Natura buddhică și Mintea de lumină clară

0

Natura buddhică (sangs-rgyas-kyi rigs) – așa cum este explicată de Maitreya în  Uttaratantra (rGyud bla-ma; Continuumul etern cel mai îndepărtat) – înseamnă practic toată colecția de factori care sunt responsabili ca oricine să devină un Buddha. Cum este posibil ca toți să devenim Buddha? Ei bine, acești factori care fac acest lucru posibil sunt factorii legați de natura Buddhică; vorbim aici despre multe, multe, multe aspecte și mulți factori diferiți. Există trei tipuri de factori. Unii sunt numiți evolutivi (rgyas-’gyur-gyi rigs). Acestea sunt lucruri care se dezvoltă și cresc. Alții sunt factori de constanță (rang-bzhin gnas-rigs), care sunt situația de bază care este prezentă tot timpul, ceva ce rămâne întotdeauna la fel. Cea de-a treia categorie este faptul că mintea poate fi inspirată și ridicată pentru a ne ajuta să ne schimbăm.

Care este relația cu mintea de lumină clară (‘od-gsal)? Mintea de lumină clară este cel mai subtil nivel al minții. Aceasta este ceea ce de fapt continuă de la un moment la altul. Aceasta este cea care continuă pe tot drumul până la iluminare. Care sunt calitățile acesteia? Mintea de lumină clară are calitățile pe care noi le numim natură Buddhică. Deci care ar fi câteva dintre calitățile sale? Există calități care vor persista, vor rămâne neschimbate. De exemplu, elementul principal al minții de lumină clară este abilitatea de a înțelege, de a cunoaște lucruri. Acest element va rămâne neschimbat. Pentru că poate înțelege, pentru că poate cunoaște lucruri, putem deveni un Buddha. Dacă nu ar exista minte, dacă nu exista un aspect al ființei capabil de cunoaștere, cum ai putea deveni un Buddha? Cum ai putea să ajuți pe cineva?

Celălalt aspect care rămâne neschimbat este vacuitatea (golul, lipsa) minții de lumină clară: ea nu există în niște moduri imposibile. Vacuitate înseamnă lipsa felurilor imposibile de a exista. Ea nu este închisă în plastic, ca un lucru care nu se va schimba niciodată, care îmi aparține ”mie”, mintea ”mea” de lumină clară – în acest fel. Nu există într-un mod imposibil. Pentru că nu există într-un mod imposibil atunci când suntem în Samsara, de asemenea nu există într-un mod imposibil atunci când suntem iluminați. Este aceiași. Vacuitatea este aceiași. Și pentru că este vacuitate, ea se poate dezvolta în mintea Buddhică.

Acum, ce se dezvoltă? Care sunt factorii evolutivi? Există multe elemente de discutat. Avem factori de bază, de exemplu, din nou, abilitatea luminii clare de a înțelege. Ei bine, această înțelegere se poate dezvolta tot mai mult și mai mult. Avem practic abilitatea de bază de a înțelege; această abilitate este acolo tot timpul, dar ea poate fi dezvoltată tot mai mult. Avem o anumită cantitate de forțe pozitive (bsod-nams) – câteodată traduse prin ”merite”, însă acesta este un cuvânt ciudat. Există forțe pozitive acolo, iar aceste forțe pozitive pot fi dezvoltate tot mai mult și mai mult, deci practic avem forța pozitivă de a-i ajuta pe toți ceilalți.

Putem să vorbim și în termeni legați de corp, vorbire și minte. Odată cu această minte de lumină clară, există un anumit tip de energie care o susține. Pentru că ea este cel mai subtil tip de energie ce susține viața, care are și o componentă fizică, avem și un corp fizic. Avem un corp, un corp samsaric. Am putea avea un corp precum Buddha. Este un factor de bază. Există unele aspecte fizice pe care le putem dezvolta, tot mai mult și mai mult. Această energie radiază în afară, pentru că un Buddha va putea comunica cu oricine în mod complet. Vom putea să ajutăm pe oricine complet în acest fel pentru că energia – factorul de bază este că lumina clară conține o anumită energie și că această energie radiază în afară.

Pentru că mintea de lumină clară are capacitatea de a înțelege, ea mai apoi devine mintea unui Buddha – poate înțelege orice. Și această minte de lumină clară este ceva ce poate fi înălțat, poate fi inspirată, ceea ce va ajuta la dezvoltarea tuturor acestor aspecte tot mai mult. Acesta este un aspect important. Dar cum ne poate ajuta un Buddha? C(bsod-nams) Cum ne poate ajuta un învățător? Buddha nu poate să elimine suferința la fel cum scoți o țepușă din picior (o linie clasică din una dintre sutre). Un Buddha ne poate ajuta doar arătându-ne calea, inspirându-ne. Inspirația exemplului unui Buddha ridică mintea, ne ajută să dăm un ajutor acelei energii. Aceasta este parte din natura Buddhică, faptul că mintea noastră de lumină clară poate fi inspirată – ceașca aceasta nu poate fi inspirată, însă mintea poate fi inspirată – poate fi influențată în mod pozitiv.

