4 TEHNICI ANTISTRES DE PRACTICAT ÎN VIAŢA DE ZI CU ZI

0

Componentă nelipsită a vieţii moderne, stresul are două feţe: una binevoitoare – stresul pozitiv, care ne ţine în priză, ajutându-ne să bifăm toate alineatele din agenda zilnică; şi una urâcioasă – stresul care inversează semnul arithmetic: plus devine minus. Urmarea: şi existenţa noastră ”iese pe minus” la toate capitolele.

Ce este de făcut? Şedinţe costisitoare de psihoterapie, concediu medical, o fugă preţ de un week-end la munte, ca să ne răcorim circuitele? Şi dacă nu ne dă mâna? Ei bine, tocmai asta e şansa noastră: să nu ne dea mâna şi să stăm cuminţi acasă şi la serviciu şi să nu mai aruncăm cu banii. Există metode simple, la îndemână, care ţin stresul la distanţă. Sunt, practic, câteva acţiuni pe care ar trebui să le facem în mod natural, reflex. Şi ajungem să fim stresaţi tocmai pentru că ne uităm adevărata natură. Atunci, hai să le conştientizăm, ca să le redăm puterea vindecătoare. Şi să fim zen!

1. RÂSUL: JOGGING INTERIOR

râsetePresiunea dead-lineurilor, o colegă isterică la birou, o dispută absurdă cu partenerul/partenera de viaţă… Şi dacă am lua totul în râs la propriu?

”Atrofierea” muşchiului zigomatic (cel ce ridică buza de sus) este periculoasă pentru echilibrul psihic! Fiindcă ”râsul joacă un rol fundamental pentru sistemele muscular, respirator, nervos şi psihic” (dr. , medic specialist neurolog). Explicaţia: râsul reprezintă un veritabil jogging interior, însoţit de producţia de endorfine (opiacee naturale ale corpului uman), care ”invadează” creierul.

Aşadar, în loc să trecem totul prin filtrul unei raţiuni extreme, am putea să ne iniţiem în spiritul ludic şi să ridicăm supapa, lăsând presiune să iasă.

Am devenit prea rigizi în societatea noastră modernă. Din fericire, râsul ne poate salva, proiectându-ne în partea agreabilă, flexibilă a vieţii”, comentează specialistul.

Cum punem teoria în practică? Mergând mai des la teatru şi la cinematograf, când sunt programate comedii, luând masa şi petrecând pauza de cafea cu persoane nostime, pozitive, citind romane scrise cu umor şi arborând un mic, dar persistent surâs interior, care dă pinteni marelui zigomatic.

2. CÂNTĂ LA DUŞ (ŞI NU NUMAI)

La duş, la volanul maşinii proprii, chiar şi la serviciu (în surdină, prefeabil, ca să nu te streseze colegii care nu-ţi apreciază calităţile vocale şi urechea muzicală). Corzile vocale sunt tot nişte muşchi, iar gradul de tensionare a lor este direct subordonat stării noastre nervoase şi emoţionale.

cantand la dusAşa se explică faptul că jocul ambivalent al corzilor vocale – tensionare, destindere – atenuează tensiunile şi redă energia. Pe de altă parte, când cântăm, practicăm involuntar respiraţia abdominală, un veritabil antidot antistres. Şi mai mult: pentru a susţine o notă, trebuie să tragem mai întâi aer în plămâni şi întregul organism se oxigenează copios.

Iată un exerciţiu care te ajută ”să dai tot ce e mai bun în tine” şi în vocea ta: stând în picioare, cu spatele drept şi tălpile uşor depărtate una de cealaltă, închizi ochii şi emiţi sunete, fără să te sinchiseşti dacă sunt sau nu ”corecte”, ”muzicale”. Nici stilul, nici ritmul nu contează. Contează doar să fie în acord cu starea ta. Adică să te exteriorizezi vocal. Din când în când, mergi intr-un club unde se organizează jocuri karaoke sau, de ce nu?, înscrie-te într-un cor de amatori. Destindere garantată!

