Legenda lui Lilith: prima soție a lui Adam

0

Potrivit folclorului iudaic, Lilith a fost prima soție a lui Adam. Cu toate că ea este menționată în Torah, de-a lungul secolelor ea a ajuns să fie asociată cu Adam pentru a concilia versiunile contradictorii ale Creației din Cartea Genezei.

Lilith și povestea biblică a Creației

Evanghelia biblică a Creației conține două povestiri contradictorii legate de creația umanității. Prima dintre ele este cunoscută ca versiunea preoțească și apare în Geneza 1:26-27. Aici Dumnezeu crează bărbatul și femeia simultan, dacă citim textul: ”Așadar Dumnezeu a creat omul după chipul și asemănarea Lui, bărbat și femeie Dumnezeu i-a creat”.

Cea de-a doua poveste a Creației este cunoscută ca versiunea Yahve și se găsește în Geneza 2. Această versiune a Creației nu este cunoscută multora. Dumnezeu îl crează pe Adam și apoi îl așează în Grădina Edenului. La scurt timp după aceasta, Dumnezeu se hotărăște să îi creeze un companion și crează animalele pământului și cerul ca să vadă dacă vreuna este potrivită pentru el. Dumnezeu aduce fiecare animal la Adam, care le dă nume înainte de a decide că acesta nu este ”un ajutor potrivit”. Dumnezeu îi induce lui Adam un somn profund și în timp ce bărbatul doarme Dumnezeu o crează pe Eva din coasta lui. Când Adam o recunoaște pe Eva ca parte din el însuși el o acceptă ca pe o companioană.

Deloc surprinzător, rabinii din trecut au observat versiunile contradictorii ale Creației ce apar în cartea Genezei (care se numește Bereisheet în ebraică). Ei au rezolvat discrepanțele în două moduri:

Prima versiune a Creației se referă de fapt la prima soție a lui Adam, ”o primă Eva”. Însă Adam nu a fost mulțumit cu ea și Dumnezeu a înlocuit-o cu o ”a doua Eva” care răspunde nevoilor lui Adam.
Povestea preoțească descrie crearea unui androgin – o creatură care este atât bărbat cât și femeie (Geneza, Rabbah 8:1, Levitic Rabbah 14:1). Această creatură a fost împărțită în bărbat și femeie în povestea Yahve.

Cu toate că tradiția a două neveste – două Eve – apare timpuriu, această interpretare a liniei temporale a Creației nu a fost asociată personajului Lilith până în perioada medievală, după cum descoperim în secțiunea următoare.

Lilith ca prima soție a lui Adam

Cei care au studiat textele nu sunt siguri de unde vine caracterul lui Lilith, însă mulți bănuiesc că este inspirat din miturile sumeriene despre femeile vampir numite ”Lilu” sau din miturile mesopotamiene despre Succubus (demoni feminini nocturni) numiți ”Lilin”. Lilith este menționată de patru ori în Talmudul babilonian, însă abia la apariția alfabetului lui Ben Sira (circa 800 – 900 en) caracterul lui Lilith este asociat cu prima versiune a Creației. În acest text medieval Ben Sira o numește pe Lilith prima soție a lui Adam și prezintă o poveste completă a acesteia.

Potrivit Alfabetului lui Ben Sira, Lilith a fost prima soție a lui Adam, însă cuplul se certa tot timpul. Nu aveau aceleași opinii în materie de sex pentru că Adam dorea mereu să fie deasupra în timp ce Lilith dorea și ea o poziție sexuală dominantă. Atunci când au ajuns să nu se mai înțeleagă, Lilith s-a hotărât să îl părăsească pe Adam. Ea a pronunțat numele lui Dumnezeu și a zburat în aer, lăsându-l pe Adam singur în Gradina Edenului. Dumnezeu a trimis trei îngeri după ea pentru a o aduce înapoi la soțul ei dacă ea nu ar fi vrut să se întoarcă de bunăvoie la el. Însă atunci când îngerii au găsit-o pe malul Mării Roșii ei nu au reușit să o convingă să se întoarcă. În cele din urmă se ajunge la o înțelegere ciudată, în care Lilith a promis să nu îi rănească pe noii născuți dacă sunt protejați de o amuletă care are numele celor trei îngeri pe ea:

“Cei trei îngeri au prins-o din urmă la Mare (a Roșie)…Ei au prins-o și i-au spus: ”Dacă ești de acord să vii cu noi, vino, iar dacă nu, te vom îneca în mare”. Ea a răspuns: ”Dragilor, știu că Dumnezeu m-a înzestrat cu abilitatea de a imprima boli fatale bebelușilor când au opt zile; am permisiunea de a-i răni de la naștere până la opt zile și nu mai târziu, când este vorba despre un băiat; atunci când e vorba de o fată până la doisprezece zile”. Îngerii însă nu au slăbit-o până când nu a jurat în numele Domnului că oriunde îi va vedea sau va citi numele lor pe o amuletă, nu va poseda acel bebeluș. Apoi au plecat imediat. Aceasta este (povestea lui) Lilith care aduce boli copiilor (Alfabetul lui Ben Sira, din ”Eva și Adam: Citiri evreiești, creștine și musulmane asupra Genezei și a genului”, pag. 204).
Alfabetul lui Ben Sira pare să combine legende ale unor demoni femei cu ”prima Eva”. Ceea ce rezultă este o poveste despre Lilith, o soție asertivă care s-a răzvrătit împotriva lui Dumnezeu și a soțului ei, a fost înlocuită de o altă femeie și a fost demonizată în folclorul evreiesc ca un ucigaș periculos al copiilor.

Legendele de mai târziu o caracterizează și ele ca o femeie frumoasă care seduce bărbați sau se împerechează cu ei în somn (Succubus) și apoi dă naștere unor copii demoni. Potrivit unor povești, Lilith este Regina Demonilor.

Sursa: Kvam, Krisen E. et al. „Eve & Adam: Jewish, Christian, and Muslim Readings on Genesis and Gender.” Indiana University Press: Bloomington, 1999.

sursa: https://www.learnreligions.com/legend-of-lilith-origins-2076660

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Cele trei comori în Medicina tradițională chinezească

Cele Trei Comori - Jing, Qi și Shen - sunt substanțe/energii pe care le cultivăm în Qigong și în Practica...

Închide