Cercetătorii au descoperit ce face meditația pentru creier și stomac

0

Numeroase studii au indicat multiplele beneficii fiziologice ale practicii meditației, iar ultimul dintre ele provine de la Universitatea Harvard.

Un studiu care a durat opt săptămâni, condus de către cercetători de la Harvard în cadrul Spitalului general din Massachussetts, a dezvăluit că meditația pur și simplu reconstruiește materia cenușie din creier în doar opt săptămâni. Este primul studiu care a căutat să demonstreze că meditația produce de-a lungul timpului schimbări în materia cenușie.

“Cu toate că practica meditației este asociată cu o senzație de pace și de relaxare fizică, practicienii, de mult timp, au afirmat că meditația aduce beneficii cognitive și fiziologice ce persistă de-a lungul întregi zile. Studiul a demonstrat că schimbările din structura creierului ar putea să ascundă unele dintre aceste îmbunătățiri și că oamenii nu se simt bine doar din cauză că se relaxează” – () Sara Lazar de la  MGH Psychiatric Neuroimaging Research Program și Instructor în psihologie la Harvard Medical School

Studiul

Studiul a implicat tomografii ale creierelor celor 16 participanți cu două săptămâni înainte de începerea studiul. De asemenea, s-au efectuat tomografii și după terminarea studiului.

“Analiza tomogramelor, care s-au concentrat pe zonele unde diferențele asociate meditației au fost observate în studiile anterioare, a dezvăluit o creștere a densității materiei cenușii în hipocamp, zonă cunoscută pentru importanța în procesele de învățare și memorie, dar și în structurile ascociate cu conștiența de sine, compasiune și introspecție”.

Pentru studiu, participanții au practicat meditația în fiecare zi pentru aproximativ 30 de minute. Aceste practici au inclus concentrarea pe înregistrări pentru meditații ghidate, conștiență fără judecată a senzațiilor, emoțiilor și a stărilor mentale.

“Este fascinant să vezi plasticitatea creierului și, prin practica meditației, cum putem să jucăm un rol activ în modificarea creierului, dar și în îmbunătățirea bunăstării și calității vieții. Alte studii în diverse segmente de populație au arătat că meditație poate aduce îmbunătățiri semnificative într-o varietate de simptome, iar acum investigăm mecnismele subtile din creer ce facilitează aceste schimbări”() Britta Holzel, autoare a lucrării scrise și coleg în echipa de cercetarede laUniversitatea MGH și Giessen din Germania.

Stomac

Oameni de știință de la Harvard au elaborat un alt studiu ce arată că meditația are un impact semnificativ și asupra simptomelor clinice ale dereglărilor gastro-intestinașe, asupra sindromului intestinelor iritabile (SII) și a bolilor inflamatorii ale intestinelor(BII). Studiul a demonstrat că susținerea unui răspuns relaxant (o stare fizică de odihnă profundă ce schimbă răspunsurile fizice și emoționale la stres) este de mare ajutor.

Studiul provine de la Institutul pentru Medicina minții și a corpului de la Massachusetts General Hospital și  Beth Israel Deaconess Medical Center. Acesta este practic primul studiu unde s-a observat folosirea ”răspunsului de relaxare” în cazul acestor dereglări și în același timp primul în care s-au observat efectele genetice ale răspunsului de relaxare în cazul indivizilor cu asemenea probleme de sănătate. Lucrarea a fost publicată în revista PLOS-ONE. ()

Din cazua celor două studii citate mai sus și a întregii documentații strânse pâmnă acum în legătură cu beneficiile meditației, în acest moment ar trebui să se deschidă ușa pentru noi studii asupra beneficiilor meditației asupra unei plaje largi de afecțiuni.

“Rezultatele obținute sugerează noi posibilități excitante pentru viitor în implementarea și dezvoltarea acestui tratament într-un grup mai larg de pacienți cu boli gastro-intestinale. Mai multe studii au descoperit că tehnicile de management ale stresului și alte intervenții psihologice pot ajuta pacienții cu SII, cel puțin pe termen lung; cu toate că dovezile pentru beneficii în cazul BII sunt mai puțin evidente, unele studii au găsit beneficii potențiale. Ceea ce este nou în legătură cu studiul nostru este demonstrația impactului unei intervenții asupra minții/corpului în cazul genelor care controlează factorii inflamatorii, cunoscute pentru rolul lor major în cazul SII și BII. – Brandon Kuo de la unitatea gastro-intestinală din cadrul Departamentului de medicină MGH, co-autor al raportului. ()

Pentru care încă nu sunt cinștienți de acest fapt, SII și BII sunt condiții cronice ce produc simptome similare printre care: durere abdominală și schimbări în funcționarea intestinelor, precum diareea. BII include și colite ulcerante și boala lui Crohn, care produc multă sufernță din cauza inflamațiilor în toate părțile tractului gastro-intestinal. Știința ne arată cum stresul amplifică aceste simptome, și din această cauză studiul de față legat de meditație are o importanță majoră.

