Cercetatorii in neurostiinte explica cum meditatia aduce schimbari reale in creier

2

Daca ai nevoie de o motivatie mai puternica pentru a incepe si pentru a face o constanta din practica meditatiei, cercetarile din domeniul neurostiintei au aratat ca meditatia si mai ales meditatia „mindfulness” poate crea schimbari neuroplastice in materia cenusie a creierului.

Un grup de cercetatori in neurostiinte de la Harvard, interesati de meditatia mindfulness, a declarat ca structura creierului se schiumba dupa numai 8 saptamani de practica a meditatiei. 

Sara Lazar, conducatoarea studiului, spune in cadrul unei declaratii de presa:

“Cu toate ca practica meditatiei este asociata cu o stare de pace si relaxare fizica, practicantii au spus de mult timp ca meditatia aduce si beneficii la nivel cognitiv si psihologic, beneficii care persista de-a lungul intregii zile.”

Pentru a testa ideea lor, cercetatorii au realizat un studiu concret pe 16 oameni, pe care i-au introdus intr-un curs de reducere a stresului de 8 saptamani, bazat pe meditatia mindfulness. Acesta promitea atingerea unei stari de pace sufleteasca si bunastare generala. 

Fiecare participant a primit o serie de inregistrari audio ce contineau un exercitiu de mindfulness ghidat, de 45 de minute (scanarea corpului, yoga si meditatie) pe care au fost instruiti sa il faca zilnic acasa. Pentru a facilita integrarea starii de mindfulness in viata lor de zi cu zi, ei au fost invatati sa integreze practica mindfulness in activitatile obisnuite precum mancatul, mersul, spalatul vaselor, dusul si asa mai departe. In medie, participantii la acest studiu au petrecut circa 27 de minute pe zi practicand o forma sau alta de mindfulness.

cre-copy

Au fost facute tomografii pe ale creierului fiecarui participant, inainte si dupa cursul de meditatie si in paralel s-au folosit pentru comparatie tomografii ale unor persoane care nu au facut acest curs. La sfarsitul cursului, toti participantii au declarat ca au sesizat imbunatatiri semnificative ale starii de mindfulness precum „o prezenta mai mare in timpul activitatilor zilnice, o viata mai constienta” si „capacitatea de a trai relaxat intr-o atitudine de non-judecata„.

Uimitor a fost faptul ca rezultatele tomografiilor au aratat ca in cazul grupului de persoane care au practicat meditatia mindfulness au fost inregistrate cresteri ale concentratiei de materie cenusie in cadrul hipocampusului stang, a cortexului posterior cingulat, a jonctiunii temporalo parietale si a cerebelului. Toate acestea sunt zone ale creierului implicate in invatare si memorare, reglarea emotivitatii, constienta de sine si privire a lucrurilor in perspectiva. 

Britta Hölzel, redactor principal al articolului media, declara:

“Este fascinant sa observam plasticitatea creierului si faptul ca prin practicarea meditatiei putem avea un rol activ in modificarea creierului, in imbunatatirea bunastarii noastre si a calitatii vietii.”

Sarah Lazar adauga,

“Acest studiu demonstreaza ca schimbarile in structura creierului sunt reale iar starea de bine nu se datoreaza doar faptului ca oamenii acorda o jumatate de ora pe zi relaxarii”.

sursa: 

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

2 comentarii

  1. Da. Sunt nenumarate studii, inclusiv initiate de catre Dalai Lama pentru a demonstra si pentru cei care nu cred pana nu „vad” ca meditatia este un „exercitiu” care nu trebuie sa lipseasca din tolba nimanui de unelete de transformare personala.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
coperta articol
Cele 12 simţuri ale omului

  Câte simţuri are omul? O să răspunzi, bineînţeles, că cinci. Ai mare dreptate dacă e să ne luăm după...

Închide