O abordare holistică a anxietății

0

Unul dintre aspectele cele mai puternice ale anxietății este abilitatea sa de a te convinge că ești singur în suferința ta – că senzația plină de frică și instabilitate este unică ție. Adevărul este că suntem cu toții afectați de anxietate într-un anumit moment, fie că aceasta vine ca săspuns la un pericol real sau la unul închipuit. De fapt, suntem în așa fel construiți încât să vrem să fugim atunci când lucrurile devin înspăimântătoare; este ceea ce ne menține în siguranță și vii.

Dar atunci când anxietatea începe să se nască în mod regulat în absența unei amenințări reale, aceasta poate avea efecte negative asupra sănătății fizice, asupra stărilor interioare, a bunăstării emoționale și chiar asupra relațiilor cu ceilalți. Asociația anxietății și depresiei din America estimează faptul că 40 de milioane de oameni suferă de dereglări de anxietate. Atunci când anxietatea începe să îți impacteze viața de zi cu zi, multe persoane pot primi ajutor specializat, precum psihoterapie sau medicație. Este posibil să lucrezi și cu un practician de medicină integrativă, prin intermediul unor terapii precum medicină botanică, nutriție funcțională sau chiar masaj.

Fie că ești în căutarea unui tratament medical sau nu, există multe lucruri pe care le poți face singur pentru a te simți mai bine. Anxietatea nu are un buton de pornit/oprit ci, mai degrabă, alegerile pe care le faci pot adăuga sau scădea intensitatea senzației de calm pe care o resimți Iată câteva indicii în legătură cu ce poți face:

Fii atent/ă

În inima oricărui tip de lucru emoțional se află conștiența: abilitatea de a observa ce emoție se naște și care sunt declanșatorii. Conștiența este legată de a fi atent – nu necesită un efort soecial ci doar o dorință de a privi la ceea ce se întâmplă cu o atitudine interioară de nonjudecată și prietenie.

În acest caz, atunci când se naște o senzație de anxietate, întrebă-te: există un pericol real aici? Dacă există, fă ceea ce poți ca să te îndepărtezi de el. Dacă nu există, atunci eliberează-te de această dramă și doar privește energia senzației cum crește și eventual cum se disipează de la sine. Dacă frica nu este prea intensă, observă cum se simte când doar stai cu emoția în loc să încerci să fugi de ea. Se poate să pară ceva dificil, însă este în regulă – doar reînnoiește-ți dorința de a fi atent, în timp ce ești blând cu tine însuți.

Pune întrebări

Câteodată anxietatea se naște ca răspuns la gânduri tulburătoare, precum ”cred că sunt un eșec” sau ”toată lumea mă judecă”. Atunci când observi anxietatea că se naște dintr-un gând, întreabă-te: Este acest gând adevărat? Sau este o poveste pe care mi-o spun eu însumi? Fii sincer în legătură cu ce gânduri se bazează pe dovezi reale și care sunt doar convingătoare din cauză că par ”ăuternice” (Ai putea să le și notezi pentru a reflecta asupra lor mai târziu, atunci când ești calm).

Ai grijă de corpul tău

Coneziunea minte-corp nu este niciodată mai vizibilă ca atunci când suntem într-o stare de anxietate – gânduri pline de frică declanșează un răspuns biovhimic în corp (bătăi de inimă rapide, respirație scurtă, gură uscată), iar mintea interpretează aceste simptome fizice ca dovezi în plus ale faptului că ceva este ”în neregulă”.

Câteodată alegerile noastre în viață pot declanșa acest ciclu: prea multă cofeină de exemplu poate produce un răspuns fizic pe care mintea o asociază cu anxietatea, ceea ce la rândul său poat edeclanșa un val obișnuit de gânduri pline de grijă.

Acest efect de tip cascadă poate fi gstionat mai eficient dacă ai grijă de corpul tău. Limitarea (sau eliminarea completă) a cofeinei, a nicotinei și a alcoholului din dietă este recomandată de majoritatea experților. Încorporarea unei practici de mindfulness în mișcare poate conduce la un calm interior mult mai profund; un stdiu efectuat în 2014 a arătat că QiGong-ul poate fi o practică eficientă împotriva anxietății. Ai grijă să dormi destul, menținând un mediu propice pentru așa ceva – scoate din dormitor telefoanele mobile, computerele și televizoarele.

Relaxează-te intenționat

Meditația, respirația conștientă, meditațiile ghidate și scanarea corpului (cu atenția) sunt toate tehnici bune pentru inducerea unei senzații de relaxare. Mute dintre aceste practici pot fi efectuate oriunde – în autobuz, atunci când încarci mașina de spălat vase, când stai la birou – și nu necesită decât câteva minute din timpul tău. Încearcă să practici relaxarea intenționată în diverse momente ale zilei, chiar și atunci când nu te simți stresat sau anxios.

Fă-ți spațiul propriu, unul calm

Atitudinile și emoțiile noastre sunt deseori reflexii ale mediului înconjurător, așa că un mediu vindecător poate ajuta la inducerea unei senzații de pace și bucurie în viața noastră. Iată câteva indicii:

  • Vopsește pereții sau cumpără o canapea într-o culoare care te ajută să te relaxezi
  • Lasă lumina naturală să intre în casă în timpul zilei
  • Stai lângă fereastră un timp sau așează în cameră picturi sau poze cu natură
  • Așează săculeți cu lavandă în sertare, în dulap și în cămară
  • Crează un spațiu ”fără electronice” unde poți să stai, departe de zgomotul televiziunii și al distragerilor internetului – ambele pot fi factori de agitație

Vorbește despre asta

În ultimul rând – dar poate cel mai important factor – fii deschis să te deschizi la a împărtăși ceea ce simți. Unele persoane simt beneficii atunci când stau de vorbă cu un terapeut pe când alții se simt bine atunci când împărtășesc cu un prieten bun sau într-o comunitate de pe internet. Relațiile pline de încredere au un impact major asupra bunăstării și pot acționa ca niște tampoane de apărare împotriva durerii și anxietății – mai ales atunci când realizezi că nu ești singur în suferința ta.

sursa: Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Extractul din frunze de măslin distruge bacteriile si virușii

Frunzele de măslin sunt eficiente împotriva a mai bine de 50 de organisme ce cauzează boli Cercetarea asupra efectelor antioxidante...

Închide