Răspunsul relaxării a fost subiect al mai multor studii care au demonstrat în mod clar că practica regulată (indusă cu ajutorul meditației) afectează în mod direct factori fiziologici precum consumul de oxigen, numărul de bătăi de inimă pe minut, presiunea snagvină și din nou stresul și anxietatea. Acesta a fost descris cu mai bine de 40 de ani în urmă de Herbert Benson, director emerit al Institutului Benson-Henry și co-autor al lucrării prezentate în acest articol.

La stusiu au participat 48 de participanți adulți, dintre care 19 fiind diagnosticați cu SII și 29 cu BII. Au fost antrenamente săptămânale pentru răspunsul de relaxare, dar a existat și practica de acasă, câte 15 – 20 minute pe zi. Ei au participat la un program de nouă săptămâni care s-a concentrat pe reducerea nivelului de stres, pe practici cognitive și comportamente care îmbunătățesc sănătatea. Fiecare ședință săptămânală a inclus antrenament pentru răspunsul de relaxare, iar particpanții au fost rugați să practice și acasă pentru 15 – 20 minute în fiecare zi.

“Atât în cazul pacienților cu SII, dar și al celor cu BII, participarea la acest program minte/corp a părut să aibă efecte semnificative, ce s-au tradus în ameliorarea simptomelor legate de boală, în micșorarea nivelurilor de anxietate și în calitatea vieți în general, nu doar la sfârșitul studiului ci și la trei săptămâni după terminarea acestuia. Cu toate că nu au existat modificări majore ale indicatorilor inflamatorii în nicunul dintre cele două grupuri, schimbarea a fost observată în aproximativ 200 de gene în cazul participanților cu SII și mai mult de 1,000 de gene în cazul celor cu BII. Multe dintre genele cu expresie modificată sunt cunoscute pentru contribuția pe care o au în traseele legate de răspunsul la stres și inflamație”. ()

Cum să meditezi

O neînțelegere uzuală legată de meditație este că trebuie să stai într-o anumită poziție sau să faci ceva într-un anumit fel pentru a beneficia de efectele sale pozitve. Tot ce trebuie să faci este să te așezi într-o poziție care îți este confortabilă. Ar putea să fie cu picioarele încrucișate, culcat în pat, stând pe o canapea etc. alegerea este a ta.

O altă mare neînțelegere legată de meditație este că trebuie să ”încerci” să îți golești mintea. Un factor important care mi-a plăcut în cazul studilor prezentate mai sus este faptul că participanți au fost implicați în ”conștientizarea fără judecată a senzațiilor, emoțiilor și a stărilor mentale”. Atunci când meditezi nu ar trebui să încerci să îți golești mintea ci să lași gândurile, emoțiile sau orice ai experimenta în acel moment, să curgă. Nu le judeca, doar lasă-le să vină și să plece și să fii împăcat cu ele.

Mai cred și că meditația este o stare a minții/ființei, maim ult decât orice altceva. Simt că nu trebuie să stai jos o jumătate de oră ca să ”meditezi” ca să beneficiezi de avantajele sale. Cineva poate fi angajat în meditație când se plimbă de exemplyu, sau în momentele dinaintea somnului. De-a lungul zilei, poți rezista judecății gândurilor, poți să le lași să curgă până când acestea dispar sau doar să fii constant într-o stare de pace și conștiență de sine. Contrar credințelor populare, există mai multe moduri de a medita.

“Va trebui să înțelegi unul dintre cele mai importante lucruri despre meditație: nicio tehnică nu conduce la meidtație. Așa zisele tehnici vechi și noile tehnici științifice de bio-feedback sunt la fel atunci când vine vorba despre meditație. Meditația nu este un produs al unei tehnici. Meditația se întâmplă dincolo de minte. Nicio tehnică nu poate merge dincolo de minte”. – Osho

sursa: Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Mister inepuizabil

Oprește-te pentru o clipă și privește puțin cu atenție viața ta. Ai în spatele tău o poveste personală, un moment...

Închide