Meditatia de iubire-compasiune

0

O forma din ce in ce mai populara de meditatie este meditatia iubirii-compasiunii (MIC), practica de a iti ura tie si celorlalti sa fie fericiti, multumiti si in pace. In traditia yoga, iubirea-compasiunea este vazuta ca o ocazie de „a cultiva opozitiile”.

In timp ce in cazul multor tehnici de meditatie se incurajeaza practicantii sa exploreze sentimente sau emotii dificile direct, in cazul meditatiei iubirii-compasiunii este trimisa o invitatie de a iti ura tie insuti bine (care este in suferinta) dar si celorlalti (pe care ii simtim in suferinta). Aceasta nu implica a suprima emotiile pe masura ce ele se nasc, ci sa o vedem ca pe un balsam care alina, plasat cu blandete pe o rana pentru vindecare.

In ultimii ani, pe masura ce s-au aprofundat cercetarile in legatura cu meditatia, stiinta a devenit interesata in efectele pe care practica iubirii-compasiunii o are asupra mintii si a corpului. Sub ghidajul unei prezente contemplative atat de cunoscute precum Dalai Lama, cercetatorii cred ca MIC ar putea oferi beneficii similare altor forme de meditatie, precum meditatia axata pe respiratie sau meditatia constientei libere.

Dupa cum s-a dovedit deja, MIC ofera beneficii unice care sunt in mod subtil diferite fata de cele produse de alte tipuri de meditatie. Care sunt aceste diferente? Unele dintre ele s-ar putea sa va surprinda.

MIC este o cheie pentru o viata armonioasa.

Unul dintre beneficiile ale MIC este ca meditatia de iubire-compasiune reduce stresul. Cei care practica chiar si in cadrul unui curs scurt de MIC (sa spunem pentru opt saptamani) experimenteaza mult mai putin stres decat cei care nu o practica, acest lucru fiind deja valabil inainte de scurgerea celor opt saptamani, conform . Probabil ca aceasta nu este o surpriza majora, nu-i asa?

Totusi, explorarea mai in profunzime a acestei practici v-ar putea intriga. Studiul efectuat asupra efectelor meditatiei compasiunii a privit catre impactul MIC asupra sistemelor inflamatoriu si neuroendocrin al corpului. Rezultatele preliminare au demonstrat ca MIC nu a produs efecte sesizabile in cazul sistemului inflamator atunci cand au fost comparate cu grupul de referinta.

Totusi, atunci cand s-au comparat rezultatele grupului de practicanti ferventi cu rezultatele grupului de practicanti ocazionali (cei care practica MIC in fiecare zi si cei care au o minima practica), diferentele au devenit extrem de mari. Grupul practicantilor zilnici a prezentat o descrestere semnificativa a inflamarilor coparativ cu grupul practicantilor ocazionali. Studiul a dezvaluit doua descoperiri importante. Mai intai, nu numai ca practica MIC poate reduce suferinta, insa poate impacta si fiziologia corpului (in acest caz reducand inflamatiile). Apoi, la fel de important, schimbarea notabila apare numai in cazul celor care practica regulat MIC. A merge la un curs de meditatie o data pe saptamana nu a fost suficient pentru a produce o schimbare. Practicantii trebuiau sa faca aceasta meditatie zilnic. 

Un alt pentru investigarea MIC a fost condus de catre cerectatorul psihologic Barabara Fredrickson. Dr. Fredrickson si echipa ei au investigat efectele MIC nu numai asupra emotiilor, dar si modul in care aceasta practica ar putea conduce la descoperirea unor resurse personale (cognitive, emotionale si fizice). Echipa ei de cerectare a invitat un grup de prsoane sa practice MIC pentru noua saptamani. Participantii trebuiau sa practice cel putin o data pe zi, iar cercetatorii au investigat participantii in legatura cu diverse consecinte – inclusiv experimentarea emotiilor pozitive, imunitatea la boala si relatiile cu ceilalti. Intrebarea ei: Poate MIC sa aduca la indemana resursele personale ale cuiva?

Da. In esenta lucrarii legate de acest studiu, Dr. Fredrickson scria,

Practica MIC a condus la schimbarea experientelor zilnice ale participantilor, aducand cu sine o plaja larga de emotii pozitive precum iubire, bucurie, recunostinta, multumire, speranta, mandrie, interes, amuzament si uimire. Aceste schimbari catre emotii pozitive au necesitat timp pentru a se manifesta si nu au fost de o magnitudine mare, insa in decursul celor noua saptamani, ele au condus la descoperirea unor variate resurse personale, incluzand aici atentie mindful, acceptare de sine, relatii pozitive cu altii si o sanatate fizica foarte buna… Acestea au permis oamenilor sa devina mult mai satisfacuti de propriile vieti personale si sa experimenteze mai putine simtome ale depresiei.

