Perspectiva taoistă asupra Universului

0

Alan Watts descrie principiile taoiste ce țin viața în echilibru

În chiar miezul gândirii și simțirii chineze stă principiul polarității, care nu trebuie înțeles ca ideea de opoziție sau conflict. În metafora altor culturi, lumina este în război cu întunericul, viața cu moartea, binele cu răul, pozitivul cu negativul, de aceea există un idealism de a cultiva această formă de gândire și să scăpăm de ideile care au înfloritr atât de mult în lume.

Calea tradițională a gândirii chinezești în această direcție este la fel de neînțeles precum un curent electric fărăr cei doi poli, negativ și pozitiv, pentru că principiul polarității este acela prin care plus și minus, nord și sud, sunt aspecte diferite ale aceluiași sistem, iar dispariția oricăruia dintre ele ar însemna dispariția sistemului.

TaoistViewUniverse-AlanWatts

Alan Watts

Ideologia lineară

Oamenii crescuți în aura aspirațiilor creștine sau evreiești găsesc acest lucru frustrant, pentru că această abordare pare să ne nege orice posibilitate de progres, un ideal care se naște din perspectiva lor lineară (distinctinctă de ciclicitate) a timpului și istoriei. Într-adevăr, întreaga întreprindere de tehnologie occidentală este ”de a face lumea un loc mai bun” – de a avea plăcere fără durere, bogăție fără sărăcie și sănătate fără boală.

Am interferat cu sistem complex de relații pe care nu le înțelegem și cu cât studiem mai mult detaliile acestora, cu atât mai mult acestea ne eludează înțelegerea, dezvăluind tot mai multe detalii de studiat. Pe măsură ce încercăm să înțelegem și să controlăm lumea, ea fuge de noi. În loc să ne luptăm cu o situație, un taoist ar întreba ce înseamnă. Ce este acela care întotdeauna se retrage atunci când este căutat? Răspuns: tu însuți.

TaoistViewUniverse-UniverseInseperable

Taoiștii văr Universul ca inseparabil de noi înșine

Idealiștii (în sensul moral al lumii) privesc Universul ca fiind diferit și separat de ei înșiși – că acesta este un sistem de obiecte exterioare pe care este nevoie să le subjugăm.

Taoiștii văd Universul ca fiind același cu sau inseparabil de ei înșiși, în așa fel încât Lao Tzu ar putea spune ”Fără să îmi părăsesc casa; cunosc întregul Univers”.
Acest lucru implică faptul că arta vieții este mai degrabă precum navigației decât războiul, iar ceea ce este important este să înțelegem vânturile, curenții, valurile, sezoanele și principiile creșterii și scăderii, în așa fel încât acțiunile să fie în folosul personal, nu în defavoarea sa.

În acest sens, atitudinea taoistă nu este opusă tehnologiei în sine. Într-adevăr, scrierile lui Chuang Tzusunt pline de referințe la meșteșuguri și aptitudini perfecționate chiar cu ajutorul acestui principiu de ”a merge cu valul”. Ideea aici este că tehnologia este distructivă doar în mâinile oamenilor care nu realizează că sunt unul și același proces sub forma Universului.

De la progres la proces

Supraspecializarea noastră în atenție conștientă și gândire liniară a condus la neglijarea, sau ignorarea principiilor debază ale ritmurilor acestui proces, a căruia mare parte înseamnă polaritate.

TaoistViewUniverse-masculine-feminine

Principiul masculin și feminin

În chineză, cei doi poli ai energiei cosmice sunt yang (pozitiv) și yin (negativ), asociate cu masculinul și femininul, cu puternicul și slabul, cu lumina și întunericul, ridicarea și coborârea, raiul și pământul, ele fiind recunoscute chiar și în chestiunile banale de zi cu zi precum gătitul prin alimente condimentate și neutre.

De aceea, arta vieții nu este văzută ca păstrarea yangului și eliminarea yinului, ci prin păstrarea celor două în echiloibru, pentru că nu poate exista unul fără celălalt.

