Intrarea în meditație prin dans extatic

0

“Iar cei ce au fost văzuți dansând au fost crezuți nebuni de cei care nu puteau să audă muzica” – Friedrich Nietzsche

Dansul ca meditație

Atunci oamenii aud de obicei de meditație, ceea ce îți vine în minte imediat este o persoană care stă în tăcere în postură de lotus, numărându-și resăirația sau observându-și gândurile.

Pentru a intra în meditație, totuși, nu ai nevoie să fii pasiv din punct de vedere fizic. Există modalități fizice active prin care cineva poate face acest lucru, însă majoritatea căilor spirituale nu sunt conștiente de acest fapt. Printre ele sunt artele marțiale (Kyudo, arta marțială japoneză a măiestrei tragerii cu arcul este un exemplu bun) sau alergarea și desigur, cel mai vechi și mai puternic mod fiind dansul.

Șamanii sau diverși mistici folosesc de secole puterea dansului de a îi ajuta să coboare profund în conștiința lor și să ajungă la extaz. Prin dans, ei au reușit să își calmeze mintea și fluxul ei etern de gânduri și să descopere pacea interioară.

Pentru a ajunge la asemenea ”înălțimi” ale conștiinței prin dans, este nevoie să intri mai îmtâi într-o stare de extaz. Cuvântul extaz vine din grecescul ekstasis, care înseamnă ”să fii în afara sinelui propriu”. Cu cuvintele terapeutului Bradford Keeney:

“Acest lucru se referă la o exaltare sau transformare a conștiinței ordinare către o stare în care există o capacitate mărită pentru experiență. Sinonim cu bucuria intensă și deliciul, extazul sugerează emoții atât de intense încât te poartă dincolo de gândul rațional și auto-control. Extazul punctează spre o stare de frenezie, înălțare și hiperexcitare”.

 

Experiența mea de dans extatic (notă: nu a traducătorului… cel puțin nu încă)

Cu câteva săptămâni în urmă, împreună cu prieten mea am hotîrât să petrecem niște timp împreună dansând. Nu ca să medităm ci ca să ne simțim mai vii să ne xprimăm prin mișcare. În trecut, am experimentat cu diverse metode de dans mindfulness precum răsucirea Sufită și meditația dinamică, însă de această dată nu a fost deloc în plan să atingem vreo stare de meditație prin dans.

Înainte de a dansa, ne-am pregătit o serie de piese cu cântece de dans favorite, pentru aproximativ 60 de minute. Apoi, cu picioarele goale și aproape fără haine, am închis geamurile, am dat drumul la muzică la maxim și am sărit direct pe ringul de dans (adică în camera de zi a apartamentului nostru).

La început, corpurile noastre erau tensionate și mișcarea nu era fluidă în ritm cu muzica. Ne-am simțit puțin ciudat dansând la început, pentru că nu știm multe despre dans și nici nu am făcut niciun curs de dans. Cu toate acestea, ne-am relaxat tot mai mult și în cele din urmă orpurile noastre au preluat controlul iar noi ne-am predat puterii copleșitoare a dansului.

Cu cât am dansat mai mult, cu atât mai mult am simțit că ne unim cu dansul, până când, la un moment dat am devenit una cu el sau mai exact, eu eram dansul. Pentru câteva clipe, egoul nu a mai fost prezent – a dispărut pur și simplu. Eram în extaz. În aceste momente uimitoare, m-am simțit la fel de conștient ca în timpul practicii mele de două ore de Zazen. M-am simțit calm, liniștit, mulțumit. Am simțit că nu îmi lipsește nimic – o senzație de împlinire mi-a pătruns ființa, iar cuvintele nu o pot descrie.

Desicur că, dacă cineva m-ar fi văzut din exterior, aș fi arătat ca un nebun. Săream, tremuram, mă răsuceam ca și cum eram posedat de o entitate incontrolabilă care mă mișca pe mine peste intențiile mele. Cu toate acestea eram liniștit, seren, nemișcat. Eram conștient de mișcări la periferie, cu toate acestea ființa mea era nemișcată și nederanjată.

Descoperirea puterii dansului

Dacă te interesează meditația, îți recomand să încerci câteva sesiuni intense de dans. Dacă îți faci griji că nu poți să dansezi, crede-mă că nu contează – ceea ce contează este să intri cu întreaga ființă în dans.

După cum am mai spus înainte, nici eu, nici prietena mea nu ne pricepem la dans și cu siguranță nu ne considerăm niște dansatori buni. Sunt sigur că dacă un dansator profesionist ne-ar fi urmărit ar fi crezut despre noi că suntem două persoane imature care nu au nicio idee despre dans și că pur și simplu ne pierdem timpul încercând să ne impresionăm unul pe celălalt – nu doream decât să ne exprimăm și să ne simțim energizați prin actul dansului.

Atunci când te vei decide să dansezi, nu te forța să faci anumite mișcări. În schimb, nu îți mai controla corpul, lasă-l să îți dicteze el mișcările. Nu raționaliza procesul – lasă-te să te joci la fel cum ai fi făcut-o atunci când dansai când erai copil, fără să ai un anumit scop. Odată ce ai redescoperit bucuria dansului, vei fi luat pe sus de energia dansului. Abandonându-te dansului, te vei regăsi natural în extaz – fără niciun efort din partea ta – și vei intra într-o stare profundă de meditație ce va avea un efect extrem de profund și de durată asupra psihicului tău.

Chiar dacă nu vei reuși să ajungi la aceste mișcări extatice, meditative, tot vei câștiga multe din dansul tău. De exemplu, dansul este extrem de distractiv și te va ajuta să îți pui un mare zâmbet pe față. În plus, dansul poate un mod extraordinar de a face mișcare – este bun pentru inimî, te face mai puternic și te ajuta la echilibru și coordonare. Mai important decât aceste lucruri, dansul poate fi o formă de catarsis ce te va auta să îți purifici mintea și inima și în acest fel să îți atingi echilibrul emoțional dar și să îți reduci nivelurile de stres.

După cum poți să înțelegi, dansul poate fi benefic în multe moduri. Cel mai bun lcuru legat de dans este că poți să îl practici aproape oriunde fără alte ajutoare, folosindu-ți doar corpul și poate niște muzică bună.

Când vei avea ocazia să dansezi, fă-o din tot sufletul și extrage tot ce poți din el și, crede-mă, recompensele vor întrece orice așteptare.

Ce mai aștepți? Dansează ca și cum nu ar exista ziua de mâine!

“Dansează, când ești distrus. Dansează, dacă ți-ai rupt bandajele. Dansează în mijlocul luptei. Dansează în sângele tău. Dansează când ești complet liber”. ~Jalaluddin Rumi

sursa: https://theunboundedspirit.com/dance/Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Trataka – practica privirii fixe

Acesta este un exercițiu final pentru dezvoltarea concentrării într-un singur punct. În alte două posturi, am acoperit tehnica shravana, care...

Închide