Un truc simplu pentru a mentine sera rece vara si calda iarna

Cand m-am mutat in North Florida si a venit iarna pentru prima data, mi-am dat seama ca nu ma mai aflam in tara plajelor parfumate si a minimelor nocturne din decembrie de 15 de grade celsius. Primul inghet a sosit in noiembrie, apoi am avut mai multe ingheturi, ceea ce a dus la disparitia papaya, a mangoului si a altor plante tropicale, pe care cu drag le-am plantat vara precedenta.

Greenhouse/GreenhousePoate ca articolul de fata nu ajuta la -30 de grade Celsius, insa conceptul se poate dovedi folositor, cu cateva imbunatatiri.

Cand am construit sera prima data, am fost entuziasmat pentru ca imi doream sa simt cum e in interior, asa ca imediat am tras fermoarele usii si am inchis ferestrele. Am pus in interior toate plantele sensibile la frig, apoi am asezat un termometru in interior, ca sa pot monitoriza temperatura.

Peste cateva zile, a fost anuntat un inghet. In noaptea in care s-a intamplat, am inchis sera si am intrat in casa. Noaptea tarziu am fost sa verific termometrul. Era aproape la fel de frig in interior ca si in exterior. Nu era bine deloc. Repede, am adus niste instalatii de pom, de Craciun si inca niste proiectoare, alimentandu-le printr-un prelungitor.

A doua zi de dimineata, am iesit afara dupa micul dejun pentru a deschide sera, iar soarele stralucea puternic si in interior era destul de cald. Am intrat in sera. Prea cald! Am verificat termomentrul: 32 grade Celsius. Trebuia sa fac ceva cu ventilatia, sau ajungeam sa coc ceva in sera! Asa ca am hotarat sa inchid sera in noptile racoroase si repede sa o deschid dimineata, odata ce temperatura crestea.

Si atunci mi-a venit ideea. Mi-am adus aminte ca niste persoane din zone cu climat aspru folosesc butoaie pline cu apa pentru absorbtia caldurii radiate de catre soare in timpul zilei. Noaptea, caldura radiaza din butoaie si pastreaza temperatura moderata in interior. Am decis sa incerc aceasta solutie in sera mea. Un prieten de-al meu avea o sursa pentru butoaie de 200 l. de plastic, asa ca am cumparat 8 bucati si le-am plasat la intervale egale, unul fata de celalalt, de-a lungul celor doi pereti ai serei, apoi le-am umplut pana sus cu apa si apoi le-am pus capacul. Imediat ce am facut acest lucru, temperatura a scazut in noaptea ceea aproape de inghet… ceea ce imi si doream.

Insa s-a intamplat altceva ciudat. Intr-o duminica, la scurt timp dupa ce am plasat butoaiele in sera, am mers la biserica si am uitat sa deschid sera, inainte de a pleca. Dupa pranz, am mers impreuna cu familia la masa la un prieten… si abia pe la jumtatea mesei mi-am adus aminte de sera. „O, nu! Toate se vor coace acolo!” am exclamat. Ipostaza aceasta m-a facut sa par ciudat. Scuzandu-ne, am plecat repede acasa si nervos am deschis sera, asteptandu-ma sa gasesc in interior mirosul de papaya fiert, mago pleostit si flori de liliac prajite. Totusi, in sera temperatura era in jur de 25 grade Celsius. Aproape placut, in ciuda soarelui de deasupra.

In acel moment am realizat: butoaiele functionau si in sens invers. Nu mai trebuia sa ma panichez si sa deschid sera in timpul zilei… si nici nu mai trebuia sa imi fac griji in legatura cu inghetul noaptea. Daca temperaturile scazute nu persista, incercati aceasta metoda. Veti fi uimiti. Pentru protectia la inghet aveti de partea voatra masa termala. (Apropos: recent am realizat un scurt videoclip in care prezint patru moduri diferite pentru protejarea plantelor la inghet: apasati aici pentru a il viziona). Ce imi place la metoda cu butoaie cu apa? Este total la indemana oricui. Cu cat mai simplu, cu atat mai bine. In plus, folosesc o sursa disponibila de energie libera si gratuita: soarele.

Desigur, daca temperatura scade sub – 30 de grade… sunteti pe cont propriu.

sursa:

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.