Jiddu Krishnamurti

0

Jiddu Krishnamurti s-a nascut pe 11 mai 1895 la Madanapalle, o mica localitate situata in India Meridionala. In anul 1905 ramase orfan de mama si in 1909 se transfera impreuna cu tatal sau si inca patru frati supravietuitori (se pare ca initial au fost zece) la Adyar traind in conditii extrem de mizere datorita carora Jiddu Krishnamurti s-a imbolnavit de mai multe ori de malarie. Se pare, insa, ca in aceeasi zona se afla si cartierul general al Societatii Teozofice, Societate care credea in venirea iminenta, pe pamant, a unui nou Mesia. Intr-o bunazi, Charles Leadbeater, colaborator al lui Annie Besant (presedinta Societatii) caruia ii erau atribuite o serie de capacitati parapsihice inclusiv cea de clarvedere, zarindu-l pe Jiddu ce implinise deja varsta de 14 ani, facand baie impreuna cu fratele sau pe plaja din Adyar, fu convins ca a gasit baiatul prin care Divinitatea se va fi manifestat. Din acest motiv, in anul 1910, Annie Besant ceru si obtinu de la tatal lui Jiddu Krishnamurti, tutela legala a acestuia precum si cea a fratelui sau Nitya.

Krisnamurti, ajunse la conducerea Ordinului International al Stelei de Orient, fondat in 1911, ordin ce avea misiunea de a pregati venirea noului Mesia. Cei doi frati fura transferati in Anglia unde au fost educati si instruiti in stil englezesc precum si initiati in doctrinele ezoterice ale Teosofiei. In anii care urmara, Krisnamurti incepu sa tina primele sale conferinte, impartasind cunostintele sale membrilor Ordinului din care facea parte. Foarte curand, insa, acesta incepu sa puna in discutie metodele Teosofice, dezvoltand o filosofie proprie si independenta.

In 1922, se transfera, tot impreuna cu fratele sau, la Ojai, in California, unde pentru prima data avu loc ceea ce capata numele de „procesul”: timp de mai multe luni Krisnamurti trecu prin stari de lesin dar si de dureri intense de ceafa si coloana vertebrala, toate acestea fiind interpretate ca necesare pentru propria transformare spirituala (aceste probleme de sanatate continuara sa se verifice si in anii urmatori, si mai su seama in 1961). In 1952, fratele sau Nitya se stinse de tuberculoza, Jiddu suportand cu greu moartea acestuia. Aceasta fu si perioada in care sentimentul sau de insatisfactie fata de principiile Teosofiei se amplifica, din nou, de o maniera semnificativa. Astfel, in 1929, in timpul unei adunari a Ordinului din care facea parte, ce avu loc in Olanda si la care participau in jur de 3000 de adepti, Krisnamurti dizolva Ordinul declarand ca „adevarul este un taram fara poteci” la care nu se poate accede prin nici un fel de organizatie, biserica, maestru sau guru. Drept urmare, acesta isi incheie orice tip de relatie pe care o mai avea cu Societatea Teosofica si chiar daca restitui toate donatiile primite de la adepti (sume considerabile de bani, terenuri si vile) nu fu atat de dificil sa gaseasca suma de bani necesara pentru a isi incepe noua activitate, aceasta venind de la diversi binefacatori si finantatori dar si din vanzarea propriilor sale carti. Tot in cadrul discursului tinut pentru dizolvarea ordinului, acesta afirma: „Unicul meu scop este acela de a il face pe om liber, in mod absolut si neconditionat”.

