Cum să practici meditația Shamatha

0
Meditația Shamatha – mindfulness sau concentrare – este fundația practicilor Buddhiste. Lama Rod Owens ne învață o versiune din tradiția Vajrayana.

Shamatha înseamnă ”o staționare plină de pace” sau ”calm”. Numită și meditația mindfulness sau de concentrare, Shamatha este o practică introductivă importantă ce conduce la practica Vipashyana sau meditația înțelegerii.

Scopul meditației Shamatha este de a stabiliza mintea prin cultivarea unei conștiențe fixe a obiectului de meditație. Practica tradițională Shamatha folosește diferite feluri de suporți sau ancore pentru obiectul meditației. În cele din urmă, aceasta conduce la practica fără suport, practic ajungând să meditezi asupra golului în sine din conștiența liberă. Pentru această practică instrucțiunile pentru meditația Shamatha vor folosi respirația ca obiect de concentrare.

Meditația Shamatha ne permite să ne experimentăm mintea așa cum este ea. Atunci când practicăm Shamatha putem să vedem că mintea noastră este plină de gânduri, unele care conduc la fericire iar altele nu. Nu este ceva extraordinar că mintea noastră este plină de gânduri și este important să înțelegem că este natural să se întâmple atât de multe în mintea noastră.

În timp, practicând meditația Shamatha, gândurile și emoțiile se vor calma. Vom experimenta liniștea minții și vom rămâne calmi cu gândurile noastre așa cum se prezintă. În cele din urmă, va conduce la o descreștere a numărului de gânduri inutile.

Atunci când experimentăm conștiență stabilă, suntem gata să practicăm Vipashyana, în care ne dezvoltăm investigarea ”minții”, prin investigarea naturi gândurilor. În tradiția Vajrayana, scopul ultim este să practici menținerea calmului și a investigației în armonie, ceea ce deschide poarta realizării adevăratei naturi a minții.

Tradițional, practica Shamatha este predată prin instrucțiuni pentru corpul fizic și apoi încercând practic instrucțiunile, parcurgându-le fiecare în parte.

Postura celor șapte puncte

Postura celor șapte puncte din Vairochana este un set antic de posturi despre care se spune că aliniază corpul fizic cu cel energetic. Postura a fost practicată de mii de ani de Yoghi hinduși și Buddhiști. Cele șapte puncte sunt:

Stai cu picioarele încrucișate.
Mâinile în poală sau pe genunchi.
Spatele drept.
Adu pieptul în față, lărgind pieptul și deschizând centrul inimii.
Apropie bărbia de piept.
Deschide puțin gura cu limba așezată pe bolta palatină.
Deschide ochii, uitându-te la aproximativ cinci degete mai departe de vârful nasului.

Postura corpului pentru sensibili

Cu toții avem corpuri și capacități diferite. Este important să ne ajustăm la cerințele tradiționale ale posturii pentru a răspunde și nevoilor și posibilităților propriului corp și să nu ne luptăm pentru a ne așeza într-o postura sau alta. Ceea ce este cel mai important în materie de postură corporală este să îți menții spatele drept și coloana vertebrală cât de dreaptă poți și să rîmâi relaxat în același timp. O alternativă la postura celor șapte puncte este următoarea:

Stai pe o pernă sau pe un scaun, stai în picioare sau întinde-te pe spate.
Așează-ți mâinile într-o poziție confortabilă.
Ține spatele pe cât de drept posibil.
Menține-ți umerii relaxați și pieptul deschis.
Menține-ți capul într-o poziție confortabilă.
Deschide puțin gura.
Ține ochii închiși sau deschiși.

Meditația

Există multe feluri de meditație asupra respirației. Unele au fost scrise, în timp ce altele au fost transmise oral de la învățător la student. Următoarea meditație este meditația de bază asupra respirației din tradiția Vajrayana:

Așează-ți corpul într-o poziție confortabilă și începe să fii conștient de respirație.

Observă atât inspirația cât și expirația.
Pe măsură ce începi să îți observi respirația, lasă gândurile să treacă pe măsură ce apar. De fiecare dată când ești distras de gânduri, întoarce-te la respirație. Repetă din nou și din nou.
În cele din urmă, pe măsură ce expiri, devin-o conștient de cum iese aerul și se dizolvă în spațiu. Experimentează același lucru și pe inspirație.
În timp ce încetinești ritmul, începe să îi permiți conștienței proprii să se amestece în spațiu deschis cu respirația atât pe inspirație cât și pe expirație.
Pentru a aprofunda practica, începe să îți ții respirația după inspirație pentru câteva secunde înainte de expirație.

Procedând în acest fel, împărțim respirația în trei părți: inspirație, apnee și expirație. Continuă cu această practică.
Pe măsură ce insipiri, cântă OM în gând. Când menții respirația, cântă AH. Pe măsură ce expiri cântă HUNG.

Cântatul acestor silabe sacre ajută la susținerea conștienței și se crede că în același timp purifică mintea.
Când ajungi la expirație, relaxează-te și mai mult. Continuă practica de conștiență, detșându-te de gânduri și tot reîntorcându-te la respirație. Fă practica pentru cât mai mult timp posibil.

sursa: https://www.lionsroar.com/how-to-practice-shamatha/

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Găurile albe ar putea fi portaluri către alte Universuri

Potrivit oamenilor de știință, este posibil ca în spațiu să existe și găuri albe, care ar putea fi opusele găurilor...

Închide