ADHD – între boală și exagerare

0

ADHD – este un acronim pentru o dereglare a capacității de a fi atent, concentrat, din cauza unei hiper-activități – este un fenomen care se întâlnește din ce în ce mai des în cazul copiilor, dar, mai rar, și în cazul adulților. Este adevărat că există câteva cauze directe pentru sporirea acestor manifestări dar și unele trăsături genetice care predispun către ADHD.

Cauzele principale, identificate de specialiști sunt alimentația ce conține zahăr rafinat sau conservați, ori diferite alergii alimentare neidentificate la timp. Un alt factor extrem de important este stresul la care sunt supuși copiii în sistemul școlar, dar și stresul asociat traiului de zi cu zi în cazul adulților. Ceea ce este interesant, așa cum am văzut într-un articol publicat recent pe site, este faptul că sistemul nostru digestiv este un factor important de decizie pentru starea noastră interioară și poate fi în același timp un catalizator pentru diverse așa zise afecțiuni, care, în timp, neadresate, pot conduce la probleme serioase de sănătate… nu întotdeauna însă de multe ori.

Chiar dacă ADHD-ul nu se diagnostichează prin simptomele care îl însoțesc, este bine să fim conștienți de manifestările sale posibile pentru a identifica adevăratele cauze ce stau la baza acestora.

Pentru copii simtomele pot include:
  • dificultăți în a se concentra și o atenție scăzută
  • o foarte ușoară distragere a atenției
  • foarte ușor plictisibili
  • dificultăți în organizare și în realizarea unor sarcini
  • înclinat către a pierde lucruri
  • nu ascultă
  • dificultate în a urmări instrucțiuni
  • comportament neliniștit, agitat
  • o mare dificultate de sta nemișcat și/sau tăcut
  • nerăbdare
Pentru adulți simptomele includ următoarele manifestări:
  • dificultate în a te concentra și a fi atent la o sarcină, proiect sau pe o conversație
  • emoțional copleșit și agitaie fizică
  • frecvente schimbăi de stare interioară
  • înclinat către furie și un temperament agresiv
  • dezorganizat
  • o mică toleranță a celorlațor persoane, a situațiilor și a mediului înconjurător
  • relații instabille
  • risc crescut de dependențe diverse
Ce putem face?

În primul rând, putem adresa dezechilibrul de digestie folosind suplimente sau alimente bogate în Omega 3, minerale (în special zinc, magneziu și calciu), complexul de vitamine B și probiotice (cum ar fi varza murată, ceaiul de Kombucha, ori laptele de soia sau ciocolata neagră, însă cu atenție la adaosurile menționate mai sus).

În cazul copiilor, este recomandată o afișare clară și constantă a afecțiunii – lipsa ei fiind un factor posibil de declanșare a simptomelor ADHD – dar și contactul cu natura și mișcarea. Desigur ca ultimele două sunt recomandate și adulților, având ca beneficii și alte elemente, așa cum arătat într-un recent articol.

Metode mai puțin cunoscute sunt gătitul – în special pentru copii poate fi o oportunitate deosebită de a simți că are valoare, de a experimenta interacțiunea umană în alt fel, într-un mediu prietenos și creativ, cu părinții săi – joaca și, conform unor studii făcute în Japonia, evitarea respiratului pe gură.

Sigur că, în afara acestor abordări, starea interioară este în relație direct proporțională cu gradul de relaxare și bunăstare. De altfel, practici precum mindfulnessul sau meditația sunt rețete de succes pentru cei mari, dar și pentru cei mici, fenomen observabil chiar și în comunitățile unde s-a introdus meditația în școală. Sigur că o metodă la fel de bună și la îndemână de relaxare și sincronizare a emisferelor cerebrale – fenomen care este strâns legat de dispariția stărilor anxioase sau a hiperactivității – este folosirea aparatului Mind Synery II, ce are rezultate imediate și pe termen lung, la fel ca meditația.

Nu în ultimul rând, un somn profund și odihnitor este un alt atu pentru combaterea unor astfel de fenomene interioare, pentru că în timpul somnului organismul se regenerează și emite hormoni – în cazul copiilor – care facilitează creșterea și armonia interioară. La acest capitol, pe lângă metodele clasice, aș vrea să mai adaug un mic exercițiu pe care l-am descoperit întâmplător și care funcționează (pentru somn imediat și profund): ”îți simți mâinile și picioarele și încerci, prin intenție, să aduci toată energia de acolo în corp, în coloana vertebrală” – exercițiu, care, cu puțină practică, induce o stare profundă de relaxare în corp.

Pentru cazuri serioase, pe lângă elementele menționate mai sus, ce sunt într-un fel esențiale pentru procesul de revenire la homeostază, mai pot fi enumerate și alte metode neortodoxe de a ameliora simptomele și chiar de a le elimina complet (în cazul în care nu sunt suficiente sfaturile de mai sus sau nu doriți să discutați cu un practician ce vă poate ajuta):

  • exercițiile fizice ajută la stabilizarea organismului și la întărirea lui, în plus, ele au un efect de relaxare a minții ce ajută mult la stabilizarea unei stări interioare de bine
  • folosirea unor uleiuri esențiale pentru calmare și relaxare, desigur urmând instrucțiunile de pe ambalaj
  • folosirea unei mingii de stabilizare în locul scaunului se pare că ajută la echilibrarea organismului și la o stare interioară îmbunătățită

Probabil că ADHD nu este o boală… în adevăratul sens al cuvântului ci mai degrabă o plajă de simptome care îți fac viața mai grea. Probabil că ne este folositor să și redefinim conceptul de boală și să vedem ce spun tradițiile native despre asta – perspectiva amerindiană și cea chineză mi se par cele mai pertinente și la fel și metodele lor de echilibrare. De asemenea, nu strică și integrarea unei perspective mai înalte despre ființa umană și despre afecțiunile corpurilor noastre, în care Esența noastră, Sufletul, are o experiență dinamică și continuă a vieții, iar boala nu este nimic altceva decât un semnal de alarmă a acestuia, pentru a ne atrage atenția adormită de la cele neesențiale. Așadar… primul pas și cel care te poate ajuta cel mai mult este încrederea în propriul proces, cu intervenții directe și în cunoștință de cauză. Sigur că acest articol nu este un înlocuitor pentru un specialist sau exclude ajutorul acestora ci este doar un punct de vedere ce îți poate ușura viața…Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Intestinele sunt direct legate de creier

Intestinele umane sunt conectate la mai bine de 100 de milioane de celule nervoase - este practic un alt creier...

Închide