Meditatia ajuta la acceptarea sentimentelor, emotiilor si a starilor mentale

0

Ultimele cercetari stiintifice arata faptul ca oamenii care practica regulat meditatia, invata sa isi accepte sentimentele, emotiile si starile mentale fara judecata si fata a le opune rezistenta. Ei pur si simplu traiesc in prezent.

Cuvantul mindfulness (denumirea tipului de meditatie la care face apel prezentul articol) provine din cuvantul sati, din limba Pali, care inseamna constientizare, atentie si amintire. Mindfulness poate fi definita ca o „constientizare clipa de clipa” sau o stare de libertate psihologica ce are loc cand atentia este tacuta si flexibila, fara a se atasa de un anumit punct de vedere.

Diverse studii au aratat ca acest tip de meditatie poate avea efecte benefice pe termen lung asupra stabilitatii emotionale si, in consecinta, asupra dezechilibrelor precum anxietatea sau depresiile majore. Un nou studiu dezvaluie faptul ca acest antrenament al mintii, are influenta asupra retelelor neuronale de baza, in cazul persoanelor cu experienta care mediteaza. atunci cand ei se odihnesc. Diferentele din creierele lor indica faptul ca meditatia contribuie la o mai buna concentrare si la o autorelationare mult mai obiectiva.

„Am studiat creierele a 13 persoane care au meditat peste 1000 de ore si a 11 incepatori, analizand conectivitatea functionala”, spune Veronica Taylor, conducator al studiului publicat in revista Social Cognitive and Affective Neuroscience Advance Access, in martie 2012.

Conectivitatea functionala se refera la sincronizarea dintre doua sau mai multe regiuni ale creierului ce se schimba de-a lungul timpului in momentul in care are loc o anumita actiune sau in timpul odihnei. Aceasta metoda de analiza poate fi aplicata datelor primite prin imagistica magnetica de rezonanta.

„Participantii au stat intr-un CT scanner pentru cateva minute si li s-a ceru sa nu faca nimic”, explica Taylor care isi da doctoratul in psihologie sub supravegherea profesorului Pierre Rainville.

Aceste analize au permis cercetatorilor sa identifice retelele neuronale de baza ale subiectilor, adica setul de regiuni ce sunt active in timpul odihnei.

„Am vrut sa vedem daca efectele meditatiei mindfulness persista dincolo de practica”, spune studentul doctorand. „Banuiam ca structura neuronala de baza a persoanelor care mediteaza este structurata diferit. Reteaua neuronala de baza este asociata cu visarea cu ochii deschisi si gandurile din momentul in care persoana se odihneste, nu face nimic. Defapt, am crezut ca vom identifica o organizare diferita pentru ca acesti indivizi sunt obisnuiti sa fie in momentul prezent iar gandurile lor nu pleaca in toate directiile nici atunci cand se odihnesc”.

 

Exista multe beneficii ale meditatiei mindfulness

Intr-adevar, rezultatele au demonstrat o sincronizare mai slaba intre cortexul prefrontal median ventral si cel dorsal. „Partea dorsala este implicata in procesele cognitive asociate sinelui, in timp ce partea ventrala este asociata cu auto-evaluarea emotionala”, spune Taylor. „Pentru ca aceste zone sunt mai putin legate, acest fapt demonstreaza ca persoanele respective se gandesc la ele insele intr-un mod mult mai obiectiv”. Ea adauga faptul ca experimentarea meditatiei slabeste conexiunea, ceea ce potrivit ei, „confera greutate rezultatelor”.

Un fapt curios si interesant: subiectii au aratat o mai mare sincronizare dintre zonele ce converg in lobul drept parietal. Aceasta zona este cunoscuta pentru rolul pe care il are in atentie, sugerand un beneficiu pe termen lung al meditatiei, ramanand un fapt ce urmeaza a fi demonstrat de studii specifice. Cu toate ca subiectii au fost testati in stare de repaos, Taylor a obtinut informatii in legatura cu beneficii tangibile ale meditatiei mindfulness in viata de zi cu zi. „Am practicat meditatia cativa ani de zile si am observat ca atentia mea poate fi mentinuta un timp mai indelungat si e mai stabila atunci cand ma concentrez. Mai sunt inca multe lucruri de descoperit in legatura cu puterea meditatiei”, spune ea. Intre timp, sugereaza ca toata lumea sa o incerce. „Nu costa nimic si puteti medita oriunde si oricand, iar beneficiile sunt reale”.

Nu e niciodata prea tarziu sa incepeti sa meditati. De ce sa nu incepeti chiar astazi, pentru ca viata vi se poate schimba mai mult decat ati putea crede.

sursa:

 

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Avem o noua particula necunoscuta :)

Fizicienii de la Cern nu au putut inca sa confirme existenta eluzivei "Particule a lui Dumnezeu", insa au facut o...

Închide