3. MASEAZĂ-ŢI TĂLPILE

Sigur, ar fi minunat să mergi măcar o dată pe săptămână la un specialist în reflexoterapie, pentru un masaj reflexogen profesional al punctelor de pe talpă care relansează circulaţia energiei în întregul organism, reechilibrând inclusiv starea de spirit. Secretul acestei tehnici străvechi, relansate în ultimele decenii în Europa, constă în stimularea punctelor corespunzătoare tuturor organelor şi tuturor funcţiilor, pentru a şterge cu buretele suferinţele trupeşti, multe şi mărunte, şi a risipi tensiunile nervoase. Este noul credo al unei lumi condamnate, sub presiunea a tot ce înseamnă modernitate, să trăiască în tensiune.

auto masaj la talpiRevenind la partea practică: până când să ajungi la un reflexoteapeut priceput, fă-ţi un bine tu însuţi – seara, după duşul relaxant, masează-ţi tălpile şi gleznele, apăsând uşor la baza degetelor, în scobitura tălpii, călcâiul, zona gleznelor. Aplică şi o cremă hidratantă, ca să obţii maximum de efect.

4. DĂRUIEŞTE-ŢI MOMENTE DE RELAXARE

Relaxare. Adică? Să te întinzi comod în fotoliu sau pe pat, să închizi ochii şi să asculţi o muzică lină? Nu numai atât. Mult mai eficientă (chiar dacă ceva mai complexă, mai profundă) este metoda bazată pe conştientizarea fiecărei părţi a corpului. Şi a diferiţelor dintre senzaţiile de tensiune şi destindere.

După cum bine se ştie, chiar şi cel mai mic stres provoacă ”noduri”: simţi ”un nod în stomac” sau cum muşchii spatelui ”au înţepenit”.

Ei bine, o şedinţă de relaxare la domiciliu debutează în poziţia întins la orizontală, pe spate, cu ochii închişi. Începi prin a practica respiraţia abdominală. Apoi strângi pumnul foarte tare, apoi îl desfaci, concentrându-te asupra senzaţiilor pe care le simţi. Acum treci la etapele următoare: respiraţie abdominală – contracţie – relaxare a muşchilor maxilarelor, musculaturii coapselor…

În ghidul , psihologul Debra Lederer și Dr. Michael Hall oferă tehnici precise pentru liniștirea minții și destinderea profundă a corpului în doar câteva secunde. Toate practicile predate de ei în cartea Relaxare instantanee au ca rezultat vindecarea organismului de stres, construirea unei stări generale de bine, a fericirii, a creativităţii şi a eliberării forţei interioare.

Ce ai mai putea face? Să ocoleşti şi/sau să nu iei în considerare sursele de tensiuni inutile, agasante, devoratoare de energie. Stresul negativ, adică, să nu se lipească de tine. Să fii zen ”din prima”, nimic să nu te atingă. Numai că… oameni suntem şi nimic din ce e omenesc nu ne este străin. Ba dimpotrivă. Ne lăsăm cu voluptate pradă păcatelor omeneşti şi ne sare muştarul din nimic. Da, da, sigur că da, suntem pe calea cea bună, ducem o asiduă muncă de convingere cu noi înşine, ca să ne remodelăm firea, gândirea, reacţiile. Ţinta noastră este: ”Zen, zen, zen!”. Dar, până când o vom atinge, să încercăm să ţinem stresul sub control cu ajutorul exerciţiilor cvasi-ludice de mai sus.

Zâmbeşte mai des. Cântă (sotto voce sau în gura mare, în funcţie de context). Relaxează-te. Este un foarte bun început.

oua razand

Licenţa Creative Commons
„TEHNICI ANTISTRES DE PRACTICAT ÎN VIAŢA DE ZI CU ZI” de noulpamant.ro este licenţiat printr-o Licenţă Creative Commons Atribuire-Necomercial-FărăModificări 4.0 Internațional .Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
cover img
LEACURI NATURALE CONTRA MÂNCĂRIMILOR DE PIELE, DE NAS ŞI DE OCHI

Ştii cum spunea bunica: ”Te mănâncă pielea (sau nasul)? Vrei bătaie!”. Glumea, fireşte. Cine te iubea mai mult decât ea,...

Închide