Cele patru Lataif

0

În Sufism, se vorbește deseori de un număr de organe subtile sau centri subtili, numiți lataif (lataifa la singular), fiecare dintre ei asociați cu o anumită culoare și facultate psiho-spirituală. Cea mai simplă versiune a acestora este descrisă de Idries Shah și, citându-l Kenneth Raynor Johnson ne oferă următoarea descriere corespondentă fiecăruia:

Intuiție – khafi – negru, frunte
Minte („inimă”) – qalb – galben, partea stângă a corpului
Spirit – ruh – roșu, partea dreaptă a corpului
Conștiință – sirr – alb, plexul solar

Kenneth Johnson observă că acestea sunt culorile standard ale alchimiei occidentale și că, dacă mâna urmează pozițiile corporale în secvența alchimică uzuală – negru, alb, galben și roșu – rezultatul este acțiunea de a face crucea. Ne putem întreba dacă nu există vreo influență a Cavalerilor Templieri sau alte influențe ezoterice creștine aici, cu toate că Johnson punctează foarte clar că acesta nu este un gest exclusiv creștin.

Aș putea adăuga că aceste culori corespund în parte și celor trei niveluri subtile ale conștiinței (shunyas sau ”viduri”) în Buddhismul tibetan și anume: ”mintea apariției albe”, ”mintea aproape-realizării roșii” și ”mintea aproape-realizării negre”, ultima fiind urmată de Lumina Clară a experienței directe a realității. (nr.: care este cea mai apropiată descriere din Buddhism a sufletului sau a conștiinței individuale).

Alaoddawleh Semnani – cele 7 latif

O doctrină mult mai evoluată a lataif a fost formulată în secolul 13/14 de persanul sufit Alaoddawleh Semnani. Legând cele șapte profeți din Coran cu fiziologia mistică ale celor șapte lataif, Semnani a vorbit despre șapte niveluri ale ființei ce constituie ascensiunea sufletului la divinitate. Acestea sunt: latifah qalibiyya, tiparul (= corpul teozofic ”eteric”) sau ”Adamul din ființă”, negru sau gri-închis; latifah nafsiyya, simțul vital și sufletul-animal, ”Noa-ul din ființă”,albastru; latifah qalbiyya, Inima spirituală, „Abraham-ul ființei”, roșu; latifah sirriyya, Secretul, limita supra-conștiinței și stadiul monologului spiritual (Chakra gâtului) sau „Moise-ul ființei”, alb; latifah ruhiyya, Spiritul care este vice-regent al lui Dumnezeu(Ajna = chakra ”comenzilor”), „David-ul ființei”, galben; latifah khafiya sau organul insiprației spirituale, „Iisus-ul ființei”, negru luminos; și la final latifah haqiqa, Centrul divin al Sigiliului etern, „Mohammed-ul ființei”, verde smaralgd, aceasta fiind culoarea sacră a islamului.

Se pare că descrierea lataif a lui Semnani are un înțeles dublu: se referă atât la centri fizici și la o succesiune de corpuri subtile (sanskritul kosha sau grecescul okhema) sau niveluri ale sinelui. Este interesant că unii clarvăzători moderni și scriitori teozofici, care nu știu nimic despre aceste învățături sufite leagă cele șapte chakra cu șapte niveluri ale sinelui (conform Barbara Brennan, Muladhara chakra corespunde corpului eteric, Swadhistana chakra corpului emoțional și așa mai departe) dar și culorile (de obicei o secvență de la roșu la violet). Cu toate că cele două seturi de corespondențe sunt destul de diferite, principiul echivalenței este similar.

sursa: http://www.kheper.net/topics/Islamic_esotericism/latifa.htm

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Ce este prezența conștientă?

Este simplu să rămâi calm în timpul meditației de dimineață sau la clasa de yoga, însă poți să îți păstrezi...

Închide