Meditatia Zazen – partea 2

0

Spatele si gatul

In timpul Zazen-ului, e bine sa aveti grija ca spatele si oasele spatelui sa fie cat mai drepte posibil. Trageti-va barbia putin inapoi si incercati sa „impingeti cerul” cu varful capului. Nu stati tensionati dar nici prea relaxati cand luati aceasta postura; incercati sa va gasiti echilibrul atunci cand adoptati postura. In timpul meditatiei Zen, corpul vostru nu trebuie sa se indoaie nici inainte, nici inapoi si nici in lateral. Pentru a evita miscarile nedorite, aveti grija ca varful nasului vostru sa fie cat de cat aliniat cu buricul. 

Gura si limba

Tineti gura inchisa pe durata intregii meditatii, atingand cu limba cerul gurii, chiar in spatele dintilor. Buzele trebuie sa fie lipite si dintii sa se atinga. Respiratia se face doar pe nas. 

Ochii

Tineti ochii deschisi in mod natural in timpul Zazen-ului. Nu trebuie sa deschideti ochii mai mult decat in mod normal sau sa ii inchideti pe jumatate. Fara sa va concentrati pe ceva anume, pastrati-va privirea focusata la 1 metru in fata voastra, privind spre podea. Nu inchideti ochii. Daca ochii sunt inchisi, veti deveni foarte usor somnorosi sau veti pica in reverie. 

Respiratia Zen

In mod traditional, maestrii Zen nu au vorbit despre o respiratie potrivita ce poate fi facuta avand o postura corecta. In timpul meditatiei Zen, respirati usor si fara zgomot, pe nas, tinand gura inchisa. Inspirati profund si lasati respiratia sa se stabilizeze intr-un ritm lent si profund. Expirati pe nas incet si fara zgomot, astfel incat atat inspiratia cat si expiratia sa fie naturala. Respiratia Zen si respiratia din artele martiale sunt similare si pot fi comparate cu mugetul unei vaci sau cu ragetul unui tigru. 

Starea mentala Zen

Esenta Zazen-ului este sa „nu ganditi”, adica sa treceti dincolo de gandire. Astfel, ar trebui sa evitam sa avem ganduri intentionate si imagini in capul nostru. In timpul Zazen-ului, diverse ganduri si imagini vor aparea in mintea voastra din subconstient si asta este perfect natural. Nu trebuie sa fiti deranjati de aceste ganduri sau sa fiti prinsi de ele. Nu le urmariti si nici nu incercati sa scapati de ele. 

Nu incercati sa va luptati cu oricare dintre aceste ganduri. Cu cat incercati mai tare sa scapati de ele, cu atat mai multa putere le veti da iar ele vor deveni proportional mai puternice. Lasati-le sa treaca fara efort, precum norii pe cer. Din nou, reamintesc sa nu luptati sau sa va agatati de ele. Mentineti o postura ferma, respiratia voastra le va linisti natural iar mintea va deveni linistita, serena si nemiscata. 

Inceputul Zazen-ului

Pentru a evita distragerile si pentru a calma mintea, va recomandam sa practicati meditatia Zen in fata unui zid, ca in Soto Zen. Asezati-va zafu-ul pe zabutonul vostru, astfel incat corpul vostru sa fie plasat la o lungime de brat distanta de zid. Dupa ce v-ati pozitionat picioarele in pozitia de lotus, respirati adanc. Plasati dosul palmelor voastre pe genunchi, cu palmele in sus si usor, rotiti-va corpul de la stanga la dreapta de doua sau de trei ori. Apoi asezati-va palmele in pozitia de rugaciune (gassho) si aplecati-va intregul corp in fata, pentru cateva secunde. La final, asezati-va minile in pozitia Hokkaijoin, indreptati-va spatele si gatul si incepeti Zazen-ul. Practicati-l intre 20 si 30 de minute, pentru inceput. 

Sfarsitul meditatiei Zazen

Odata ce ati terminat Zazen-ul, ramaneti calm si tacut pentru cateva momente; nu va grabiti sa va ridicati. Faceti gassho si incepeti prin a va misca incet, mai intai picioarele si ridicati-va usor. Incercati sa nu vorbiti pentru cateva minute dupa ce ati terminat Zazen-ul.

Zazen - Zen meditation position
sursa: 

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Meditatia Zazen – partea 1

Camera. Dupa cum a recomandat Master Dogen, cu aproape un mileniu in urma, inainte de practica Zazen, trebuie sa va...

Închide