Centrii subtili de Conștiință. Lata’if

0

În general se crede că există un singur centru subtil de conștiință în corp, și anume mintea, sau creierul. Însă înțelepții Sufi, prin experiența lor spirituală, au descoperit și alți centri de percepție sau simțuri interioare pe care ei le-au numit  lata’if (singular: latifah). Ei au tras concluzia, în baza propriului lor kashf (intelegere intuitiva) că exista zece asemenea lata’if.

Origibile lata’if reflectă originile universului ca întreg. Potrivit lui Shaykh Ahmad Faruqi Sirhindi, maestrul indian din care pornește descendența lineajului Mujaddidi, Dumnezeu a creat universul în două etape. Prima dată a venit ‘alam’i amr (lumea poruncilor lui Dumnezeu), care s-a născut instantaneu când Dumnezeu a spus: ”Fii!” Apoi Dumnezeu a creat ‘alam’i khalq (lumea creației) printr-un proces de evoluție care a durat mulți ani. După  ‘alam’i khalq, Dumnezeu a creat ființele umane. Dumnezeu și-a binecuvântat noua creație cu anumite facultăți interioare sau puncte de lumină; lata’if. Cinci dintre lata’if – nafs (sinele), bad (aerul), nar (focul), ma’ (apa) și khak (pământul) – au fost parte din lumea creației. Celelalte cinci – qalb (inima), ruh (spiritul), sir (secretul), khafi (ascunsul) și akhfa (cel mai ascuns) au fost parte din lumea poruncilor lui Dumnezeu.

Lata’if au fost luminoase la început. Atunci când Dumnezeu le-a conectat la corp, lumina lor a început să fie filtrată prin influențele lumii fizice, inclusiv de tendința oamenilor de a se identifica cu materialitatea. Întunecarea radianței noastre interioare naturale este reflectată în următorul pasaj din Coran: ”Sigur Noi am creat ființa umană cu cea mai bună formă, apoi Noi am redus-o la cea mai joasă dintre cele mai joase, cu excepția celor care cred și fac o muncă bună, pentru că ei vor avea o răsplată negreșit” (Coran 95:4-6). Prin prctici care implică concentrarea pe lata’if, aspiranții Sufi reușesc să le folosească drept mijloace de atingere a unei conștiențe mai profunde a Prezenței Divine. Cu cât căutătorul își dezvoltă mai mult această abilitate, cu atât mai puțină lumină a cunoașterii este obscurată.

Precum facultatea memoriei, lata’if sunt facultăți pe care le putem simți și experimenta, cu toate că avem dificultăți în a le explica. Cum ți-ai defini memoria? Ai putea spune că este situată în creier – ai putea să îi descrii chiar și funcționarea fiziologică – însă aceste descrieri nu reușesc să curprindă toate dimensiunile acesteia. Câteodată, o persoană își pierde memoria din cauza unui accident. El sau ea devine în acel moment și mai conștient de importanța acesteia, însă nu poate să o explice mai bine. În mod similar, lata’if nu pot fi definite adecvate în cuvinte, dar când o persoană le poate aduce la lumină, le poate înțelege.

Ordine diferite Sufi au asociat lata’if cu diverse locații din corp. Ordinul Naqshbandi-Mujaddidi plasează cei cinci centri ai lumii poruncilor lui Dumnezeu (lata’if ale ‘alam’i amr) în piept. Inima sau qalb este pe partea stângă a corpului, la cinci centimetri sub sfârc. Spiritul sau ruh este în oglindă, pe partea dreaptă a pieptului. Centru subtil cunoscut ca secretul sau sirr este pe aceiași parte inimii, însă deasupra sânului (notă: de exemplu, în alte tradiții, sirr este localizat în plexul solar). Ascunsul sau khafi este pe dreapta, desupra sânului. notă: de exemplu, în alte tradiții, khafi este localizat în mijlocul frunții, acolo unde hindușii localizează Ajna sau în centrul pieptului). Cel mai ascuns (akhfa) este în mijlocul pieptului, între inimă și spirit.

Shaykhii tradiției ordinului Naqshbandi-Mujaddidi îl ghidează pe salik (călătorul spiritual) către iluminarea fiecărui lata’if pe rând. Acest lucru se face în principal prin muraqabah (meditație). În timp ce stă, studentul își setează intenția (niyah) să devină conștient de un anumit centru anume. El sau ea se cojncentrează mai întâi pe inimă (qalb), apoi în secvență, pe celelalte lata’if ale lumii poruncilor lui Dumnezeu: spirit, secret, ascuns și cel mai ascuns (ruh, sirr, khafi și akhfa). Atunci când acestea sunt complet iluminate, studentul este conștient de lata’if asociate cu lumea creației (‘alam’i khalq).

Dintre centrii subtili conectați cu lumea creației, numai sinele sau nafs este privit ca având o corespondență anume în corpul uman. Locația sa este undeva în mijlocul frunții. Acesta este primul lata’if al ‘lam’i khalq pe care studentul îl purifică, pentru că acesta este considerat suma tuturor celorlaltor. Locația sa este în centrul frunții. După concentrarea pe sine pentru ceva timp, studentul este ghidat să își cincentreze atenția pe cele patru elemente de bază din care este construit corpul – aer, foc, apă și pământ (bad, nar, ma’ și khak). Atunci când acestea sunt infuzate cu lumină, fiecare particulă a corpului devine iluminată și începe să își amintească de Dumnezeu.

sursa: http://www.sufischool.org/practises/lataif.htmlAflă cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Doisprezece chei pentru a experimenta magia momentului prezent

Ni s-a întâmplat tuturor atunci când am căzut sub vraja unui moment, în viața noastră. Un peisaj minunat, un apus...

Închide