Shri Adi Shankaracharya

0

Shri Adi Shankaracharya sau primul Shankara si remarcabilele sale reinterpretari ale scripturilor hinduse, in special ale Upanishadelor sau ale Vedantei, au avut o influenta extraordinara asupra cresterii hinduismului ca religie, intr-o perioada de haos, superstitie si fanatism extrem. Shankara a sustinut maretia Vedelor si a fost in acelasi timp cel mai mare filosof Advaita, care a adus iarasi puritatea si gloria Dharmei Vedice si a Advaita Vedanta.

1280px-Inside_Adi_Shankara's_Gufa_at_Shankaracharya_Temple_(Srinagar,_Jammu_and_Kashmir)

Divya Gupta/Wikimedia

Shri Adi Shankaracharya, cunoscut sub numele de Bhagavatpada Acharya (guru de la picioarele lui Dumnezeu), in afara innoirii scripturilor, a curatat practicile ritualistice religioase Vedice de excese si a patruns in miezul invataturilor Vedanta, care sunt cunoscute sub numele de Advaita sau non-dualism. Shankara a restructurat diverse forme neorganizate ale practicilor religioase, dandu-le o forma normata si a subliniat importanta diverselor feluri de adorare care sunt prezentate in Vede.
Copilaria lui Shankara

Shankara s-a nascut intr-o familie Brahmin, aproximativ in anul 788 dC., intr-un sat numit Kaladi, pe malurile raului Purna (acum Periyar), in statul sud-estic de coasta al Indiei, Kerala. Parintii sai, Sivaguru si Aryamba nu au avut copii o lunga peioada de timp, iar nasterea acestuia a fost un eveniment binecuvantat si plin de bucurie pentru cuplu. Legenda spune ca Aryamba a avut o viziune a lui Shiva care i-a promis ca se va incarna sub forma primului ei copil nascut.

Shankara a fost un copil extraordinar si a fost poreclit  ‘Eka-Sruti-Dara’, cel care poate retine tot ceea ce a fost citit o data. Shankara a invatat toate Vedele si cele sase Vedangasuri de la guru local si a recitat masiv din povestile epice ale Puranas. Shankara a studiat si filosofiile unor diverse secte si a devenit o biblioteca de cunoastere filososfica.
Filosofia lui Adi Shankara

Shankara a predicat dogma Advaita Vedanta, filosofia suprema a monismului, in cele patru colturi ale Indiei, prin intermediul ‘digvijaya’ (cucerirea sferturilor). Chintesenta Advaita Vedanta (non-dualismul) este de a reitera adevarul realitatii unei singure identitati esentiale divine si de rejecta gandul de a fi o fiinta umana finita cu un nume si o forma, care trece prin schimbari pe Pamant.

Conform maximelor Advaita, adevaratul Sine este Brahman (Creatorul Divin). Brahman este „Eu-l” din „Cine sunt eu?” Doctrina Advaita predicata de catre Shankara vede corpurile ca fiind diverse, insa aceste corpuri separate au acest Divin unic in ele. Lumea fenomenologica a fiintelor si non-fiintelor nu este separata de Brahman insa in cele din urma devine una cu Brahman. Esenta Advaita este ca Brahman singur este real, iar lumea fenomenologica este ireala sau iluzorie. Prin practici intensive ale conceptelor Advaita, egoul si ideile dualitatii pot fi indepartate din mintea omului.

Filosofia atatcuprinzatoare a lui Shankara este inimitabila din cauza faptului ca doctrina Advaita include atat experienta lumeasca cat si cea transcendentala.

Shankara, in timp ce sublinia realitatea unica a lui Brahman, nu a subapreciat lumea fenomenologica sau multiplictatea Dumnezeilor in scripturi.

Filosofia lui Shankara se bazeaza pe trei niveluri ale realitatii si anume paramarthika satta (Brahman), vyavaharika satta (lumea empirica a fiintelor si non-fiintelor) si pratibhashika satta (realitatea).

Teologia lui Shankara sustine ca a vedea sinele acolo unde nu este sine duce la ignoranta spirituala sau avidya. Fiecare ar trebui sa invete sa distinga cunoasterea (jnana) de avidya pentru a putea realiza Sinele Adevarat sau Brahman. El a predat regulile bhakti, yoga si karma pentru a ilumina intelectul si pentru a purifica inima, pentru ca Advaita este constienta „Divinitatii”. Shankara si-a dezvoltat filosofia prin comentariile asupra celor mai importante scripturi. Se crede ca preaiubitul sfant a terminat aceste lucrari inainte de a implini saisprezece ani. Cele mai importante lucrari ale sale cad in trei categorii distincte- comentarii asupra Upanishadelor, ale Brahmasutas si ale Bhagavad Gita.

Lucrarile fundamentale ale lui Shankaracharya

Cele mai importante contributii ale lui Shankaria sunt comentariile sale asupra Brahmasutrasurilor – Brahmasutrabhashya – considerate ca fiind miezul perspectivei lui Shankara supra Advaita si Bhaja Govindam, care a fost scrisa ca preaslavire a lui Govinda sau Krishna – un poem devotional sanskrit ce este esenta miscarii Bhakti si care rezuma filosofia sa Advaita Vedanta.

Centrele monastice ale lui Shankaracharya

Shri Shankaracharya a pus bazele a mai multe ‘mutts’, sau centre monastice in cele patru colturi ale Indiei si si-a lasat principalii discipoli in fruntea lor pentru a servi necesitatilor spirituale ale comunitatii ascetice din cadrul traditiei Advaita Vedanta. El i-a clasificat pe cersetorii vagabonzi in 10 mari grupuri pentru a le consolida puterea spirituala.

Fiecarui mutt i-a fost alocata o Veda. Mutt-urile sunt Jyothir Mutt din Badrinath, in nordul Indiei careia i-a fost alocata Atharva Veda; Sarada Mutt din Sringeri, in sudul Indiei cu Yajur Veda; Govardhan Mutt din Jaganath Puri in estul Indiei cu Rig Veda si Kalida Mutt din Dwarka din vestul Indiei cu Sama Veda.

Se crede ca Shankara a ajuns in locuinta celesta in Kedarnath si avea numai 32 de ani cand a murit.

sursa: 

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Beneficiile meditatiei

Cauti calmul, pacea mintii, bucuria, sanatatea vibranta, energie din plin, relatii pozitive si implinire in viata? Vrei sa nu ai...

Închide