Jainism: povestea lui Mahavira

0

Atat Mahavira cat si Buddha au apartinut traditiei indiene Vedice. Amandoi au fost nascuti in cate un castel (ksatriya) si au trait in zona vaii Gangelui, plus zona actuala a statului Bihar. Noii ganditori au pus sub semnul intrebarii ortodoxia dominanata Vedic Brahmanica (in care o entitate numita Brahman este considerata suprema) cu ale sale sisteme de caste, avand brahminii (preotii) in varful acestei ierarhii. Ei au refuzat sacrificiile animale. Pentru jainisti in special, o invatatura centrala a credintei acestora este o renuntare la violenta in toate formele ei si o grija pentru toate formele de viata.

Mahavira este considerat de catre jainisti ca fiind cel mai recent dintre cei 24 de Jinas (fiinte eliberate care ii ajuta pe altii sa ajunga la eliberare, actionand ca un invatator si model). Se crede ca a trait undeva prin secolul 6 iC. Existenta sa istorica nu este pusa sub indoiala, insa informatii descoperite mai recent sugereaza ca Buddha, cu care Mahavira a fost contemporan, ar fi trait undeva mai aproape de zilele noastre, poate prin secolul 4 iC. Este posibil deci, ca datele legate de perioada in care a trait sa fie ceva mai apropiate de ziua de astazi decat s-a crezut pana acum. Unii invatati cred de asemenea ca exista dovezi istorice pentru existenta lui Parsvanatha, cel de-al 23 Jina, care l-a precedat imediat pe Mahavira.

Biografia traditionala a lui Mahavira este aproape similara precedentilor Tirthankaras (Jina). Anumite evenimente importate au loc in vietile tuturos acestor Jina, iar unele dintre acestea au devenit un subiect popular pentru arta Jaina, mai ale in cadrul picturilor din manuscrise.

Dedesubt gasiti o selectie din paginile Kalpasutra (Cartea Ritualului), un text important pentru Jainii Svetambara, care spune povestea lui Mahavira.

2010EC1120_Kalpasutra_page_custom_610x249_06200254

Pagina dinre-un manuscris Kalpasutra aratandu-l pe Harinegamesin scotand fetusul lui Mahavira, India de Vest, in jurul anului 1450-1500. Articol muzeu nr. IM.7-1931

Potrivit Kalpasutra, inaintea unltei reincarnari a lui Mahavira, dupa ce a fost gata de multe vieti deja sa atinga iluminarea, a luat forma embrionului din pantecele lui Devananda, o femeie Brahmin. Sakra, sau Indra, regele zeilor, credea ca nu este potrivit ca un viitor mare lider spiritual sa fie nascut de o femeie din casta brahminilor si ca ar fi trebuit sa se nasca intr-o casta regala sau a razboinicilor. In acest sens, conducatorul armatei lui Indra, Harinegamesin, care este prezentat cu cap de capra (sau cateodata antilopa), a scos embrionul si l-a transplantat in pantecele unei femei din casta razboinicilor (ksatriya), pe nume Trisala.

2010EE3701_Kalpasutra_page_custom_610x264_06200269

 

Pagina dintr-un manuscris Kalpasutra ce arata nasterea lui Mahavira, Gujarat, India de Vest, secolul 16, Articol de muzeu nr. IM.161-1914

Trisala a avut 14 vise prevestitoare, interpretate ca anticipand nasterea unui suveran universal sau a a unui lider spiritual. Imaginile viselor au fost vazute si de catre Devananda atunci cand Mahavira era in pantecele ei. Mahavira a fost apoi nascut de catre Trisala, care, impreuna cu sotul ei Regele Siddhartha, l-au numit Varhamana.

2010EE3672_Kalpasutra_page_custom_610x256_06200261

Pagina dintr-un manuscris Kalpasutra care il prezinta pe Mahavira impartind poamana, India de Vest, sfarsitul secolului 15, inceputul secolului 16. Articol muzeu nr. IM.9-1931

La maturitate, Mahavira a renuntat la averile materiale si puterea lumeasca pe care le avea si a devenit un cersetor fara casa. El este deseori prezentat oferidu-si averile saracilor.

2010EE3893_Kalpasutra_page_custom_610x262_06200267

Pagina dintr-un manuscris Kalpasutra aratandu-l pe Mahavira smulgandu-si parul, asistat de catre Indra, India de Vest, sfarsitul secolului 15, inceputul secolului 16. Articol muzeu nr. IS.46-1959 (45r)

Mahavira este prezentat in aceasta imagine smulgandu-se parul pentru a intra pe calea usteritatii. Astazi, preotii si preotesele jainiste inca isi smulg parul in ceremonia lor de initiere.

2010EE3708_Kalpasutra_page_custom_610x256_06200261

Pagina dintr-un manuscris Kalpasutra aratandu-l pe Mahavira prezicand (stanga) si tinand un discrs (dreapta), Gujarat, India de Vest, a doua jumatate a secolului 15. Articol de muzeu nr. IM.12-1931

In timpul anilor de ascetism, Mahavira a indurat tratamente crude din partea oamenilor si atacuri ale animalelor, in final castigand numele de Mahavira sau „mare erou”. In cel de-al treisprezecelea an de peregrinare a atins iluminarea. Acest eveniment este rareori aratat in manuscrise. Totusi, zeii au construit o sala pentru predici in ceruri, asa numita samavasarana, pentru el atunci cand a atins iluminarea. Mahavira este prezentat in centrul samavasarana, acolo unde zeii, oamenii si animalele se intalnesc in pace ca sa il asculte predicand. Templele jainiste sunt gandite ca fiind replici pe Pamant ale acestor sali celeste. In final, in orasul Papa sau Pava, in Bihar, el a obtinut eliberarea finala (moksa) si a devenit un Jina. 

sursa: 

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
meditatie
Meditația, calea spre sănătate și longevitate

Pierderile de energie se produc la tot pasul. Privitul la televizor, grijile zilnice, stresul și îngrijorările constante îți istovesc spiritul...

Închide