5 meditatii pentru inlaturarea gandurilor negative si a anxietatii

0

Este greu sa navighezi printre ganduri negative sau anxietate. Este greu atunci cand mintea ta se blocheaza in ganduri rigide: Trebuie sa fac ceva rapid. Trebuie sa fiu mai productiv. Nu ar trebui sa spun lucruri ca acestea. Nu ar trebui sa fac greseli precum aceasta. Ar fi trebuit sa stiu.

Este greu atunci cand mintea este prinsa in gandire negativa: Asta nu va functiona niciodata. Nu o sa am niciodata o slujba buna. E inutil sa incerci. Lucrurile vor fi mereu la fel. Sunt un perdant.

Este greu atunci cand mintea creaza catastrofe: Daca se intampla ceva rau? Daca imi pierd slujba? Daca nu pot sa imi platesc rata la banca? Daca ma paraseste iubitul/iubita?

Este greu pentru ca, dupa o vreme, incepem sa luam aceste ganduri ca pe niste adevaruri de neatacat. In mod natural, credem ca gandurile care ne trec prin minte sunt corecte. Insa, deseori ele nu sunt. Deseori ele doar ne cresc nivelul de anxietate sau tristete. Deseori ele se bazeaza pe niste povesti pe care altcineva le-a creat pentru noi, ori se bazeaza pe credinte limitative si informatii eronate. 

Vestea buna este ca ne putem antrena mintea „sa fie un instrument al pacii”, declara scriitorii  Mary NurrieStearns, LCSW, RYT si Rick NurrieStearns in cartea lor . (Mintea Yoga, o minte pasnica: Meditatii simple pentru transcenderea anxietatii). In aceasta ei au transcris 160 de meditatii, afirmatii si intuitii din traditia contemplativa a Yoga. Iata cinci meditatii din aceasta carte pentru a face fata in mod sanatos gandurilor anxioase si negative.

1. Observarea gandurilor.

Este extrem de important sa ne amintim ca nu suntem gandurile noastre. Dupa cum scriu autorii, „Ai ganduri, insa miile de ganduri care iti trec prin minte nu sunt sine esti tu”. In loc sa te lasi prins in ganduri nefolositoare si a crede in ele total, le poti observa. Data viitoare cand criticul tau interior este pe val, respira de cateva ori profund. Apoi, incet si de mai multe ori sopteste aceste cuvinte: „Eu sunt observatorul”. Poti practica zilnic. Poti sopti sau canta in sanskrita: „Aham sakshi” (nr: Observare pura). Poti termina cu: „Eu observator”.

2. Eliberarea negativitatii.

Gandeste-te la ceva care te deranjeaza. Vizualizeaza-te stand pe malul unui rau. Pune un gand negativ pe o frunza ce merge la vale odata cu apa. Observa cum curentul duce frunza departe. Stai in tacere pentru cateva minute. Daca se naste un alt gand negativ, aseaza-l pe o alta frunza. Apoi observa si aceasta frunza cum dispare la vale. „Observa distanta din ce in ce mai mare dintre tine si aceste ganduri”, scriu autorii. Scufunda-te in sentimentul placut de a fi liber sa mergi mai departe. Incheie meditatia zambind si spunand: „Merg mai departe”.

3. Savureaza linistea.

Un alt mod de a depasi gandirea negativa este sa te concentrezi in mod intentionat pe ceva placut. Una dintre practicile de concentrare se numeste „holbarea la tinta” sau „tratak”. Potrivit autorilor, „Tratatk iti antreneaza atentia si iti linisteste mintea, mai ales atunci cand este practicata frecvent”. 

Pentru aceasta meditatie, stati tacuti intr-un loc neaglomerat. Asezati o lumanare la nivelul ochiului la o distanta de un brat. Aprindeti lumanarea si priviti-o aproximativ un minut. Apoi inchideti ochii. Vizualizati „flacara in punctul dintre sprancene pentru inca un minut”. Repetati inca o data sau de doua ori. Incercati de fiecare data sa pastrati imaginea flacarii putin mai mult. Terminati meditati spunand „Mintea mea este linistita precum flacara lumanarii”.

4. Explorarea mintii clare.

Aceasta este o alta practica de observare a gandurilor. Dupa cum scriu autorii, „Gandurile vin si pleaca, iar mintea ta vasta ramane”. Observa gandurile, detasandu-te de ele.

Incepe prin a-ti concentra atentia in punctul dintre sprancene. Imagineaza-te respirand prin cel de-al treilea ochi. Atunci cand atentia iti pleaca natural in alta directie, sopteste „gand”. Apoi vizualizeaza gandul respectiv ca pe un nor ce trece pe cer. Concentreaza-ti atentia din nou pe cel de-al treile ochi. Practicati 10 pana la 20 de minute. Finalizati meditatia spunand: „Mintea mea este precum cerul senin”.

5. Experimentarea nemiscarii.

Potrivit autorilor „Dincolo de gandurile tale este constiinta infinita. Ofera gandurile tale universului si mintea ta se va linisti”. Pentru a practica aceasta meditatie, „imagineaza-ti cum apa unui rau erodeaza pamantul, apa se evapora de la caldura soarelui, focul se disperseaza in aer, atmosfera se dizolva in spatiu, spatiul se absoarbe in minte, iar mintea ta se uneste cu infinitul”. Stati tacuti pentru cateva minute. Pentru a finaliza spuneti: „Experimentez nemiscarea si cunosc pacea interioara”.

Mintile noastre produc multe ganduri rigide, neobosite, pesimiste. Insa este important sa ne amintim ca suntem separati de aceste ganduri stresante. In timp, cu practica, poti sa te antrenezi sa observi aceste ganduri si sa te detasezi de ele. In tmp, poti sa te antrenezi sa ai o minte mult mai pasnica decat acum.

sursa: 

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Învățăturile lui Gurdjieff despre esență și personalitate

Pornind de la articolul Esența este adevărul din om. Personalitatea este minciuna, putem ajunge să înţelegem mai lesne relaţia dintre...

Închide