Aceste desoperiri sunt intr-adevar cruciale.

Efectele MIC asupra creierului

Deci acum stim ca MIC are un impact pozitiv asupra emotiilor, asupra sanatatii fizice si asupra simtului conexiunii pe care il avem cu ceilalti. Insa cum se traduc acestea in materie de impact asupra creierului?

Cercetatorul in neurostiintele meditatiei Richard Davidson de la University of Wisconsin a devenit interesat exact de aceasta intrebare. El a studiat in amanuntime . El a pus o intrebare simpla. Schimba MIC creierul? Pentru a studia efectele exacte pe care aceasta practica le are asupra creierului, el a invitat doua grupuri de participanti in laboratorul sau: unul cu cel putin 10.000 de ore de MIC in palmares si unul cu persoane interesate, insa noi in acest tip de meditatie. A folosit tomografii pentru a monitoriza impactul MIC asupra creierului.

Rezultatele au fost evidente. Practica MIC a modificat cateva regiuni importante din creier: atat insula cat si jonctiunea temporal-parietala s-au activat ca urmare a practicii MIC. Insula este partea din creier ce este responsabila atat pentru capacitatea noastra de a empatiza cu ceilalti si sa ne faca constienti de experientele prezente ale emotiilor si prezentei fizice. In timp ce a existat o amplificare a activitatii in insula, grupul cu peste 10.000 de ore de meditatie a prezentat o activare mult mai pregnanta fata de celalalt grup. In acelasi timp, acestia experimentau niveluri mai ridicate ale compasiunii comparativ cu cei din grupul non practicantilor. 

O descoperire similara a fost observata si in cazul jonctiunii temporal parietale. Aceasta zona, la fel ca si insula, este legata de capacitatea noastra de a procesa empatia si de capacitatea de a simti starile emotionale ale altora. Din nou, comparativ cu persoanele fara experienta in practica meditatiei, ceilalti au prezentat o activare mult mai pregnanta a acestei regiuni a creierului. 

Iubirea-compasiunea creeaza sentimentul conexiunii sociale. 

Daca privim rezultatele acestor studii, nu este o surpriza faptul ca MIC a imbunatatit conexiunile sociale chiar si atunci cand este vorba de straini. condus de un grup de cercetatori de la Standford University a descoperit ca dupa numai 7 minute de MIC, subiectii au raportat o mai mare conexiune sociala fata de ceilalti. , au demonstrat ca simtul conexiunii sociale poate produce schimbari in personal (o masuratoare fiziologica a optimismului si a bunastarii per total).

Ca profesor de yoga  pentru am avut oportunitatea de a preda practica iubirii-compasiunii membrilor unei bresle ce prezinta un risc pronuntat de oboseala a compasiunii – lucratori in sanatate. In doar cele 10 minute in care i-am invitat pe participanti sa practica MIC asupra lor si asupra celorlalti, s-a nascut ceva extrem de puternic. Unii practicanti au inceput sa planga. Altii si-au adus usor mana catre inima. Altii s-au relaxat fizic. La final, cand am invitat grupul sa priveasca in jur, simtul conexiunii era palpabil. 

Ceea cee este uimitor in legatura cu acest studiu este faptul ca aceste experiente pot avea loc dupa o perioada atat de scurta de practica. Practica extrem de concentrata este esentiala. Chiar si cateva minute, creeaza o schimbare iar acea schimbare este marcata.

Dalai Lama a fost citat spunand „Aceasta este religia mea simpla. Nu este nevoie de temple; nu este nevoie de o filosofie complicata. Propriul nostru creier, propria noastra inima este templul nostru; filosofia este bunatatea” si intr-adevar se pare ca de fapt cu putina practica, MIC are potentialul nu numai de a ne imbunatati conexiunea cu noi insine, dar sa conduca si la o conexiune mai profunda cu ceilalti.

sursa: 

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Dovada ca delfinii au o inteligenta asemanatoare oamenilor si un limbaj propriu

Delfinii sunt unele dintre mai inteligente si uimitoare animale de pe Pamant. Natura lor jucausa, comportamentul prietenos si inteligenta remarcabila...

Închide