Vipassana – zece zile brutale dar iluminante de tăcere

0

“Învață asta de la apă: râul ce curge e zgomotos, dar profunzimile oceanului sunt calme”. – Buddha

Cum te-ai descurca fără telefon, fără televizor, fără citit, fără cărți sau reviste, fără să scrii în jurnal, fără distracții și fără contact cu oamenii cu care de obicei intri în contact zilnic, pentru zece zile la rând?

Și ce zici de fără sex, masturbare și nici măcar ucis un țânțar ce bâzâie pe lângă capul tău după ce a supt fericit sânge din brațul tău?

Dacă aceste lucruri sună ca rai sau iad pentru tine – ai dreptate. Înseamnă amândouă.

Un retreat Vipassana nu este calea de a băga un deget de la un picior într-o meditație hardcore și în contemplația spirituală. Este mai mult ca o aruncare cu capul înainte într-un lac cu apa rece ca gheața. Este un șoc pentru sistem. Te poate face să te întrebi despre sănătatea ta mentală din primele ore când ajungi acolo, dar dacă te ții, ai putea să descoperi că îți vei descoperi sănătatea.

Aceasta este Vipassana

Vipassana este o tradiție meditativă antică din Buddhismul Theravada, care, în mod definitiv a fost influențată de tradițiile Vedice din India, care le-au precedat. Învățători moderni de Vipassana declară, la fel cum au făcut-o și predecesorii lor, că este ceva non-sectarianist și oricine poate beneficia de ea, indiferent de religie.

Tradusă din limba Pali, Vipassana înseamnă ”intuiție clară”. Este una dintre cele două practici mentale cultivate de Theravadiști,cealaltă fiind Samatha.

Vipassana se distinge de alte tipuri de meditație, inclusiv de Samatha, ca fiind abilitatea de a putea să vezi exact ceea ce se întâmplă când se întâmplă, fără ego și fără voaluri. Samtha se traduce mai ales ca și ”concentrare”.

Atunci când practic meditația Samatha, folosești un singur cuvânt, obiect sau mantra pentru a-ți face mintea să fie concentrată pe un singur lucru. Această mișcare se spune că induce minții o stare de calm și odihnă concentrată. Multe dintre formele de meditație pe care le practicăm astăzi au Samatha la baza lor.

Vipassana diferă puțin. Concentrarea este folosită ca unealtă pentru a vedea cum stau lucrurile. În multe forme de meditație, concentrarea este scopul. În Vipassana, concentrarea este folosită doar pentru a da la o parte lucrurile inutile.

Acest lucru se face de cele mai multe ori observând senzațiile corporale. Se spune că atunci când înveți să observi toate senzațiile din corp, fie că sunt plăcute sau neplăcute, observarea lor simplă fără reacție ne poate învăța să facem același lucru cu lucrurile care ni se întâmplă în viață – și în consecință să și vedem clar.

Fără să intrăm complet într-o diatribă Jungiană completă despre cum să vedem prin lentilele false create de subconțtientul nostru și experiențele anterioare, ai nevoie să știi că ceea ce experimentezi acum este rareori o adevărată imagine a realității așa cum este de fapt.

Egoul se identifică cu corpul și senzațiile sale, însă acest lucru crează aversiune și nevoi. VIpassana nu ne învață să ne ignorăm emoțiile ci să le îmbrățișăm cu o ”intuiție clară” în așa fel încât să știm cum să acționăm, nu să reacționăm la viață. Deoarece toate emoțiile sunt atașate de o senzație fizică, putem învăța cum să punem egoul la llocul lui doar învățând să observăm mesajul pe care corpul nostru ni-l transmite fără să reacționăm la el.

Vipassana practicată în viața de zi cu zi, fără tăcerea completă și totală dintr-un retreat, poate fi extrem de dificil de practicat, pentru că are tendința de a scoate la suprafață feluri învechite de a interacționa în lume.

Dacă ai și cea mai infimă cantitate de atenție conștientă, vei observa că gândurile de frică, gelozie, ură și insecuritate, se pot naște atunci când nimic din lumea exterioară le declanșează în mod direct. Egoul devine o ”entitate” în interiorul nostru, cu propria sa voce (deseori negativă) ce ne încețoșează judecata realității.

Egoul este greu de făcut să tacă pentru că disoluția sa se poate simți ca o sinucidere psihologică – este literalmente moartea acelei părți din noi cu care ne-am identificat de când eram mici copii.

Dacă vrei să ai prima străfulgerare (glimpse) a egoului, de obicei te ghidează cu gânduri precum:

“Voi fi fericit doar atunci când _________ se întâmplă.”

“Pot să experimentez iubire numai dacă  ________ îmi oferă atenție.”

“Îmi pot atinge scopul numai dacă _________ (un lucru de blamat din punct de vedere moral.) Nu pot reuși în lume dacă sunt cinstit, adevărat și iubitor.”

