Centri subtili si conștiinței (Lata’if)

0

În general există credința că în corpul uman există doar un centru subtil al conștiinței: mintea sau creierul. Însă, înțelepții Sufi, prin intermediul experiențelor lor spirituale, au descoperit centri adiționali de percepție sau simțuri interne pe care ei le numesc lata’if (singular lataifah). Ei au tras concluzia, în baza propriului lor kashf (cunoaștere intuitivă) că există zece asemenea lata’if.

Originile lata’if reflectă orgininea Universului, ca întreg. Potrivit Shaykh Ahmad Faruqi Sirhindi, maestrul indian care este descendent al lineajului Mujaddidi, Dumnezeu a creat Universul în două etape. Prima dată a apărut  ‘alam’i amr (lumea poruncilor lui Dumnezeu), care s-a născut instantaneu când Dumnezeu a zis ”Fi!” Apoi Dumnezeu a creat ‘alam’i khalq (lumea creației) printr-un proces de evoluție care a durat mulți ani. După ‘alam’i khalq, Dumnezeu a creat ființele umane. Dumnezeu și-a binecuvântat noua creație cu anumite facultăți sau puncte de lumină; lata’if. Cinci dintre lata’if – nafs (sinele), bad (aer), nar (foc), ma’ (apa) și khak (pământ) – erau deja parte din creație. Celelalte cinci – qalb (inima), ruh (spirit), sir (secret), khafi (ascuns) și akhfa (cel mai ascuns) – erau parte din poruncile lui Dumnezeu.

Lata’if erau inițial luminoase. Atunci când Dumnezeu le-a conectat la corp, lumina lor a început să fie filtrată prin influențele lumii fizice, inclusiv a tendinței ființei umane de a se identifica cu materialitatea. Întunecarea radianței noastre interioare naturale se reflectă în pasajul din Coran:

Desigur că Noi am creat ființa umană cu statura cea mai bună, apoi am redus-o la cel mai mic dintre cei mai mici, în afara celor care cred și fac fapte bune, pentru că ei vor avea recompensa fără dubiu (Coran 95:4-6). Prin practici care implică o concentrare pe lata’if, aspirantul Sufi poate să le folosească ca o cale către o mai profundă conștiență a Prezenței Divine. Cu cât căutătorul își dezvoltă mai mult această abilitate, cu atât lumina cunoașterii este mai puțin obscurată.

La fel ca în cazul memoriei, lata’if sunt facultăți pe care am putea să le simțim și experimentăm deja, dar avem dificultăți în a le explica. Cum ai putea să definește memoria? Ai putea spune că este o facultate a creierului – ai putea chiar să descrii funcționarea sa fiziologică – însă descrierile nu pot să surprindă toate dimensiunile sale. Câteodată, o persoană își pierde memoria din cauza unui accident. El sau ea devine chiar și mai mult conștient/ă de importanța acesteia, dar cu toate acestea tot nu poate să o explice mai bine. În mod similar, lata’if nu pot fi definite corect în cuvinte; însă pe măsură ce o persoană le aduce la lumină, el sau ea le înțelege.

Ordine diferite sufite au asociat lata’if cu diverse locații din corp. Ordinul Naqshbandi-Mujaddidi plasează cei cinci centri ai lumii poruncilor lui Dumnezeu (lata’if ai ‘alam’i amr) în piept. Inima, sau qalb este pe partea stângă a corpului, la 5 cm. sub sfârc. Spiritul, sau ruh, este în poziția corespondentă de pe dreapta pieptului. Centrul subtil cunoscut ca secret, sirr, este pe aceiași parte cu inima, însă deasupra sânului. Cel ascuns (khafi) este deasupra sânului drept. Cel mai ascuns (akhfa) este în mijlocul pieptului, între inimă și spirit.

Shaycii din ordinul Naqshbandi-Mujaddidi îi ghidează pe salik (călători spirituali) în iluminarea fiecărui lataifah, pe rând. Acest lucru este realizat în ărincipal prin muraqbah (meditație). În timp ce stau, studentul are intenția (niyah) să fie atent la un anumit centru subtil. El sau ea se focusează mai întâi pe inimă (qalb), apoi în ordine pe celelelalte lata’if ale lumii poruncilor lui Dumnezeu: spirit, secret, ascuns și cel mai ascuns (ruh, sirr, khafi și akhfa). Atunci când acestea sunt pe deplin iluminate, studentul începe să își mute atenția pe lata’if asociate lumii creației (‘alam’i khalq).

Dintre centrii subtili asociați cu lumea creației, numai sinele sau nafs este văzut ca având o corespondență cu un anumit punct din corpul uman. Locația sa este în mijlocul frunții. Este primul dintre lata’if  din ‘alam’i khalq pe care  studentul îl rafinează, pentru că este considerat suma tuturor celorlalte. După concentrarea pe sine pentru o perioadă de timp, studentul este ghidat să își concentreze atenția pe cele patru elemente de bază din care este constituit corpul uman – aer, foc, apă și pământ (bad, nar, ma’ și khak). Atunci când acestea sunt infuzate cu lumină, fiecare particulă a corpului devine iluminată și începe să își amintească de Dumnezeu.

sursa: https://www.sufischool.org/practises/lataif.html#

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Cele patru Lataif

În Sufism, se vorbește deseori de un număr de organe subtile sau centri subtili, numiți lataif (lataifa la singular), fiecare...

Închide