Cum se meditează corect: exercițiu practic pentru începători

0

A medita. Uşor de zis, greu de făcut, având în vedere setul de reguli ale acestei practici mentale străvechi. Relaxarea, calmul şi pacea interioară pe care le obţii cu ajutorul meditaţiei nu sunt garantate printr-o simplă aşezare în poziţia de lotus, cu ochii închişi, undeva într-un loc liniştit. Tehnica este esenţială pentru ca acest exerciţiu de liniştire şi eliberare a minţii, practicat zilnic, să vă poarte către scopul suprem al meditaţiei: să deveniţi uniţi cu Realitatea Supremă.

Aşezaţi-vă într-o postură confortabilă

închideţi ochii pentru zece minute şi căutaţi să vă liniştiţi total mintea. Este foarte important ca, înainte de a începe această practică, să reduceţi la tăcere agitaţia emoţională. În caz că nu sunteţi singuri, nu trebuie să vorbiţi sau să vă lăsaţi angrenaţi în discuţii cu colegii cu care meditaţi. Inspiraţi şi expiraţi adânc şi lent, apoi închideţi din nou ochii pentru 5 minute. Limitaţi-vă la a observa!

Senzaţiile corpului

În timp ce meditaţi, trebuie să deveniţi conştienţi de anumite senzaţii de care nu sunteţi conştienţi în mod obişnuit. Cum puteţi face asta? Mergeţi cu ochii minţii în jurul corpului vostru, pentru a deveni conştienţi de degetele de la picioare, de labele picioarelor, de picioare, de genunchi, de coapse, de fese, de mijloc, de stomac, de piept, de umeri, de degete, de antebraţe, de coate, de braţe, de spate, apoi din nou de umeri, de gât, de bărbie, de buze, de nas, de obraz, de urechi, de ochi, de frunte, de cap, de partea superioară a capului şi de partea posterioară a capului.

Nu insistaţi cu privirea interioară mai mult de 2-3 secunde pentru fiecare parte a corpului. Repetaţi din nou timp de cinci minute. Rezultatul acestui exerciţiu se traduce într-o senzaţie de relaxare, asta dacă nu vă sabotaţi singuri exerciţiul, prin tensiunea nervoasă şi activitatea care se derulează la nivelul minţii. Este foarte necesar să fiţi prezenţi, şi nu prinşi în evenimente trecute sau în planuri de viitor.

Observaţi ce parte a corpului este tensionată şi vedeţi exact ce tensiune simţiţi şi unde. Dacă primiţi un îndemn interior de a vă schimba postura, nu îi acordaţi atenţie. Continuaţi exerciţiul pentru câteva minute şi, gradual, veţi simţi o anumită linişte în corp.

Controlul gândurilor

Executând exerciţiile anterioare de conştienţă, mentalul dumneavoastră poate fi distras. Pentru a contracara acest lucru, trebuie să păstraţi ochii întredeschişi, rămânând cu privirea pe un obiect sau pe un punct, aflate la o
distanţă de circa un metru în faţa voastră. Dar nu fiţi concentraţi pe obiect/pată!

Pentru a trata distragerea mentalului, urmaţi-vă gândurile aşa cum un căteluş de pe stradă urmează orice pereche de picioare pe care o vede în mişcare. Nu contează direcţia în care se mişcă. După câteva secunde, trebuie să conştientizaţi că gândiţi. Observaţi-vă gândurile ca un om care stă la fereastră, privind trecătorii de pe stradă. Puteţi efectua oricare dintre cele două exerciţii, însă nu mai mult de cinci minute. Gândirea are tendinţa de a se opri atunci când conştientizaţi faptul că gândiţi.

Simţirea respiraţiei

Conştientizaţi cum intră şi cum iese aerul prin nările voastre. Nu vă concentraţi şi la felul în care intră aerul în plamâni, limitaţi-vă doar la a conştientiza respiraţia prin nări. Nu controlaţi respiraţia!

Continuaţi acest exerciţiu timp de zece sau cinsprezece minute, chiar dacă vorbim de unul dificil în comparaţie cu cele anterioare, dar este
cel mai răsplătitor în ascuţirea conştienţei, în obţinerea calmului şi a relaxării.

După ce vă veţi antrena în acest exerciţiu mai simplu de conştientizare a respiraţiei, încercaţi unul cu o treaptă mai dificil. Conştientizaţi senzaţia de trecere a aerului prin nări şi simţiţi atingerea acestuia, mai exact în ce parte a nărilor simţiţi atingerea aerului când inspiraţi, respectiv când expiraţi. Apoi, conştientizaţi căldura sau răcoarea aerului, căci acesta este rece când intră şi cald când iese din nări. De asemenea, observaţi cantitatea de aer care care trece printr-o nară, una care este mai mare decât cea care trece prin cealaltă nară. Continuaţi acest exerciţiu pentru zece sau cincisprezece minute.

Acest exerciţiu vă aduce o mare pace şi un simţământ de profunzime şi plenitudine care vă vor încânta.

Liniştea

Repetaţi exerciţiul de conştientizare a senzaţiilor întregului corp. De data aceasta, începeţi cu vârful capului şi sfârşiţi cu vârfurile degetelor de la picioare, neomiţând nici o parte a corpului. Repetaţi timp de 15 minute.
Pe măsură ce deveniţi mai pricepuţi în acest exerciţiu, vă veţi ascuţi conştienţa până acolo, încât nu va rămâne nici o parte a corpului în care să nu simţiţi câteva senzaţii. Simţiţi întregul corp ca o masă de diverse tipuri de senzaţii. Rămâneţi aşa o vreme, apoi reveniţi la conştientizarea pe părţi, mişcându-vă de la cap spre picioare, apoi, din nou, rămâneţi în conştientizarea corpului ca un întreg. Observaţi acum liniştea profundă care vă cuprinde. Este foarte important să nu mişcaţi nicio parte a corpului când executaţi acest exerciţiu, lucru care va fi foarte dificil, la început.

Nu are importanţă cât de confortabilă este poziţia sau postura pe care aţi adoptat-o, corpului vostru îi place să protesteze împotriva liniştii, dezvoltând dureri în diferite părţi. Trebuie să rezistaţi tentaţiei de a vă mişca sau schimba poziţia, încercaţi doar să conştientizaţi puternic durerea. Orice viitor yoghin va experimenta anumite tipuri de durere, până când corpul său devine obişnuit să rămână perfect liniştit.

Când, în sfârşit, corpul vostru ajunge în această mult râvnită strare de liniştite, veţi primi o bogată răsplată în Beatitudinea Tăcerii, care este adusă de linişte.

Creative Commons License
Cum se meditează corect: exercițiu practic pentru începători by Noul Pamant is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
NASA confirmă o a doua mini-Lună în jurul Pământului

Oamenii de știință de la NASA estimează că noul companion al Pământului, cunoscut sub numele de ”asteroidul 2016 HO3”, se...

Închide