Cele patru corpuri ale omului şi viaţa de apoi

0

Fiinţa dintr-un om, atât în viaţă cât şi după moarte, dacă va exista după moarte, poate fi de calitate foarte diferită”.

Toţi cunoaştem celebrul verset biblic care ne aduce aminte de condiţia noastră insignifiantă şi trecătoare pe acest Pământ: Din ţărână ne-am născut şi în ţărână ne vom întoarce. Ce se întâmplă, însă, după acel moment pe care nimeni nu-l poate ocoli? Există o viaţă viitoare şi, dacă da, ce ştim despre ea? Vă propunem, drept răspuns, punctul de vedere al filosofului armean G.I.Gurdjieff (1866-1949), transpus în volumul , care consideră că, pentru a beneficia de viaţa de apoi, este necesară o fuziune a calităţilor interioare ale omului şi o autonomie faţă de influenţele exterioare.

Dacă există într-un om ceva care poate rezista la influenţele exterioare, acest lucru va putea rezista chiar şi morţii fizice. Or, ce ar putea rezista morţii fizice la un om, care disperă, când s-a tăiat la un deget? Dacă există, cât de cât, ceva într-un om, acest ceva poate supravieţui, dar dacă nu este nimic, atunci nimicul nu poate supravieţui.“

Corpul astral în viața de apoi

Totuşi, viitorul acestui om care supravieţuieşte poate fi variabil. Cert este că viaţa continuă în corpul astral sau cu ajutorul acestuia din urmă. Filosoful citat mai sus atrage, însă, atenţia că nu toţi oamenii au acest corp.

Ceea ce poate fi numit corp astral este obţinut prin fuziune, adică printr-o luptă, printr-o muncă interioară teribil de dură. Omul nu se naşte cu un corp astral şi numai puţini oameni îl dobândesc. Dacă acesta se constituie, el poate continua să trăiască după moartea corpului fizic şi poate renaşte în alt corp. Iată ce este reîncarnarea. Dacă nu s-a renăscut, atunci, în cursul timpului, va muri şi el. El nu este nemuritor, dar poate trăi mult timp, după moartea corpului fizic“, arată Gurdjieff.

Cele patru corpuri ale omului

corp-divinConform unor învăţăminte vechi, când omul atinge dezvoltarea completă, el se compune din patru corpuri, constituite din substanţe, care devin din ce în ce mai fine, se interpenetrează şi formează patru organisme, având între ele o relaţie bine definită, dar fiind independente în acţiunea lor.

Gurdjieff este de părere că existenţa acestor patru corpuri este posibilă datorită faptului că organismul are o organizare atât de complexă, încât în el se poate dezvolta, în anumite condiţii, un organism nou şi independent. În acest corp nou, în anumite condiţii, se poate forma un al treilea corp, având şi el caracteristici proprii, conştiinţa manifestându-se aici cu puteri depline asupra primelor două corpuri. În acest al treilea corp poate creşte al patrulea, total diferit de celelalte, şi cu control total asupra lor.

Aceste patru corpuri sunt definite diferit în diversele tipuri de cunoaştere. Astfel, în cunoaşterea creştină, acestea poartă denumirile de:

– corp carnal,

– corp natural,

– corp spiritual

– corp divin

În ceea ce-i priveşte pe teozofi, aceştia cunosc cele patru corpuri în această ordine: corp fizic, corp astral, corp mental şi corp cauzal.

Corpul fizic este format din aceleaşi substanţe din care sunt constituite corpurile superioare, dar ele nu se cristalizează în el, nu-i aparţin. Mai mult, între funcţiile unui om care nu are decât corpul său fizic şi cele ale celor patru corpuri principala diferenţă este că, în primul caz, totul este guvernat de corpul fizic, care este, la rândul lui, guvernat de influenţele exterioare şi, în al doilea caz, comanda sau controlul vine de la corpul superior.

Voinţa îi lipseşte omului doar cu corp fizic, el nu are decât dorinţe şi ceea ce numim voinţa sa puternică sau slabă nu este decât permanenţa mai mare sau mai mică a acestora“, explică Gurdjieff.

În al doilea caz, cel al omului care are patru corpuri, în locul activităţii adesea contradictorii a diferitelor dorinţe, există un singur Eu, întreg, indivizibil şi permanent; există o individualitate, care domină corpul fizic şi dorinţele sale, care pot triumfa asupra lucrurilor care-i repugnă sau asupra rezistenţelor sale.

Conflictul interior – ca instrument de evoluție spirituală

conflict-interiorNoi ne naştem toţi cu primul corp. Pentru a-l obţine pe al doilea, trebuie să fuzionăm diversele elemente pe care le avem în noi înşine, dar care sunt amestecate. Dacă noi nu rezistăm niciodată la niciuna dintre dorinţele noastre, dacă le acceptăm şi le încurajăm, nu va fi niciodată niciun conflict interior în noi. Dar, dacă vom combate dorinţele, care devin obstacole pe drumul nostru, vom crea conflictul, care va transforma treptat lumea noastră interioară într-un Tot.

Dobândirea celui de-al treilea corp constă în dobândirea unor noi calităţi, care ne vor lărgi conştiinţa, iar al patrulea corp constă în fixarea acestor caracteristici căpătate.

Astfel, printr-o muncă specială, pe care cele trei corpuri au depus-o împreună, ele pot deveni proprietatea permanentă şi inalterabilă a celui de-al treilea corp. Fixate, ele corespund procesului de formare a celui de-al patrulea corp.“ ()

Creative Commons License
Cele patru corpuri ale omului şi viaţa de apoi by Noul Pamant is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Nasul poate deveni un instrument de acordare a creierului

Stiati ca:  „Nasul poate deveni un instrument de acordare a creierului”, spune omul de stiinta Dalhouise. Contrar aparentelor, nu respiram...

Închide