Cum se practica Zazen

0

Jules Shuzen Harris ne invata cum sa practicam meitatia care este inima Zen Buddhismului, don sectiune „Cum sa practici” a .zazen-3401

Exista multe tipuri de meditatie ce ofera ocazia de a cultiva nemiscarea si de a va oferi spatiu in viata. O asemenea forma, zazenul, are atat instructiuni legate de interior dar si de exterior in legatura cu modul in care sa iti implici constienta in experienta imediata, neinterpretata a momentului prezent. Zazen inseamna sa fii treaz dar in abandon, experimentand constieta momentului prezent fara ganduri sau poveste.

Ca forma principala de practica de meditatie in Zen Buddhism, Zazen-ul este acompaniat de studiul si invatarea modului in care sa atingi o mai mare claritate in propria practica. Zazen include deseori o practica specifica precum numaratul respiratiilor, concentrarea atentiei si dezvoltarea puterii de concentrare.

Recent s-a acordat o mare atentie multelor beneficii ale meditatiei. Aceasta reduce stresul, reduce presiunea arteriala si este eficienta impotriva depresiei, anxietatii si furiei. Toate acestea sunt motive bune pentru a medita, insa buddhistii practica zazen si alte forme de meditatie pentru a realiza ceea ce buddhismul numeste adevarata noastra natura, care este dincolo de identitatea de sine si limitarile autoimpuse ale acesteia. Dintr-o perspectiva buddhista, problema noastra principala este atasamentul de ideea iluzorie a cine suntem noi si de ceea ce trebuie sa facem pentru a nu mentine aceasta iluzie. 

Pentru a face un progres real in zazen, trebuie sa fim cu adevarat implicati in practica. Putem sa nu recunoastem schimbarile dramatice din viata noastra imediat, insa, este in regula. Unul dintre aspectele legate de practica noastra este de a o aborda cu o atitudine echilibrata de efort si rabdare. Pentru a descoperi ceea ce este dincolo de ideea de sine, trebuie sa ne implicam in propriile experiente de practica. Cartile si articolele, oricat de bine ar fi scrise, nu pot fi un inlocuitor.

zazen-3Este de preferat sa practicati dimineata, incepand cu 10 minute pe zi in prima saptamana. Pe masura ce practica se dezvolta, treceti in mod gradat catre 20-30 de minute pe zi. Iata cateva instructiuni simple pentru a incepe:

Gasiti un loc linistit in care sa stati. Poate fi folositor sa aveti un spatiu liber cu cat mai putine obiecte care sa va distraga atentia. Creandu-va un spatiu exterior curat si calm, reflecta grija pe care o aveti pentru practica si sustine de asemenea si aspectele interioare ale propriului zazen. Un zabuton si un zafu va vor oferi suport pentru postura de meditatie.

Aveti grija la corpul si la postura voastra. Daca sunteti la inceput, incercati mai multe posturi pentru a o gasi pe cea care va este cea mai confortabila. Exista mai multe optiuni. Stati cu ambele picioare incrucisate, astfel incat fiecare talpa sta pe pulpa piciorului opus (lotus); stati cu o talpa pe piciorul opus (jumatate de lotus); stati cu genunchii indoiti si picioarele stranse sub voi ca si cum ati sta calare pe o sea; stati pe o bancuta joasa cu picioarele asezate sub bancuta; stati pe un scaun cu spatarul drept.zazen-1

Pozitia de meditatie care este cea mai potrivita pentru voi depinde partial de flexibilitatea pe care o aveti. Daca va incalziti inainte de fiecare meditatie puteti sa evitati tensiunile si disconfortul. Pe masura ce avansati in practica, durerea pe care o experimentati va deveni din ce in ce mai putin problematica. Desi poate ca va mai exista un disconfort pentru ca membrele se aseaza in moduri nefamiliare, in timp corpul se ajusteaza.

Orice pozitie ati alege, spatele si gatul trebuie sa fie drepte. Urechile voastre ar trebui sa fie in linie cu umerii, iar barbia putin trasa catre interior. Stati in tacere cu ochii deschisi si fara a va concentra e ceva. Coborati-va privirea intr-un unghi de de grade. Fiti atenti la respiratie. Mai intai, inspirati si expirati pe gura balansandu-va de la dreata la stanga de trei ori. Aduceti-va mainile impreuna pentru a forma o mudra zazen (mana stanga se aseaza pe dreapta, palmele in sus, iar varfurile degetor mari abia atingandu-se).

zazen-2Acum sunteti gata sa va concentrati pe respiratie. Concentrati-va pe inspiratie si numarati unu, apoi pe expiratie si numarati doi. Inspirati din nou, numarand trei, expirati din nou, numarand patru. Scopul este sa ajungeti sa numarati pana la zece fara sa aveti ganduri care sa va treaca prin minte. Daca apar ganduri, incepeti de la inceput. Respirati pe nas, intr-un ritm natural, nefortat.

Nu incercati sa va opriti gandurile – lasati-le sa se opreasca singure. Atunci cand un gand vine in minte, lasati-l sa vina si sa plece. Mintea voastra va incepe sa se calmeze. Nimic nu vine din exteriorul mintii. Mintea include tot; aceasta este adevarata intelegere a mintii.

Mintea voastra urmeaza respiratia. In timp ce urmariti respiratia, scapati de notinea „Eu respir”. Nicio minte, niciun corp – doar fiti constienti de momentul respiratiei. Scapati de ideea de spatiu si timp, corp si minte, si doar „stati”.

sursa: 

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Invata bazele meditatiei interioare

Termenul "meditatie interioara" vine din cuvantul Pali Vipassana. Aceasta este abilitatea de a vedea clar si profund in ceea ce se desfasoara...

Închide