De-a lungul urmatorilor 57 de ani Krishnamurti calatori in lumea intreaga in scopul de a transmite mesajul sau eliberator refuzand intotdeauna sa fie adulat sau sa i se atribuie statutul de guru. In plus, a creat o serie de organizatii care sa puna la punct si sa sustina conferintele si publicarea cartilor sale, in acelasi timp, fondand o serie de scoli in India, Anglia si America, in care „atat elevii cat si profesorii sa poata inflori in adancul lor”. Acesta vorbi publicului larg despre conceptul de non-dualism afirmand faptul ca separarea dintre observator si obiectul observat se produce, defapt, doar in interiorul mintii noastre, spunand ca tocmai aceasta divizare dualista este cea care sta la baza conflictelor si nefericirii omului.

Libertatea este insa una dintre temele majore si centrale ale discursului sau, dorind ,ca prin invatatura sa, sa elibereze omul de orice traiectorie deja trasata in prealabil, de trecut, de dogme, de ideologii pentru a-l ajuta sa priveasca realitatea in mod nemijlocit si fara conditionari. In acest sens, reamintim spusele sale: „Adevarul este un taram fara poteci. Omul nu il poate atinge prin nici un tip de organizatie, crez, dogma, cler sau ritualuri si nici prin studiu filosofic sau prin tehnici psihologice. […] Oamenii au construit in ei insisi imaginile propriei sigurante, religioase, politice si personale ce sunt exprimate prin simboluri, idei si credinte. Greutatea acestora domina gandul, relatiile si viata de zi cu zi a omului. Acestea sunt cauza problemelor noastre pentru ca aduc cu sine ideea de separare. Conceptia noastra este modelata de concepte deja construite in plan mental. In schimb, continutul constiintei noastre este constiinta insasi, care este comuna intregii umanitati. Personalitatea consta doar in nume, forma si cultura aferenta mediului. Specificitatea individului nu consta in factori superficiali ci in libertatea totala a continutului constiintei. Libertatea nu este o reactie, libertatea nu este o alegere. […] Libertatea nu se situeaza la sfarsitul evolutiei umane ci apare inca din primul moment al existentei acestuia”

O alta afirmatie celebra a inteleptului Krishnamurti a fost: „adevarata revolutie pentru atingerea libertatii este revolutia interioara […] revolutia interioara o realizezi tu insuti pentru tine insuti si nici un maestru sau guru nu te va putea invata cum sa faci acest lucru”

Tot in spiritul libertatii, acesta considera ca centrele de invatamant, scolile, trebuie sa fie un loc in care profesorul si elevul sa exploreze, pe langa aspectele realitatii exterioare, si propria lume interioara si propriul comportament pentru a intelege conditionarile ce le distorsioneaza perceptia asupra realitatii in care isi desfasoara existenta dar si a realitatii universale. Parerea sa era ca, numai odata ce sunt eliminate aceste conditionari, poate sa inceapa procesul adevarat si autentic al invatarii („Fiecare sa se schimbe pe sine pentru a schimba lumea!”, „Nu foloseste la nimic furnizarea de raspunsuri ci este mult mai util sa impingi omul sa porneasca in cautarea adevarului”)

Krishnamurti muri la data de 17 februarie 1986 la Ojai. Dupa moartea sa, scolile private raspandite aproape pe fiecare continent au incercat sa ii continue opera . In Europa, scoala cea mai faimoasa este cea din Brockwood Park, Bramdean, Hampshire (UK), dar mai exista si altele la fel de importante in California si multe altele pe teritoriul Indiei. In plus, in luna iulie a fiecarui an, sunt organizate intalniri in Elvetia la Saanen, loc in care Krishnamurti obisnuia sa tina parte din conferintele sale.

In concluzie, putem spune ca, pentru a intelege mesajul lui Jiddu Krishnamurti este importanta detasarea de ajutorul venit din exterior si pozitionarea in rolul de maestru pentru tine insuti, intrand in propriile profunzimi, descoperind umanitatea pornind de la spatiul intimitatii personale, libera de orice fel de conditionare.Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Legea rezonantei

Legea rezonantei este o completare extraordinar de utila adusa filmului The Secret. Clar, coerent si bine detaliat, acesta ilustreaza importanta...

Închide