Atunci când le vedem ca masculin și feminin, referința nu este făcută atât de mult la bărbați și femei ci la caracteristicile care sunt dominante în aceștia. Indivizii masculini nu trebuie să neglijeze componentele feminine și nici femeile componentele masculine. De aceea Lao Tzu spunea:

Cunoscând masculinul dar păstrând femininul, devii un curent universal. Devenind un curent universal, nu ețti separat de virtutea eternă.

TaoistViewUniverse-union

Devenind un curent universal

Yangul și yinul sunt principii, nu bărbat și femeie, deci nu poate fi o relație adevărată între puterea caracteristic feminină și fragilitatea caracteristic feminină. Cheia relației dintre yang și yin este ceea ce se numește hsiang sheng, adică nașterea împreună sau inseparabilitatea. După cum Lao Tzu spunea:

Atunci când toți cunosc frumosul ca frumusețe
există întotdeauna urâțenie;
Atunci când toți cunosc bunul ca bunătate,
există înttdeauna rău.

“A fi” și “a nu fi” se nasc împreună;
Dificil și ușor sunt realizate împreună;
Lung și scurt sunt împreună contrastante;
Sus și jos sunt împreună poziționate;
Înainte și după sunt într-o secvență împreună.

Ele sunt în consecință ca părțile diferite, însă inseparabile, ale unei monede, ca polii unui magnet sau ca pulsul și intervalul din orice vibrație. Nu există niciodată posibilitatea ultimă ca una dintre ele să câștige asupra celeilalte, pentru că ele sunt mai degrabă ca iubiții ce se luptă decât ca inamici în război.

TaoistViewUniverse-yinyang-flamewater

A fi și a nu fi sunt generate împreună și se susțin una pe celalată

A fi și a nu fi

Este dificil pentru logica noastră să vedem că a fi și a nu fi sunt generate împreună și una din cealaltă, susținându-se reciproc, din cauza marii terori imaginare a omului occidental că nimicul va fi universul permanent. Nu înțelegem lesne ideea prin care vidul este creativ și că ființarea provine din non-ființare la fel cum sunetul vine din liniște iar lumina din spațiu.

Treisprezece spițe unite în centrul roții;
Gaura centrală le face folositoare.
Modelează argila într-un vas;
Spațiul interior este ceea ce îl face folositor.
Decupează uși și ferestre pentru o cameră;
Găurile o fac folositoare.
De aceea profitul vine din ceea ce este acolo;
Folosința din ceea ce nu este.

Spațiul acesta nu este ”doar nimic” după cum obișnuim să spunem, pentru că nu pot scăpa de senzația că spațiul și conștiența mea asupra Universului sunt același lucru. Aduceți-vă aminte cuvintele Patrarhului Chan (Zen) Hui-neng, care scria la 11 secole după Lao Tzu:

Capacitatea minții este largă și întinsă, precum cerul vast. Nu sta cu mintea fixată pe goliciune. Dacă o faci vei cădea într-un fel de vid neutru. Vidul include soarele, luna, stelele și planetele, marele Pământ, munții și râurile, toți copacii și iarba, oamenii buni și răi, lucrurile bune și rele, iadul și raiul; toate acestea sunt în miezul vidului. Vidul naturii umane este la fel.

TaoistViewUniverse-Bonsai

Ceva-ul și nimicul

De aceea principiile yin-yang sunte ceva-ul și nimicul, pornirile și opririle, solidele și spațiul,  dar și stările de veghe și stările de somn, alternanța dintre existență și non-existență, fiind mutual necesare.

Yangul și Yinul sunt într-un fel paralele mai târziei perspective buddhiste a formei și a vidului, despre care Heart Sutra (Sutra inimii) spune:

Aceea care este formă este doar aceea care este vid și aceea care este vid este aceea care este formă.

De aceea, principiul yin-yang, nu este ceea ce în mod normal am numi dualism, ci mai degrabă o dualitate explicită ce se exprimă ca o unitate implicită.”

sursa: 

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Puls

În fiecare clipă, inima pulsează, la fel ca miezul nevăzut al planetelor și al stelelor, ținând toate lucrurile laolaltă, la...

Închide