Meditatia Zazen – partea 1

1

Camera.

Dupa cum a recomandat Master Dogen, cu aproape un mileniu in urma, inainte de practica Zazen, trebuie sa va gasiti un loc linistit unde nu intra nici vant si nici fum. Camera in care veti practica Zazen nu ar trebui sa fie nici prea intunecata si nici prea luminoasa. Temperatura ar trebui sa fie confortabila, potrivita sezonului.

Zafu si Zabuton.

Meditatia Zen se practica de obicei stand pe niste perne rotunde, care se numesc zafu in japoneza. Scopul acestei perne este sa ridice soldurile, fortand in acest fel genunchii sa atinga podeaua, ceea ce face ca Zazenul fiecaruia sa fie mai stabil si mai confortabil. Zafu-urile pot fi gasite in diverse marimi, in functie de grosime si diametru, cu toate ca in general ele au aproximativ 33 – 36 cm. in diametru. Traditional, zafu este imbracata in kapok (o fibra moale, naturala ce provine de la arborele kapok) sau fibra de hrisca. Puteti achizitiona un zafu de pe internet; sau pentru incepatori, puteti impaturi o patura pe post de zafu, sau puteti improviza un zafu in orice mod posibil.

Pentru a va simti confortabil, veti avea nevoie si de un zabuton, care este un covoras ce se pune sub zafu, pentru a proteja genunchii si picioarele. Zabutonul poate fi si el procurat online, sau puteti folosi o patura groasa in loc de zabuton.

Cum se practica meditatia Zen?

Sunt doua moduri in care puteti practica meditatia Zazen, tinand cont de flexibilitatea voastra si experienta pe care o aveti in a sta in postura de lotus sau de jumatate de lotus. Postura jumtate de lotus este potrivita in special incepatorilor. Amintiti-va ca cea mai importanta parte a Zazen-ului, chiar daca este practicat in postura lotus sau jumtate de lotus, este de a va tine coloana dreapta, tragand in sus de ea. Postura trebuie sa fie ferma.

Dupa cum explica Sensei Taisen Deshimaru: „Postura voastra ar trebui sa fie ca aceea a unui tigru gata sa atace neasteptat si nu a unui porc ce doarme”.

Jumatate de lotus (Hankafuza in japoneza).

Asezati-va mai intai in centrul zafu-ului, cu fesele centrate pe ea. Indoiti-va si aduceti-va piciorul drept in asa fel incat partea exterioara si genunchiul drept ating zabuton-ul. Aduceti-va piciorul cat de aproape puteti de zafu. Apoi, indoiti-va si stangul si asezati-l peste celalalt picior. La final, asezati-va ambii genunchi pe zabuton. Poate fi dificil la inceput, insa cu ceva practica, picioarele vor deveni tot mai flexibile iar postura va fi usor de adoptat.

Hankafuza - half lotus position

Lotus (Kekkafuza in japoneza).

Postura lotus este postura standard in Zazen. Pentru a adopta postura lotus, mai intai creati postura jumtate de lotus. Apoi, trageti piciorul drept, aduceti-l peste piciorul stang si asezati piciorul drept pe coapsa stanga. Picioarele voastre ar trebui sa fie incrucisate, avand exteriorul talpii asezat pe coapsa piciorului opus. Din nou, postura poate parea inconfortabila si nenaturala pentru majoritatea incepatorilor, insa in timp, mintea si corpul vostru se vor relaxa si vor deveni mai fluide, iar postura va deveni chiar confortabila.

Kekkafuza - full lotus position

Pozitiile mainilor (Hokkaijoin in japoneza).

Pozitia mainilor in timpul Zazen-ului este aceiasi si in cazul posturii lotus, dar si pentru jumtate de lotus. Asezati-va mana dreapta cu palma in sus pe glezna stanga, aproape de buric. Incheietura mainii drepte ar trebui sa stea pe coapsa dreapta. Apoi asezati-va mana stanga cu palma in sus in asa fel incat degetele acesteia sa acopere degetele mainii drepte. Asezati-va incheietura mainii stangi pe coapsa stanga. Indoiti-va putin palmele, in asa fel incat varfurile degetor mari sa se atinga si sa formeze aproximativ o linie dreapta, avand degetele mari deasupra si restul degetelor dedesubt.

Varfurile degetelor mari ar trebui sa se atinga bland si sa fie situate la inaltimea buricului. Tineti umerii relaxati si la aceiasi inaltime. Bratele ar trebui tinute usor departate de corp, formand o linie orizontala de la un cot la altul.

Hokkaijoin - zazen hand position

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Poti sa-ti vindeci viata

Va propun astazi sa contemplati putin cine sunteti cu adevarat si cine ati devenit in procesul de invatare, care se...

Închide