.

Filosofia vestica are un concept legat de acest subiect in explorarea dialectica a spatiilor dintre – curgerea constientei de la teza la antiteza in cadrul unui adevar mai mare al sintezei, care in schimb provoaca o noua antiteza. Wu wei se naste din spontaneitate. Spontaneitatea se naste din Wu wei. Nu focul l-a furat Prometeu de la zei, ci Wu wei: limbajul zeilor. Iar acest foc inca arde salbatic.

Atunci cand suntem prinsi in curgerea efemera a Wu wei, suntem oi cu inima de lup, emisfera dreapta indreptandu-si grija si atentia catre sfarsituri imaginare, in timp ce emisfera stanga isi infige barele de otel ale liniaritatii inchis-deschis. Cumva se mentine un echilibru, in ciuda limitarii regulilor, scopurilor si vicisitudinilor.

O neseriozitate a vietii include conditia prezenta si o noua lume se naste din traditional; o armata imaginara danseaza in imaginatia noastra, de-a lungul intregii imaginatii a observatorului, legand noduri intre fiecare doua fluxuri de ganduri cu ajutorul unor legaturi de iubire si laturi, impletituri si funde; pana cand se creaza o retea de viata vie, instantaneu, pe durata catorva secunde de dat si luat, inspiratie si expiratie, somn si trezie, viata si moarte. Aceasta este magia starii de curgere. Este stare completa de „a fi in zona”. La fel cum mare muzician de jazz Charlie Parker le spunea muzicineilor aspiranti: „Nu cantati la saxofon. Lasati-l pe el sa cante la voi”.

 

sursa:

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Yoga si meditatie pentru copii

"Daca fiecare copil de 8 ani din aceasta lume ar invata meditatia, am elimina violenta din lume intr-o singura generatie"...

Închide