Max Theon – Ocultistul necunoscut

2

Théon a fost in multe feluri un gnostic, un ocultist enigmatic ale carui invataturi evolutionare si oculte au fost preluate de catre invatatorul – filosof indian , care au avut o influenta destul de puternica asupra metafizicii atat a lui  cat si a lui A. Polish Jew. El a calatorit la Londra, in Franta, Egipt si in final in Algeria, fondand diverse grupuri ezoterice de-a lungul timpului. A fost cunoscut sub mai multe nume, insa noi ne vom referi la el ca Max Théon, pseudonim adoptat in timpul sederii sale in ALgeria.

Théon si cunoasterea sa sunt intr-adevar ceva extraodrinar. Intr-o ultima instanta, el a fost si este la fel de important in intelegerea dezvoltarii moderne a ezoterismului vestic, la fel de mult precum Blavatsky, Steiner, Crowley, Gurdjieff, si Alice Bailey. Cu toate acestea, si in ciuda activitatii de la sfarsitul secolului din Paris (se pare ca s-a tot mutat intre Algeria si Paris) a fost pana foarte de curand aproape necunoscut in afara cuvintelor rostite de Mama si Sri Aurobindo. Lucrurile  au inceput sa se schimbe si invatatori hermetici precum  si  au scris lucrari despre aceasta figura importanta. In momentul in care ei au scris, totusi, nu exista un site devotat lui Theon si invataturilor sale, asa ca am decis sa fac acest lcuru pentru a onora acest invatator ezoteric cu care de prima data cand am intrat in contact, am simtit o conexiune foarte puternica.

Théon este, din pacate, cineva in jurul caruia, la fel ca in cazul altor figuri misterioase ezoterice, s-au tesut tot felul de informatii contrafacute. Doua parti din aceasta informatie gresita sunt mentionate pe siteul web, una dintre ele fiind Teozofica si cealalta Thelemica.

Matrrialul Teozofic ce ii poate fi atribuit lui Blavatsky, nu mentioneaza numele lui Théon insa este foarte calomnios la adresa Fratiei Hermetice din Luxor, organizatia oculta fondata de Théon. Conform glosarului teozofic, Fratia Hermetica din Luxor era o organizatie ezoterica contrafacuta ce a pornit in 1884 in Anglia si care s-a raspandit mai tarziu in America, inainte de a fi expusa ca frauda in Yorkshire de catre  Teozofisti in jurul anului 1887. Defapt Ordinul a fost fondat in 1870 si nu in 1884 (numai in cazul in care este vorba despre o alta organizatie cu acelasi nume, insa datorita conexiunii dintre Blavatsky si Théon, ma indoiesc de aceasta posibilitate) si mai repede decat a fi frauda, a fost destul de importanta pentru a fi conectata de O.T.O.

Varianta on line a cartii „Tales of Thelema” de T Allen Greenfield, prezinta un ansamblu de fictiune a unor povestiri si anecdote romantice printre care sunt introduse referinte istorice. Este mentionat aici si un episod prezumtiv din viata lui  Théon, atunci cand era doar un baietel pe numele lui Louis-Maximilian Bimstein, nascut in 1850, impreuna cu tatal sau Rabbi Bimstein, ce se pregateau sa plece de la Varsovia catre Cairo. Povestea este despre tanarul Louis ce isi aduce aminte de o intalnire din 1860  de la Frankfurt  cu un barbat mai in varsta,  pe nume Franz Joseph Molitor, membru al Frankist-ilor. Putin mai tarziu, urmand informatiile cum ca un profet va anunta Aeon-ul, acesta si-a spus Max Théon – Marele Dumnezeu. Desigur ca evreii piosi care faceau referire la profetul noii aeon o fac intr-o maniera fictional-umoristica. Naratiunea continua:

El (Molitor) i-a condus intr-o camera subterana uimitor de uscata, luminata de 7 torte si s-au asezat in jurul unei stele stralucitoare cu litera „F” in centru, cunoscuta ca simbol al urmasilor lui Jacob Frank.

Pentru a determina validitatea acestor fapte, , care este o autoritate mondiala in ceea ce il priveste pe , provenind el insusi dintr-o familie de Frankisti, confirma faptul ca nu exista un asemenea semn in Frankism.

Trebuie notat faptul ca „Tales of Thelema” este numai o colectie de povestiri fictive. Autorul nu are pretentia ca acestea sa fie nici mai mult nici mai putin decat niste fictiuni istorice. Cred ca este benefic sa mentionam acest lcuru, pentru ca unele dintre fictiunile istorice pot fi confundate cu faptele in sine iar autorul in cauza ne prezinta viziunea sa non fictiva asupra lui Theon, in  .