Toți aceștia sunt factori ai naturii Buddhice. Iar ei sunt practic calități de bază și aspecte ale minții clare de lumină, iar pentru că toată lumea are așa ceva, inclusiv atunci când renaști ca o insectă, inclusiv când ești în orice renaștere – mintea are așa ceva.

Putem discuta și despre diferite moduri în care funcționează mintea. Acestea sunt de asemenea aspecte ale naturii Buddhice. Mintea primește informații. Ei bine și viermele primește informații. Faptul că mintea primește informații înseamnă că poate fi conștientă de orice; putem primi informații de la întregul univers. Mintea este capabilă de așa ceva – așa funcționează – văzând egalitatea dintre lucruri; cu alte cuvinte, pune lucrurile cap la cap. Dacă nu aș putea lega lucrurile, nu aș putea cunoaște că toate aceste lucruri sunt ființe vii – sunt toate ființe umane. Mintea poate să facă acest lucru: să lege lucrurile, să vadă lucrurile comune. Viermele poate face acest lucru, altfel cum ar ști el să deosebească mâncarea? Vede lucruri diferite care sunt hrană. Știe că toate acestea sunt hrană. Mintea poate cunoaște individualitatea lucrurilor. Acesta este un lucru individual – acesta este hambarul meu (vaca știe asta), acesta este copilul meu (vaca știe acest lucru). Mintea știe cum să realizeze lucruri. Și mintea are abilitatea de a știi ce este ceva. Aceasta este hrană. Nu avem un cuvânt pentru acest lucru – viermele știe că aceasta este hrană. Aceasta este o piatră, o pietricică mică. Un vierme poate face asta.

Deci acestea sunt elemente ale naturii Buddhice, mai exact cele cinci tipuri de conștiență profundă (ye-shes lnga), câteodată numite cele cinci ”înțelepciuni ale lui Buddha”. Ca Buddha, putem să primim informația de la orice, de la oricine. Și putem vedea egalitatea: toți vor să fie fericiți, nimeni nu vrea să fie nefericit. Îi iubim la fel pe toți. Cunoaștem individualitatea, karma acestei persoane; efectele învățăturii asupra acestei persoane. Îi cunoaștem individual. Știm cum să facem să învățăm fiecare persoană pentru a-i ajuta. Și mai știm ce lucruri sunt și cum acestea există.

Pentru că putem cunoaște aceste aspecte ale funcționării minții – cum funcționează mintea de lumină clară – putem deveni un Buddha, pentru că putem să dezvoltăm aceste calități în așa fel încât ele funcționează ca în cazul unui Buddha. Aceasta este natura Buddhică. Acum, aceste lucruri sunt acoperite de confuzia noastră, de gândirea noastră limitată: eu, eu, eu. Și pentru că este încețoșată de confuzie, aceste capacități nu funcționează la maximum. Însă confuzia este precum sunt norii pe cer – norii nu sunt parte din cer, sunt doar temporari, trecători. Aici lucrăm cu cele patru adevăruri nobile – pentru a scăpa de nori, pentru că natura noastră fundamentală are toate aceste calități și dacă nu ar fi norii acolo, acestea s-ar manifesta din plin.Avem nevoie de un salt.

Te rog să nu devii confuzi când vorbim despre acești factori evolutivi ai naturii Buddhice din mintea unui vierme. În primul rând, vorbim despre un continuum mental care are loc, în această perioadă de timp, de a avea un corp de vierme. Nu va fi un vierme pentru eternitate. Acum, ca vierme, este extrem de limitat. Are natura Buddhică, deci poate deosebi hrana de o piatră – poate să vadă informația unei forme colorate și să știe că este hrană – dar asta nu înseamnă că mintea sa este clară. Își cunoaște locul în sensul în care știe ce să mănânce, știe cum să producă copii și știe cum să fugă în caz de pericol. Acest lucru este mult mai simplu.

Are viermele emoții care îl deranjează? Probabil că da. Va trebui să spunem da. Din perspectiva Buddhistă, cu siguranță are naivitate; cu siguranță nu înțelege la un nivel profund ce se întâmplă. Nu putem învăța viermii să mediteze. Simte viermele furie? Nu știu. Un vierme simte cu siguranță frică, altfel nu ar fugi atunci când apare un pericol – când încercăm să îl luăm de jos se contorsionează și face tot felul de mișcări încercând să scape.

Din perspectiva Buddhistă, el este doar baza unei prețioase renașteri umane ce poate atinge libertatea iluminării, pentru că în cazul unei prețioase renașteri umane, cu toate calitățile aferente prezente, nu avem prea multă suferință sau prea puțină. Dacă nu suferi, nu îți pasă, nu ai nicio motivație – unul dintre acele tărâmuri cerești. Dacă suferi prea mult, ca în iaduri sau înfometat într-o zonă de război, nu te poți gândi să faci practică spirituală – vrei doar să supraviețuiești. Doar prețioasa viață umană are această capacitate.

sursa: https://studybuddhism.com/en/advanced-studies/lam-rim/buddha-nature/buddha-nature-and-the-clear-light-mind

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Chikhai Bardo: (Lumina clară) primordială și Corpul de conștiență

Chikhai Bardo este starea de după moarte descrisă în Bardo Thodol (Cartea tibetană a morților) în care conștiința persoanei moarte...

Închide