Oamenii fug de aceste gânduri pentu că nu știu ce să facă cu ele sau de unde vin.

Un retreat Vipassana nu numai că te va ajuta să identifici aceste gânduri dar și să intri mai în profunzime în ele. Atunci când începi să observi dorințele și aversiunea din lucrurile banale, precum o mâncărime de pe nas sau de pe spate, altceva iese la iveală, deseori chiar arhitectul acestor gânduri, de dincolo de cortină.

10 zile de chirurgie mantală

Făcând această ”chirurgie mantală”, în timpul unu iretreat Vipassana de orice lungime, începi să observi de ce sunt declanșate aceste senzații. De obicei ai parte de câteva surprize. Poți să fii lovit de o emoție extrem de puternică ce pare să fie declanșată de ceva foarte mic și aparent nesemnificativ, însă acel declanșator va aduce niște amintiri ale unor experiențe traumatice care au făcut egoul negativ mai puternic și mai înrădăcinat.

Programul unui antrenament Vipassana poate să fie intens. Te trezești dimineața devreme, pe la 4 sau 5 am. Începi direct cu meditație pentru o oră, urmat de un mic dejun frugal – care deseori este aproape suficient pentru a opri rosul stomacului – o altă distragere a atenției de pe salteaua de meditație.

Apoi urmează o meditație de grup sau o sesiune de Yoga, în timpul căreia nu ai voie să vorbești cu nimeni de acolo, Apoi vei medita din nou, câteodată cu instrucțiuni din partea învățătorului, câteodată fără.

Apoi va urma prima ”masă” a zilei, care pentru lumea occidentală este o schimbare drastică de la modul de viață zilnic. Îi oferi corpului hrană care să îl susțină, nu să îi creeze dorințe și pofte, deci meniul va conține linte, legume, fructe și apă, pe întregul parcurs al retreatului.

Aceste alimente au tendința de a calma mintea și de a ajuta să se concentreze. Zahărul, cofeina și toate alimentele procesate pe care le consumăm în mod normal excită egoul negativ. Vei fi instruit să mănânci calm, ca și cum ar fi o meditație. Deoarece mulți dintre noi folosim mâncarea pentru a ascunde emoții pe care nu ne dorim să le simțim, chiar și momentul mesei poate fi unul foarte dificil.

Surprins

Când începi să vezi mersul treburilor și ai realizat câteva dintre trucurile pe care egoul tău le folosește pentru a-ți întuneca mintea, vei începe să simți că ai putere. Această senzație nu va ieși la iveală până nu ai plâns, ai dat niște pumni în perne și poate ai avut și niște căderi mentale și emoționale cum nu ai avut întreaga viață. Vei simți ca și cum ”adevăratul tu” începe să iasă la iveală și în loc să te blamezi pentru că te-ai înscris la un retreat de nebuni, îți vei mulțumi sinelui tău superior pentru cp te-a ghidat încoace.

Însă apoi… vei fi surprins.

Tocmai atunci când crezi că egoul se dă bătut fără prea multă luptă, el revine în forță – cu mai multă putere. Structura negativă de bază a egoului este bazată pe lipsă și frică. Nu poate fi pozitiv, nu pentru prea mult timp.

Deci, atunci când ea(entitatea pe care ai creat-o) simte nou-descoperita libertate, va încerca să te scoată de pe această cale. Singurul lucru pe care îl poți face este să îi dizolvi forța în tine până în punctul în care influențe ei devine ”zero”.

Acest proces ia timp. Îl poți resimți ca pe un război total în mintea ta pentru o vreme și poate fi obositor. Totuși, cu cât ai mai multă conștiență sau ”intuiție clară”, cu atât mai repede poți permite disoluția.

Și apoi, iadul se termină. Dacă nu altceva, devine mai ușor să vezi când egoul crește și își folosește vechile trucuri iar tu le poți contracara și îl poți bate pe cap ca pe un copil mic spunându-i ”haide, haide, nu ne mai jucăm jocul acesta”.

Blândă dar desăvârșită

Vipassana este menită să fie blândă însă desăvârșită. Îți va curăța non-sensul egoic ca o mașină de tuns iarba. Însă odată ce vei vedea adevărul impermanenței și natura iluzorie a ”realității”, vei deveni un individ mai altruist, iubitor, gata să vadă lumea în mod clar.

Când te întorci dintr-un retreat Vipassana, te vei simți reînnoit, dar vei avea și noi unelte pentru a reveni oricând iluzia începe să devină prea zgomotoasă, tare sau înfricoșătoare.

sursa: https://spiritualman.com/vipasanna-a-brutal-but-enlightening-10-days-of-silence/Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Calea către Nirvana

Calea către Nirvana este o cale grea ce începe cu oprire și se termină cu oprire... mai jos sunt descrise...

Închide