Simbolul lui Théon  – lotusul din steaua in sase colturi

Steaua in sase colturi este desigur un simbol al Iudaismului, insa lotusul si patratul vorbesc despre cu totul altceva. Conform Mamei, Théon pretinde ca acest simbol este sigiliul lui Solomon (un simbol ocult legendar). Interesant de notat ca si Blavatsky se refera – intr-o discutie despre Kabbalah – la triunghiurile intersectate ca fiind Sigiliul lui Solomon, insa figura sa nu include patratul central si lotusul. Defapt, Mama a desenat simbolul lui Sri Aurobindo direct de la Théon, facand doar cateva schimbari minore in proportiile patratului.

       Sri Aurobindo's symbol

Simbolul din stanga este cel original al lui Théon iar cel din dreapta este versiunea desenata de Mirra pentru Sri Aurobindo.

Ultimii ani

In 1908 moartea sotiei sale , companion pentru 23 de ani (din martie 1885 pana in septembrie 1908) a fost o lovitura teribila pentru Théon. El facut o depresie profunda. Membrii  si-au dus maestrul cu inima franta in casa lor din Normandia si au avut grija de el cu multa dragoste pentru mai multe luni, pana cand acesta s-a refacut si a putut calatori din nou. In acel moment, el s-a intors la Tlemcen, insa, inainte de a face acest lucru, le-a spus membrilor Miscarii Cosmice ca din cauza faptului ca Inima Miscarii nu mai bate, publicarea revistei Recenzia Cosmica, va fi oprita si ea.

Vizitele lui Théon in Franta, au devenit foarte rare si multi au crezut ca a murit in 1913, insa atunci el a fost doar ranit grav intr-un accident de masina in urma caruia a putut merge abia dupa un an. El se afla inca in Tlemcen, revenindu-si dupa accidentare cand in 1914 a inceput razboiul. A declarat razboiul ca fiind „cea mai mare crima pentru ca viata este sacra”. Potrivit lui Théon si similar lui Platon, sistemul politic ideal era un Guvern al Inteleptilor.

In ultimii patru ani de razboi, se pare ca nu s-a mutat de la Tlemcen. Secretara sa devotata  a ramas in compania sa si ultima lor vizita la Paris a fost in 1919-1920. In cele din urma, conform unui scurt paragraf intr-un ziar publicat la Tlemcen, Théon a murit pe 4 March 1927.

Influenta lui Théon

Este fascinant sa observam influenta sa asupra lui Blavatsky, in special ideile si stilul regasit in traditiile cosmice ale lui Théon. Chiar si mai uimitor este faptul ca trebuie sa luam in considerare ca invataturile Mamei si ale lui Sri Aurobindo sunt singurele de astazi ce promoveaza in mod real Traditia Cosmica.

, spre deosebire de Blavatsky, pare sa fi fost mult mai credincioasa schemei conceptuale a lui Théon, pentru ca acesta chiar este un sistem excelent. Cu toate ca uneori nu era prea impresionata de personalitatea lui Théon (cu toate ca o vedea in termeni foarte frumosi pe sotia sa, ), gandea foarte inalt in ceea ce priveste metafizica, pentru ca a retinut conceptele si chiar terminologia curioasa pentru ca le-a transmis mai departe lui Sri Aurobindo. Astfel, metafizica lui Théon si-a gasit calea prin intermediul lui Mirra catre Cosmologia cuprinzatoare a lui Sri Aurobindo. Théon, , si  au fost toti mistici ocultisti care au pus la un loc ocultismul (cunoasterea despre si interactiunea cu lumile intermediare) si realitatile mistic-yoghine.

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

2 comentarii

  1. Multumesc pentru aceste articole .am fost impresionata de ocultism inca din liceu , imi place sa aflu cat mai multe despre aceste personalitati.
    Deoarece inca sunt doar o incepatoare , nu stiu nimic despre ocultisti romani.
    Mi-ar place tare mult un articol despre istoria ocultismului in Romania, despre persoane marcante in acest „domeniu”.
    exista vreo carte care poti sa o recomanzi sau vreun site ?
    Inca odata iti multumesc pentru aceste articole.

  2. Buna Monica
    Bine ai venit pe NOul Pamant. nu am cunostinta de o asemenea lucrare, ceea ce fac este sa studiez si eu odata cu voi si sa imi imbunatatesc bagajul de cunostinte, si inspirat – intuitiv dar si cognitiv – rational. Cateodata, cum este cazul lui Max Theon, a fost „intamplarea” sa dau peste el, sau in cazul leui Peter Deunov au fost cartile lui Omraam Michael Aivanhov.

    Personal nu cunosc niste personaje care ar putea sa intre intr-un articol aici, dar nu sunt nici istoric si nici atotcunoascator, asa ca sunt deschis pentru diverse subiecte, daca exista cititori care ne pot indrepta catre anumite subiecte. Sper ca am raspuns macar partial la cerere.

    Cu drag
    Flipi

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Petroglifele din Desertul Mojave vorbesc despre Potop – partea 1

In partea de vest a desertului Mojave din sudul Californiei, exista o placa de roci antice integrate intr-un bolovan de...

Închide